دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جان کری، وزیر خارجه آمریکا که در ادامه نخستین سفر خارجی خود بعد از چند کشور اروپایی اکنون در خاورمیانه به سر می‌برد، پس از دیدار با محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر، دیروز از قاهره راهی ریاض شد تا در ضیافت عربستان سعودی با حضور مقام‌های کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس شرکت کند.

دیپلمات

در این نشست که با حضور وزرای امور خارجه عربستان، کویت، بحرین و عمان به همراه سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان برگزار شد مقام‌های کشورهای عربی تلاش کردند تا نگرانی‌ و دلهره‌های خود را با وزیر خارجه جدید آمریکا مطرح کنند. درحالی‌که نزدیک دو سال از آغاز ناآرامی‌های سوریه می‌گذرد و با تمرکز همه طرف‌ها به راه‌حل مذاکره برای پایان بحران این کشور، مقام‌های این کشورها بار دیگر مدعی از دست رفتن قدرت بشاراسد شدند و به‌صورت غیرمستقیم بر مسلح‌کردن مخالفان سوریه‌ای پافشاری کردند. سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود گفت:

عربستان بر لزوم کمک کردن به مردم سوریه برای دفاع از خود در مقابل نیروهای ارتش سوریه پافشاری می‌کند؛ مسئله‌ای که بسیاری آن را ادامه سیاست‌های عربستان برای ارسال تسلیحات برای مخالفان سوریه می‌دانند. به گزارش آسوشیتدپرس، عربستان سعودی و چند کشور عربی حوزه خلیج‌فارس از مهم‌ترین ارسال‌کنندگان سلاح برای مخالفان سوریه به‌شمار می‌روند. ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در‌ماه ژانویه به‌صورت صریح خواستار ارسال تسلیحات سنگین ازجمله تجهیزات ضد‌تانک و هواپیما به مخالفان سوریه شده بود.

وزیر امور خارجه عربستان در این نشست خبری مدعی شد: مردم سوریه باید توانایی دفاع از خود را در مقابل جنگی که نظام سوریه علیه آنها آغاز کرده داشته باشند و این حق قانونی مردم سوریه است. سعود الفیصل اعلام کرد که عربستان از لحاظ اخلاقی کمک به مردم سوریه را بر خود واجب می‌داند.این درحالی‌که است روزنامه واشنگتن پست با اشاره به تأکید عربستان و کشورهای نزدیک به آن برای ارسال تسلیحات برای مخالفان سوریه، از ادامه اختلاف‌های آمریکا با این کشور خبر داده است.

کری در این نشست خبری با اشاره به اینکه آمریکا و متحدانش تلاش‌هایشان را برای حمایت از مخالفان سوریه ادامه می‌دهند گفت: ما به همراه دوستان‌مان برای تقویت مخالفان سوریه به امید رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز تلاشمان را ادامه می‌دهیم اما درصورت به نتیجه نرسیدن این مسئله فشارها را بر اسد افزایش خواهیم داد. کری در اظهاراتی که نشان از اختلاف با عربستان بر سر ارسال تسلیحات و نگرانی آمریکا در این رابطه داشت تأکید کرد: باید تضمین شود که تسلیحات به‌دست گروه‌های میانه‌رو در سوریه می‌رسد.

هیچ تضمینی برای جلوگیری از دستیابی گروه‌های تندرو به سلاح وجود ندارد. این درحالی است که روزنامه العرب چاپ لندن هم به نقل از منابع نزدیک به مخالفان سوریه گزارش داده که دولت قطر به معاذ الخطیب، رئیس شورای ائتلاف مخالفان اطلاع داده است که تحت فشار آمریکا از ابتدای‌ماه مارس دیگر به او و دوستانش کمک مالی نمی‌کند.

براساس این خبر، دولت قطر همچنین کمک مالی به نیروهای نظامی وابسته به شورای‌عالی نظامی مخالفین به ریاست سلیم ادریس را نیز متوقف می‌کند. منابع آگاه دیپلماتیک گزارش داده‌اند که علت اصلی تغییر موضع قطر فشارهای تازه کاخ سفید به دوحه است که می‌گوید کمک‌های مالی و تسلیحاتی‌اش به تروریست‌هایی که نامشان در فهرست‌های تروریستی آمده، می‌رسد. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در جریان دیدار با مقام‌های عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به مذاکره درباره ایران پرداخت.

کد خبر 204039
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز