گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: به‌نظر می‌رسد مشکلات چایکاران کشور پایان ندارد و با وجود آنکه توجه به این محصول تولید داخلی، می‌تواند ارزآوری مناسبی را به‌همراه داشته باشد اما مطابق با آنچه در گذشته رخ ‌داده هنوز چایکاری در گیرودار مطالبات چایکار از سوی دولت باقی‌مانده است.

کشاورزی

به همین‌خاطر اکنون بسیاری از چایکاران انگیزه خود را برای کشت چای از دست داده‌اند و هزاران هکتار از باغات چای یا در طول سال زیرکشت نمی‌روند یا تغییر کاربری داده‌اند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی درخصوص پرداخت‌نشدن مطالبات بسیاری از چایکاران کشور به خبرنگار ما گفت: در جلسه‌ای که روز شنبه هفته جاری در استان گیلان همراه با استاندار و در حضور آقای علی‌آبادی، معاون آقای رحیمی (معاون اول رئیس‌جمهور) داشتیم ارزش چای برداشت شده برآورد شد که به مبلغی حدود 55‌ تا 56میلیارد تومان رسیدیم.

مهرداد بائوج لاهوتی افزود: دولت در این میان مبلغ دومیلیارد تومان یارانه خرید چای ‌می‌پردازد. حدود هشت تا 9میلیارد تومان بدهی پرداخت شده‌ و 20میلیارد تومان را نیز کارخانه‌های چای به دولت پرداخت می‌کنند. وی ادامه داد: مشکل اینجاست که این رقم 20میلیارد را کارخانه باید به دولت پرداخت کند و این اصلا هیچ ارتباطی به کشاورز ندارد؛ این درصورتی است که همین رقم اکنون مشکلات فراوانی برای دریافت مطالبات کشاورز به‌وجود آورده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: به‌نظر بنده متأسفانه اراده‌ای برای حل این مشکل وجود ندارد. لاهوتی با بیان اینکه 120هزار تن چای نیاز کشور است، گفت: فقط یک‌چهارم مصرف چای را در داخل تولید می‌کنیم که این رقم مناسبی نیست و همین 30هزار تن تولید داخل هم دچار مشکل شده است. وی از عوامل پشت صحنه در تولید و توزیع محصولاتی دیگر مانند چای همچون برنج و گندم خبر داد که صدمات سنگینی به کشاورز وارد می‌کند و اضافه کرد: پایان سال نزدیک است و از اواخر فروردین به بعد چایکار باید محصول خود را برداشت کند اما هنوز قسمت عمده‌ای از این مطالبات پرداخت نشده و چایی که از سوی کشاورز به کارخانه واگذار شده نیز به فروش نرفته است.

امروز قرار است وزیر جهادکشاورزی پاسخگوی نبود نظام تولیدی، صادرات و واردات چای به چند نماینده مجلس باشد. نماینده لنگرود در این‌باره گفت: خوشبختانه وزیر جهادکشاورزی قرار است مستقلا درخصوص مشکلات چای تصمیم‌گیری کند و این مسئله به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتباط پیدا نمی‌کند.

زیرکشت نرفتن پنج‌هزار هکتار

وی در ادامه با تأکید بر اینکه پرداخت‌نشدن مطالبات چای در وهله نخست کشاورز را متضرر می‌کند، چون کارخانه چای خودش را می‌فروشد، بیان کرد: به جرأت می‌توان گفت که اکنون پنج‌هزار هکتار از باغات چای زیرکشت نمی‌رود. بائوج لاهوتی افزود: این واقعا با وجود جلسات متعددی که همراه با نمایندگان وزارت جهادکشاورزی تشکیل شده نگران‌کننده است. وی اضافه کرد: البته قول‌هایی مبنی بر اینکه بخش خصوصی طی سال‌ آینده در بحث چای ورود کند داده شده است. این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که چند درصد از پرداخت مطالبات چایکاران تاکنون محقق شده است، گفت: حدود 60درصد از مطالبات پرداخت شده، به‌عبارتی هنوز 40درصد مطالبات چایکاران باقی‌مانده است که رقمی در حدود 10میلیارد تومان می‌شود و تعلل در پرداخت این رقم پذیرفتنی نیست.

آخرین وعده، بهمن‌ماه بود

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از اینکه بخش زیادی از مطالبات چایکاران پرداخت نشده است، گفت: در مورد چای، ما با قول و فعل‌هایی روبه‌روهستیم که حداقل از نظر زمان درست نبوده است. ایرج ندیمی در گفت‌وگو با ایلنا خاطرنشان کرد: قرار بود تا بهمن‌ماه سال جاری ۲۲میلیاردتومان مطالبات چایکاران را پرداخت کنند که کمی بیش از نصف آن پرداخت شده و اطلاع یافته‌ایم که معاون رئیس‌جمهور هم امضا کرده، ولی خزانه‌دار پول نداده است. وی با بیان اینکه بهمن‌ماه تمام‌شده و مطالبات چایکاران را پرداخت نکرده‌اند، ابراز کرد: وقتی قولمان عملی نشود، مردم ناراضی می‌شوند. ندیمی با بیان اینکه 70 تا 80هزار تن چای وارد کشور می‌شود و این در حالی است که واردات را می‌توان اداره کرد بدون اینکه نیاز به منت‌کشی باشد، گفت: وقتی حواله‌ها داده می‌شود باید به‌موقع تأیید کرد تا بخش تولید به‌درستی اداره شود. بحث تأیید حواله دقیقا همان مسئله‌ای است که بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود نیز به آن اشاره کرد. وی گفت: این موضوع را در قالب چند تذکر کتبی در مجلس پیگیری کرده‌ایم.

گفتنی است میزان خرید تضمینی چای در برداشت اول امسال ۵۲‌هزار تن بوده که از این مقدار ۵۵‌درصد را چای درجه یک و مابقی را چای درجه دو تشکیل می‌داد که این مقدار از کشاورزان خریداری شده است. ۶۴‌هزار خانوار چایکار در کشور وجود دارد و بسیاری از کشاورزان از مهر‌ماه که برداشت چای را به اتمام می‌رسانند تا اردیبهشت سال بعد درآمد دیگری ندارند.

کد خبر 203286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز