همشهری آنلاین: اکثر 115 کاردینالی که برای انتخاب غیرعلنی پاپ جدید در کلیسای سیستین حضور دارند و سه شنبه در این باره رای گیری می‌کنند از کشورهای اروپایی هستند.

ایرنا نوشت: خبرگزاری فرانسه از واتیکان سیتی گزارش داد که 60 کاردینال اروپایی، 14 تن از آمریکای شمالی در این نشست حضور دارند و 19 کاردینال از آمریکای جنوبی، 11 تن از آفریقا هستند و آسیا و اقیانوسیه نیز 10 کاردینال در این نشست دارد. ˈجورج پلˈ سراسقف سیدنی استرالیا نیز در شمار این کاردینال هاست.

برای انتخاب پاپ به اکثریت دو سوم آرا - 77 رای یا بیشتر - نیاز است.

فراخوان هایی صورت گرفته که پاپ از جنوب آمریکای لاتین و آفریقا (در برابر شمال -آمریکا و اروپا) باشد که کاتولیک های بسیار پرشوری دارد و اکثریت این کاتولیک ها در این نقاط زندگی می کنند اما بخت موفقیت این فراخوان در مجمع غیرعلنی کاردینال ها چندان سنگین نیست.

در تاریخ دو هزار ساله کلیسا ˈبندیکت شانزدهمˈ دومین پاپی است که از مقام خود کناره گیری می کند.

پاپ 85 ساله در 11 فوریه (23 بهمن) با استعفای خود و اعلام اینکه برای دنیای نوینی که بسرعت در حال تغییر است خیلی کم توان است، همگان را شگفت زده کرد.

انتخاب جانشین پاپ مراسمی است که به قرن سیزدهم میلادی بر می گردد که کاردینال ها خود را در کاخ پاپی ˈویتربوˈ نزدیک رم محبوس کردند تا تصمیمی برای انتخاب پاپ بگیرند که سه سال طول کشیده بود.

قوانین انتخاب پاپ اکنون تغییر کرده و این فرآیند سریعتر شده و به گفته ˈفدریکو لومباردیˈ سخنگوی واتیکان این مهم نهایتا چند روز بیشتر طول نخواهد کشید.

غیرعلنی بودن این نشست به این سبب است تا شاهان و ملکه ها از دخالت در روند پاپی دور باشند و برای اینکه این ارتباطات صورت نگیرد در دوران نوین با ابزارهایی الکترونیکی که در عبادتگاه ˈسیستینˈ قرار دارد در ارتباطات اختلال ایجاد می شود.

برگه های رای در ساعت 11 و 18 به وقت گرینیچ پس از دو دور رای گیری در صبح و دو دور رای گیری در بعد از ظهر سوزانده می شود.

اگر تصمیم کاردینال ها انتخابی را در پی نداشته باشد دودی که از دودکش عبادتگاه ˈسیستینˈ به بیرون متصاعد می شود سیاه و اگر پاپ انتخاب شده و او آن را پذیرفته باشد این دود سفید می شود.

آنگاه پاپ جدید به ˈاتاق اشکهاˈ می رود که در کنار عبادتگاه قرار دارد و از آنجا به مهتابی مشرف به میدان سنت پطرس می آید و خود را به جمعیتی که از انتخاب وی شادمان هستند و فریاد می زنند که ˈما پاپ داریمˈ نشان می دهد و برای آنها دعا می کند.

کد خبر 204785
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز