در همایشی که به مناسبت روز مهندس در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، از سوی شهردار و رئیس شورای شهر تهران اظهار امیدواری شد که در بخش ساخت‌وسازهای شهری موفق‌تر از گذشته عمل شود.

در این‌باره ابتدا محمدباقر قالیباف ضمن تأکید بر اینکه با تمام وجود به جامعه مهندسی کشور اعتماد دارد، گفت: من در هر پروژه‌ای که افتتاح می‌شود به‌ویژه پروژه‌های بزرگ و فرا ملی از جامعه مهندسی تقدیر و تشکر می‌کنم. شهردار تهران خطاب به مهندسان شرکت‌کننده در این همایش گفت: جمعی که امشب کنار هم جمع شده‌اید یعنی جامعه مهندسان بیشترین تأثیر را در حوزه کالبد شهر دارید و در بخش مسائل فنی، مهندسی و معماری شهر می‌توانید بسیار اثر‌گذار باشید.

قالیباف افزود: اگرچه کار شما مهندسین فنی است ولی حتما قبل از هر چیز اقدامات شما، اقدامات فرهنگی و اجتماعی است و این درست جایی است که شهرهای ما عقب‌ماندگی دارند درحالی‌که ما وظیفه خدمت به بندگان خدا در همه ابعاد پیدا و پنهان را داریم. وی با بیان اینکه حتما معماری و ساخت‌وساز در شهر در ابعاد مختلف‌فرهنگی، تربیتی، آسایش و آرامش و بعد زیبایی شهر تأثیر‌گذار است گفت: نمی‌گویم این وظیفه فقط بر عهده جامعه مهندسی ماست زیرا اساسا کاری در شهرها وجود ندارد که بتوانیم نسبت به آن بخشی‌نگری کنیم، پس همه باید دست به‌دست هم بدهیم، ولی با این همه بر این باورم که پیش‌قراولان این عرصه حتما جامعه مهندسی ما هستند که باید تلاش کنند و ما نیز در خدمت آنان باشیم تا بتوانیم این مهم را محقق کنیم.

قالیباف در توضیح یکی از مهم‌ترین علت‌های حضورش در جمع مهندسان گفت: شما افتخارات بزرگی را در شهر رقم زده‌اید و هر اتفاق مهندسی که در حوزه شهرداری تهران بیفتد نتیجه تراوشات فکری، غیرت و همت و خلاقیت شما جامعه مهندسی است، لذا وظیفه داشتم تشکر خود را از زحمات شما ابراز کنم.وی با اشاره به تلاش شهرداری برای تغییر رویکرد از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی گفت: البته مدعی نیستم که توانسته‌ایم به تمام اهداف خود برسیم اما حداقل به این سمت پیش رفته‌ایم؛ دلیلش هم همین است که بتوانیم عملا تبلور بعد پیدا و کالبدی شهر را در بخش پنهان یعنی بخش روحی و باورهای درونی انسان‌ها ببینیم تا در مسیر رشد و تعالی قرار بگیریم.

یکی از تأکیدات قالیباف در سخنرانی‌اش در جمع جامعه مهندسین کشور این بود که نباید اجازه داد تا شهر با سعی و خطا اداره شود و برای موضوعات مهم و اساسی راهکارهای موقتی و درمان موقت به‌کارگیری شود، چرا که این موضوع باعث می‌شود از مسیر اصلی منحرف شویم، فرصت هایمان را از دست بدهیم و نقاط قوت ما تبدیل به ضعف شود.این موضوعات از نظر قالیباف کاملا علمی، فنی و تخصصی است و قطعا سیاسی نیست که راهکارهای سیاسی داشته باشد به همین دلیل راهکار این موضوعات خرد جمعی، مدیریت صحیح و تسلیم شدن در برابر علم و دانش و تجربه دنیاست. اگر اینگونه تلاش کنیم آینده روشنی پیش روی ما خواهد بود و ما در مدیریت شهری برای گام برداشتن در این جهت کوشش می‌کنیم.

هویت معماری خود را فراموش کرده‌ایم

یکی دیگر از سخنرانان همایش روز مهندس، رئیس شورای اسلامی شهر تهران بود. وی با بیان اینکه هنوز ساختمان‌های ما پایدار و استوار نیستند و هنوز عمر متوسط ساختمان‌های ما به درستی مشخص نیست گفت: از نظر معماری در جای خوبی قرار نداریم و هویت معماری خود را فراموش کرده‌ایم ؛ چشم به آن سوی آب‌ها دوخته‌ایم و نیامده‌ایم فکر کنیم تا براساس آنچه شایسته اقلیم، هویت، تفکر، ایدئولوژی و مکتب ما ست، ساخت‌وساز کنیم.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران، معماری نامناسب سوهان روح است و به جای آسایش و آرامش جز عصبانیت و مشکل‌آفرینی چیزی به‌دنبال ندارد. وی به‌عنوان مثال ساختمان تمام‌شیشه بانک مرکزی و وزارت نیرو را نام برد و در مقایسه آن با مسجد جامع و مسجد امام اصفهان و تخت‌جمشید گفت: کدام یک از این بناها به‌عنوان افتخارات ملی به‌شمار می‌رود؟ آنچه امروز ما می‌سازیم کپی ساخت‌وسازهایی است که دیگران اتفاقا بهتر و زیبا‌تر از ما ساخته‌اند.

چمران با اشاره به اینکه ما از سازمان نظام مهندسی توقع زیادی داریم گفت: درست است که هم در کشور و هم در تهران در بحث فنی و عمران پیشرفت‌های خیلی خوبی صورت گرفته اما در امر مسکن و ساختمان‌سازی‌ آنطور که باید جلو نرفته‌ایم.

کد خبر 202922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز