شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اغلب ما از مراجعه به دندان پزشک واهمه داریم زیرا علاوه بر هزینه بالا، درد ناشی از پر کردن و عصب‌کشی دندان را نمی‌توان به راحتی فراموش کرد. پس آیا بهتر نیست از همان ابتدا با اتخاذ یک برنامه غذایی مناسب، احتمال خرابی دندان را کاهش داد؟

آشنایی با خوراکی‌های ناسازگار با دندان

دندان پزشکان توصیه می‌کنند که برای حفظ سلامت دندان باید از مصرف برخی مواد غذایی پرهیز شود. در ادامه مطلب به برخی از این مواد اشاره می‌شود.

نوشابه گازدار، چه معمولی و چه رژیمی؛ این نوشیدنی حاوی اسید است که مینای دندان را ضعیف می‌کند. استفاده از نی برای نوشیدن باعث می‌شود تا میزان تماس آن با دندان محدود شود.

بعضی میوه‌ها؛ اگر دندان‌های ضعیفی دارید بهتر است از گاز زدن سیب، هویج و ذرت بپرهیزید؛ زیرا این امر باعث ترک خوردن دندان‌های آسیب دیده می‌شود، لازم نیست کاملاً از مصرف این مواد غذایی دست بردارید بلکه آن‌ها را قبل از خوردن به تکه‌های کوچک دربیاورید.

آب نبات سفت؛ با مکیدن آب نبات، دندان‌ها به مدت طولانی در معرض قند قرار می‌گیرد. جویدن آن نیز ممکن است باعث شکستن و یا درآمدن ماده پرکردنی دندان شود.

یخ؛ جویدن یخ پس از خوردن نوشیدنی به دندان‌ها آسیب جدی می‌رساند. این عادت باعث ترک یا شکستگی دندان می‌شود.

سس گوجه‌فرنگی؛ مینای دندان به رنگ‌های تیره حساس است. منافذ مینا به آسانی این رنگ و اسیدیته این مواد را به خود جذب می‌کند که در پی آن لکه‌هایی ایجاد می‌شود.برای حل این مشکل پس از صرف غذا، دندان را با آب کافی بشویید.

آب معدنی

؛ هنگام روند تصفیه، میزان اسیدیته آب بالا می‌رود و این اسید باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

شکلات چسبناک؛ شکلات چسبناک مانند تافی بین دندان‌ها گیر می‌کند و باعث ایجاد پوسیدگی می‌شود. علاوه بر آن در برخی مواقع این نوع شکلات باعث کنده شدن دندان هم می‌شود.

چیپس؛ با گیرکردن تکه های چیپس بین دندان‌ها، باکتری‌های تولیدکننده اسید حمله ور می‌شوند و خطر پوسیدگی دندان افزایش می‌یابد.

لیموناد؛ اسید سیتریک موجود در لیموترش به دندان آسیب می‌رساند. لیموناد، ترکیب مخرب اسید و قند است و هر دو باعث پوسیدگی دندان می‌شوند. افزودن کمی لیمو به آب آشامیدنی نیز برای دندان مضر است زیرا اسیدیته آب را افزایش می‌دهد.

ذرت بوداده؛ همانند چیپس، ذرت بو داده نیز بین دندان‌ها گیر می‌کند و باعث رشد باکتری می‌شود. دانه‌های پف نکرده نیز باعث شکستن دندان می‌شوند.

میوه خشک؛ کشمش، انجیر، زردآلوی خشک سرشار از مواد مغذی است. اما قند آن نیز زیاد است. این مواد روی دندان می‌چسبد و باعث خرابی آن می‌شود. بهتر است به جای این مواد از میوه‌های تازه استفاده کنید.

نوشیدنی های انرژی زا؛ قند و اسید موجود در این نوشیدنی‌ها، احتمال خرابی و ساییدگی دندان را بسیار بالا می‌برد.

قرص های ویتامین؛ اگرچه این قرص‌ها علایم سرماخوردگی را تسکین می‌دهند اما میزان قند آن به اندازه آب نبات سفت است.

میوه های مرکباتی؛ میوه‌های مرکباتی سرشار از مواد مغذی هستند. اما به دلیل داشتن اسید به مینای دندان آسیب می‌رسانند. بنابراین پس از مصرف این دسته از میوه‌ها، دهان را با آب بشویید.

سرکه

از سرکه برای تهیه انواع سس‌ها، ترشی و... استفاده می‌شود. اما این ماده طعم دهنده به خرابی دندان نیز منجر می‌شود.

نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد، افرادی که غذاهای سرشار از سرکه مصرف می کنند با ۳۰ تا ۸۵ درصد افزایش خطر پوسیدگی مینای دندان مواجهند. کاهو با اثر مخرب سرکه مقابله می کند بنابراین افزودن سرکه روی سالادکاهو، مشکلی ایجاد نمی کند.

پودر کاری؛ هر نوع غذای سرشار از رنگ دانه مانند سس سویا و پودر کاری باعث تغییر رنگ دندان می‌شود. برای پیش‌گیری از تغییر رنگ دندان، پس از مصرف غذای حاوی پودر کاری، آب بنوشید.

چای سیاه؛ چای حاوی ماده‌ای به نام «تانن» است که روی دندان لکه ایجاد می‌کند. هرچه چای پررنگ‌تر باشد، احتمال آسیب رساندن آن به دندان‌ها نیز بیشتر است. می‌توانید چای سبز یا هر نوع دمنوش گیاهی را جایگزین چای سیاه کنید.

میوه‌های کنسروی؛ کنسرو میوه‌ها علاوه بر قند زیاد حاوی اسید نیز است که به دندان‌ها آسیب می‌رساند.

منبع : salamatnews.com

کد خبر 203628
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز