همشهری آنلاین: به نوشته یک نشریه انگلیسی، مدیران ارشد بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (بی بی سی) از جبنه‌های تاریک شخصیت جیمی ساویل مجری فاسد و هوسباز این بنگاه آگاه بوده‌اند.

جیمی ساویل مجری فاسد و هوسباز بی بی سی

به گزارش ایرنا، هفته نامه آبزرور چاپ لندن در شماره امروز خود با اشاره به بخشی از اسناد و مدارک و متن مصاحبه های مدیران ˈبی بی سیˈ که در هفته جاری منتشر شد، نوشت: بی بی سی سال گذشته با پخش یک برنامه مثبت درباره جیمی ساویل در واقع افکار عمومی را گمراه کرد.

این نشریه افزود: این در حالی است که متن مصاحبه های انجام شده توسط اعضای کمیته تحقیق پولارد با تعدادی از مدیران و سردبیران بی بی سی نشان می دهد که آنان هنگام تدارک و پخش این برنامه از جنبه های تاریک و سیاه شخصیت ساویل آگاه بوده‌اند.

آبزرور نوشت: پخش برنامه گرامیداشت یاد جیمی ساویل توسط تلویزیون بی بی سی در واقع باعث شد که رفتارهای مجرمانه وی برای مدت بیشتری در پس پرده بماند.

کمیته تحقیق پولارد پس از علنی شدن فساد اخلاقی گسترده ˈجیمی ساویلˈ در پاییز امسال تشکیل شد تا نحوه عملکرد بی بی سی را در این موضوع بررسی کند.

کار این کمیته بویژه بر نحوه تهیه و پخش برنامه گرامیداشت جیمی ساویل و همچنین علت جلوگیری از پخش یک برنامه تحقیقی درباره فساد اخلاقی وی توسط بی بی سی متمرکز بود.

اعضای این کمیته طی چند ماه با تعدادی از مدیران سابق و فعلی بی بی سی و تهیه کنندگان، سردبیران و مجریان دو برنامه مذکور مصاحبه کردند که در نهایت اسناد و مدارک و متن مصاحبه‌های تهیه شده با سانسور بخش‌های زیادی از آنها، در هفته جاری منتشر شد.

کمیته پولارد در گزارش مقدماتی خود که ماه گذشته منتشر شد، ضعف و هرج و مرج مدیریتی را از جمله دلایل اصلی پخش برنامه گرامیداشت ساویل و جلوگیری از پخش برنامه انتقادی درباره فساد اخلاقی این مجری مشهور اعلام کرد.

پیشتر پلیس انگلیس نیز با همکاری یک نهاد خیریه که در زمینه حفاظت از کودکان فعالیت می‌کند، گزارش تکان دهنده‌ای را از ابعاد گسترده تجاوزات و سوءاستفاده‌های جنسی مجری مشهور بی بی سی منتشر کرده بود.

این گزارش 30 صفحه‌ای نشان داد که جیمی ساویل طی نیم قرن، صدها نفر را در مناطق مختلف این کشور و از جمله در ادارات بی بی سی مورد تجاوز و آزار و اذیت جنسی قرار داده است.

در این گزارش حداقل 600 قربانی سوءاستفاده‌های جنسی جیمی ساویل شناسایی شده‌اند که طی بیش از 50 سال مورد آزار و اذیت این مجری فاسد قرار گرفته بودند. اولین سوءاستفاده جنسی ساویل مربوط به سال 1955 است که در شهر منچستر واقع در شمال انگلیس اتفاق افتاده و آخرین آن نیز مربوط به سال 2009 میلادی می باشد که در شهر لندن به وقوع پیوسته است.

جیمی ساویل در سال 2011 میلادی و در سن 84 سالگی مرد و هرگز به خاطر این همه جرایم خود مورد بازخواست قرار نگرفت.

گزارش منتشر شده از سوی پلیس انگلیس نشان می‌دهد که 73 درصد قربانیان این مجری هوس باز بی بی سی، کودکان و نوجوانان زیر سن 18 سال بوده‌اند و در میان آنان حتی نام 18 کودک زیر 10 سال نیز به چشم می‌خورد.

بر اساس گزارش پلیس، تاکنون 214 فقره پرونده قضایی درباره سوءاستفاده‌های جنسی جیمی ساویل در 28 نیروی پلیس سراسر انگلیس به ثبت رسیده که 34 فقره از این پرونده‌ها مربوط به تجاوز جنسی است.

سوءاستفاده‌های جنسی این مجری مشهور علاوه بر ادارات بی بی سی در بیمارستان‌ها، مدارس، هتل‌ها، مراکز بازپروری و برخی محل‌های دیگر روی داده و نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف جامعه انگلیس در برخورد با سوءاستفاده‌های جنسی طی نیم قرن گذشته ناکام مانده‌اند.

جیمی ساویل که در دهه 1960 میلادی کار خود را در رادیو و تلویزیون بی بی سی آغاز کرد به مدت چهار دهه از مجریان مشهور این بنگاه بود و حتی لقب «سر» دریافت کرده بود.

ساویل در اکتبر 2011 میلادی و در سن 84 سالگی مرد و چند ماه بعد تلویزیون بی بی سی برنامه‌ای مثبت را در گرامیداشت خدمات وی پخش کرد.

اما هنوز سالگرد مرگ ساویل فرا نرسیده بود که گزارش‌های فساد اخلاقی وی رسانه ای شد و بی بی سی را با یکی از بزرگترین بحران‌های تاریخ حیات خود مواجه کرد.

رسوایی مهم دیگر برای بنگاه بی بی سی در این پرونده زمانی رقم خورد که رسانه‌های انگلیس گزارش دادند مقامات این بنگاه جلوی پخش یک برنامه انتقادی را درباره فساد اخلاقی جیمی ساویل گرفته‌اند.

در واقع نخستین تحقیقات درباره فساد اخلاقی جیمی ساویل سال گذشته و چند ماه پس از مرگ وی توسط یک برنامه تلویزیونی بی بی سی موسوم به نیوزنایت انجام شده بود ولی ظاهرا مدیران بی بی سی پس از اطلاع از موضوع این تحقیقات، دستور توقف برنامه و بایگانی شدن مطالب تهیه شده را صادر کردند و اجازه ندادند این برنامه پخش شود.

عدم پخش گزارش نیوز نایت درباره فعالیت‌های جیمی ساویل باعث شد که واقعیات موجود درباره این مجری چند ماه دیگر پوشیده بماند اما سرانجام شبکه تلویزیونی آی تی وی حدود شش ماه پیش اقدام به پخش گزارشی درباره سوءاستفاده جنسی ساویل کرد و بنگاه سخن پراکنی بی بی سی را با بحران تازه‌ای مواجه نمود.

هرچند که کمیته پولارد در گزارش خود بی بی سی را از اتهام لاپوشانی تبرئه کرد ولی بر ضرورت انجام اصلاحات بنیادی در نظام ارتباطی، مدیریتی و سردبیری این بنگاه تاکید نمود.

کد خبر 202868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز