مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا با انتشار تصویری مشکوک از خورشید در اوج دوره فعالیتش، اعلام کرد پدیده‌ای مشکوک و غیر‌منتظره در خورشید درحال وقوع است، زیرا درحالی‌که امسال باید نقطه اوج فعالیت‌های خورشیدی باشد،‌خورشید به شکلی مرموز در آرامش کامل به سر می‌برد.

خورشید

بر اساس گزارش تلگراف، ناسا اعلام کرد که تعداد لکه‌های خورشیدی رصد شده بر روی ستاره زمین، کمتر از تعداد گزارش شده در سال 2011 است و در عین حال تعداد شعله‌های خورشیدی قدرتمند نیز بسیار محدود اعلام شده است.

در تصویری که در تاریخ 28 فوریه 2013 از چهره رو به زمین خورشید توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی و ماهواره HMI ناسا به ثبت رسیده تنها چند لکه کوچک خورشیدی بر روی سطح خورشید دیده می‌شود درحالی که خورشید معمولا کمتر چنین چهره آرامی را از خود به نمایش می‌گذارد.

متخصصان با مشاهده این تصویر و چهره آرام خورشید شگفت زده شده و احتمال دادند که شاید ناسا اشتباه کرده است،‌اما دین پسنل فیزیکدان خورشیدی مرکز گودارد ناسا معتقد است دوره اوج خورشیدی درحال وقوع است اما به دلیل اینکه نقطه اوجی دوگانه به شمار می‌رود، متفاوت از آن‌چیزی به نظر می‌رسد که انتظارش می‌رود.

خورشید

به گفته وی دو نقطه اوج خورشیدی که در سالهای 1989 و 2001 رخ داد تنها دو نقطه اوج شدید از خود به نمایش گذاشت. در آن دوران فعالیت خورشیدی اوج گرفت، کاهش یافت و دوباره اوج گرفت  و نیم چرخه ای از فعالیت از خود به نمایش گذاشت که دو سال به طول انجامید.

به گفته وی چنین رویدادی هم‌اکنون نیز درحال وقوع است، تعداد لکه‌های خورشیدی در 2011 افزایش یافت، در 2012 کاهش یافت و امسال و سال آینده جهشی دیگر در فعالیت‌های خورشیدی به وجود خواهد آمد. وی در میان چرخه‌های خورشیدی 24 و 12 که در دهه اول قرن بیستم رخ داده و دارای اوج دوگانه بودند،‌شباهت‌هایی را کشف کرده است. به گفته وی اگر این اوج‌ها دوقلو بوده باشند، در این صورت باید در سال 2013 و 2015 نیز در انتظار اوج گرفتن فعالیت‌های خورشیدی باشیم.

کد خبر 204763
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز