چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیر جلوی اشتها را می‌گیرد، برای همین افرادی که سیر می‌خورند از پرخوری در امان می‌مانند. این ماده‌ی غذایی علائم سیری را به مغز ارسال می‌کند.

آیا مصرف سیر باعث لاغری می‌شود؟

سیر یک ماده‌ی غذایی مفید و سودمند است که از زمان باستان مصرف می‌شده است. خواص زیادی برای این گیاه بر شمرده‌اند و در این مقاله قصد داریم تأثیر آن را روی کاهش وزن بررسی کنیم.

اگر مصرف سیر در چهار چوب یک تغذیه‌ی سالم باشد به لاغری و خوش اندامی شما کمک زیادی می‌کند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش وزن کمک می‌کنند و در عین حال خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. اگر قصد داریم با سیر به استقبال لاغری بروید باید در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید و به اندازه‌ی معقولی از آن استفاده کنید نه اینکه به زور و با بی میلی آن را وارد معده‌تان بکنید. به خاطر اینکه مصرف بیش از اندازه‌ی سیر نیز مشکلاتی را نیز به وجود می‌آورد.

نتایج پژوهش‌هایی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد موش‌هایی که آلیسین (همان ترکیب آنتی‌بیوتیکی طبیعی سیر) مصرف کرده‌اند وزن اضافه نکرده‌اند و حتی کاهش وزن داشته‌اند. در حالی که بقیه‌ی موش‌هایی که این ترکیب را دریافت نکرده‌اند افزایش وزن داشته‌اند. باید بدانید که هر دو گروه موش‌های شرکت کننده در این پژوهش تغذیه‌ی یکسانی داشته‌اند.

چرا مصرف سیر باعث لاغری می‌شود؟

سیر جلوی اشتها را می‌گیرد. برای همین افرادی که سیر می‌خورند از پرخوری در امان می‌مانند. چون این ماده‌ی غذایی علائم سیری را به مغز ارسال می‌کند. زمانی که شما پرخوری نکنید چاقی و اضافه وزن نیز از شما دور می‌شود.

توجه داشته باشید که سیر متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را نیز بالا می‌برد. به نظر می‌رسد که این ماده‌ی غذایی سیستم عصبی را تحریک می‌کند تا هورمون آدرنالین ترشح کند و به این ترتیب هم متابولیسم بدن بالا می‌رود. زمانی که سوخت و ساز بدن شما بالا باشید کالری‌های بیشتری می‌سوزانید و لاغر تر می‌شوید.

شما می‌توانید به سالادهایتان سیر اضافه کنید. یا از محصولات غذایی دیگری که حاوی سیر هستند استفاده کنید.

چگونه از سیر برای لاغری استفاده کنیم؟

برای اینکه بیشتر از خواص لاغری سیر بهره‌مند بشوید آن را بکوبید تا آلیسین بیشتری آزاد کند. سیر له شده را به سالادها، سوپ، آش، سس و همچنین برای خوش طعم کردن غذاهای دیگر مانند ماهی و غیره استفاده کنید. برای طعم دادن به گوشت، خورش و غذاهای دیگر هم می‌توانید از سیر استفاده کنید. این ماده‌ی غذایی مفید به سس پاستاها نیز طعم خوبی می‌دهد.

اگر از بوی سیر خیلی بدتان می‌آید می‌توانید از مکمل‌هایی که حاوی سیر هستند استفاده کنید. با این قرص‌ها و کپسول‌ها مشکل بوی دهان از بین می‌رود. با این حال بیشتر متخصصان معتقدند که خاصیت اصلی سیر مدیون همان بوی بد آن است و این گونه مکمل‌های بدون بو تمام خواص سیر را دارا نمی‌باشند.

توجه داشته باشید که امکان دارد مصرف همزمان مکمل‌های این ماده‌ی غذایی با داروهای خودتان مشکل ساز شود برای همین قبل از مصرف هر نوع مکملی اول با پزشک مشورت کنید.

چگونه می‌توانید از بوی بد سیر خلاص شوید؟

برای رفع یا کاهش بوی سیر بعد از صرف غذا ساقه‌ی جعفری یا برگ‌های نعنا بجوید. همچنین می‌توانید پوست لیموترش یا پرتقال بجوید.

نوشیدن آب لیموترش نیز برای رفع بوی سیر موثر است. می‌توانید با دهان‌شویه قرقره کنید و یا اینکه از اسپری خوش بو کننده‌ی دهان استفاده کنید. جویدن آدامس و مسواک زدن نیز از راه‌های مقابله با بوی بد سیر است.

منبع: تبیان

کد خبر 203313
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز