مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهاب‌سنگ چلیابینسک یکی از اعضای خانواده‌ای پرجمعیت و مشهور از سنگ‌های کیهانی است که به سیارک‌های آپولو شهرت دارند،‌سیارک‌هایی که معمولا از کنار زمین فراوان عبور می‌کنند.

شهاب‌سنگ

بر اساس گزارش پاپ‌ساینس، دانشمندان به لطف تصاویر ویدیویی متعددی که از حادثه انفجار شهاب سنگ در روسیه وجود دارند اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورده‌اند، برای مثال فهمیده‌اند که این جرم سنگی بوده و نوعی بسیار رایج از شهاب‌سنگ‌ها است و به تازگی حدس می‌زنند که این شهاب‌سنگ از کجا به سوی زمین پرتاب شده‌است.

به گفته ناسا این شهاب‌سنگ تکه‌ای از یک سیارک است که از کمربند سیارکی در نزدیک سیاره مشتری در فاصله‌ای درحدود 2.5 برابر خورشید تا زمین جدا شده‌است. دانشمندان دانشگاه آنتیکویا در کلمبیا با ترسیم مدار این سیارک به دور خورشید دریافتند این سیارک به گروهی مشهور از سیارک‌ها تعلق دارد که معمولا از کنار زمین عبور می‌کنند و به سیارک‌های آپولو شهرت دارند. اخترشناسان تاکنون 240 نمونه از این سیارک‌ها را با ابعادی بزرگ‌تر از یک کیلومتر را مشاهده کرده‌اند،‌اما در حقیقت دوهزار نمونه از این سیارک‌ها وجود دارند و تعداد سنگ‌های هم‌اندازه شهاب‌سنگ چلیابینسک 80 میلیون تخمین زده شده‌است!

مسیر حرکت سنگ‌های کیهانی را از روی امواج فروصوت نیز می‌توان مشخص کرد،امواج فروصوت پس از انفجار شهاب‌سنگ در اتمسفر پراکنده می‌شوند و دانشمندان با بررسی الگوی انتشار این امواج می‌توانند مسیر حرکت شهاب‌سنگ و میزان انرژی آزاد شده از آن را تخمین بزنند. تنها موجوداتی که قدرت شنیدن این امواج را دارند فیلها و کبوترها هستند.

کد خبر 203365
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز