همشهری آنلاین: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: در صورت همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، توانایی کاهش قیمت محصولات خود را داریم.

فارس نوشت: جواد نجم‌الدین با بیان این مطلب، اظهار داشت: به دنبال تشکیل کمیته بازنگری در قیمت محصولات ایران خودرو، نخستین نشست این کمیته برگزار شد که در نتیجه آن، ایران خودرو تصمیم به کاهش قیمت محصولات خود در صورت همکاری نهادهای اقتصادی و مالی کشور گرفت.

وی افزود: کمیته قیمت‌گذاری بنا بر تأکید رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر بازنگری در قیمت خودرو، تنظیم بازار و احترام به حقوق و تکریم مصرف‌کنندگان تشکیل شده است.

نجم‌الدین عدم تأمین ارز مبادله‌ای برای خودروسازان از طرف بانک مرکزی و استفاده از ارز آزاد برای تولید را موانع بزرگی در سر راه اجرای برنامه‌های این گروه صنعتی دانست و اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید، بورس کالا و سیاست‌های مالی بانک مرکزی از آن جمله است.

وی تأکید کرد: قیمت مواد اولیه در بورس کالا براساس قیمت‌های بین‌المللی محاسبه می‌شود این در حالی است که قیمت خودرو در سازمان حمایت از مصرف‌کننده و شورای رقابت تعیین می‌شود.

نجم‌الدین افزود: در این شرایط اگر ارز مبادله‌ای در اختیار ما قرار بدهند، قیمت محصولات ایران خودرو کاهش خواهد یافت.

وی تأکید کرد: با وجود مصوبه کارگروه حمایت از تولید مبنی بر اعطای تسهیلات 1000 میلیاردی به ایران خودرو که در شورای پول و اعتبار تنها 500 میلیارد تومان آن تصویب شد و با توجه به نیاز نقدینگی شدید خودروسازان در سال جاری، هنوز پس از چندین ماه تلاش، متأسفانه این مبلغ به ما پرداخت نشده است.

نجم‌الدین ادامه داد: تلاش 8 ماهه این شرکت برای فروش سهام بانک پارسیان نیز با وجود اخذ مصوبه ستاد تدابیر ویژه به دلیل عدم ابلاغ آن تاکنون عملی نشده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: افزایش قیمت خودرو ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه در بورس کالا و تغییر رویه‌های بانک مرکزی بوده که خارج از کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت است. لذا نهادهای ذی‌ربط، یعنی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در جهت ایجاد فضای مناسب کسب و کار باید تمهیداتی را اتخاذ کنند.

کد خبر 203425
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز