مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

گرگان: تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده‌روها و محل‌های تردد عابران پیاده در برخی شهرهای گلستان ازجمله گرگان، این معابر را به پیست موتورسواری مبدل کرده است.

گرگان - پیاده روها - موتورسیکلت


به گزارش مهر، تردد برخی راکبان موتورسیکلت‌ها از پیاده‌روها سبب نارضایتی و انتقاد شهروندان گلستانی شده و خواهان برخورد مراجع ذی‌صلاح با متخلفان هستند. عبور این وسایل نقلیه از مناطق ممنوعه نظیر پیاده‌روها و بازارها علاوه بر ایجاد حوادث ترافیکی، مزاحمت‌هایی نیز برای مردم ایجاد می‌کند. بیش از 220هزار دستگاه موتورسیکلت در گلستان شماره‌گذاری شده و 39درصد وسایل نقلیه شماره‌گذاری شده در استان را به‌خود اختصاص می‌دهند. یک شهروند گرگانی در این زمینه گفت: برخی راکبان، پیاده‌روها و اماکن عمومی را با پیست موتورسواری اشتباه گرفته‌اند که این امر مشکلاتی را برای عابران ایجاد می‌کند.
محمد عموخانی افزود: بسیاری از این موتورسیکلت‌ها فاقد تجهیزات ایمنی و حتی پلاک هستند و تردد آنها در معابر عمومی می‌تواند منجر به ایجاد مزاحت یا کیف قاپی و سرقت شود.

شهروند دیگری از نیروی انتظامی خواستار برخورد قاطع با راکبان متخلف موتورسیکلت شد و گفت: بیشتر استفاده‌کنندگان از این وسیله مرگبار را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و شاهد آن هستیم که در پارک‌ها یا معابر عمومی با هم کورس می‌گذارند. حسینی افزود: موتورسیکلت یک وسیله پرحادثه بوده و گاهی اوقات شاهد آن هستیم که از آن به‌عنوان وسیله حمل بار یا مسافر استفاده می‌شود، درحالی‌که راکبان آن فاقد کلاه ایمنی هستند.

امانمان بریده شده است

این شهروند با بیان اینکه تردد موتورسیکلت‌ها از پیاده‌روها امانمان را بریده است، خواهان نظارت و کنترل بیشتر از سوی متولیان و دستگاه‌های مسئول شد. گلستان ازجمله استان‌هایی است که آمار حوادث ترافیکی به‌وسیله موتورسیکلت در آن رتبه بالایی دارد و در سال‌جاری نیز 42درصد از حوادث ترافیکی به این وسیله نقلیه اختصاص داشته است. طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ها و برخورد قاطع با متخلفان ازجمله برنامه‌ها و اولویت‌های نیروی انتظامی است که فرمانده انتظامی گلستان به آن اشاره کرده است.

ساماندهی موتورسیکلت‌ها

سرهنگ محمود میرفیضی در این زمینه بیان داشت: ساماندهی موتورسیکلت‌ها و تأکید بر استفاده از کلاه ایمنی ازجمله برنامه‌های فراروی است. وی اظهار داشت: در سال‌جاری در 42درصد فوتی‌های حوادث ترافیکی، موتورسیکلت‌ها نقش داشته‌اند که بر اثر اقداماتی که انجام دادیم 40نفر کاهش فوتی نسبت به سال گذشته داشتیم.

سرهنگ میرفیضی عنوان کرد: برای ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها در معابر عمومی نظیر پیاده‌رو، طرح ساماندهی تردد از طریق راهور و پلیس در حال انجام است. وی با اشاره به بروز برخی جرائم ازجمله کیف‌قاپی توسط راکبان موتورسیکلت گفت: مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند در کاهش کیف قاپی نقش داشته باشند آموزش‌هایی است که انجام می‌دهیم. فرمانده انتظامی استان گلستان به آماری در این زمینه اشاره کرد و گفت: در مجموع در زمینه کشف کیف‌قاپی، هشت درصد از نظر کشفیات نسبت به‌مدت مشابه سال قبل رشد داشته‌ایم. وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش تخلفات ترافیکی موتورسواران افزود: برخوردهایی که با راکبان متخلف انجام می‌شود، رتبه بالایی دارد و موتورسیکلت‌ها به پارکینگ‌ها منتقل می‌شوند.

شماره‌گذاری 220هزار موتور

وی اضافه کرد: همچنین طرح شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها ازجمله اقدامات برای ساماندهی است که تاکنون 220هزار دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری شده است. وی یادآورشد: پس از اینکه موتورسیکلت راکب متخلف توقیف و به پارکینگ منتقل شد، برای آزادکردن آن باید نسبت به تصفیه جرائم اقدام کند و یکی از دلایلی که برخی موتورها در پارکینگ باقی می‌ماند ناشی از آن است که برای آزادسازی آن از سوی مالک اقدامی نمی‌شود.

راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ

فرمانده انتظامی گلستان در مورد عبور موتورسواران از پیاده‌روها و معابر عمومی گفت: با این تخلفات برخورد خواهد شد و در این راستا یک مرکز مانیتورینگ در گرگان راه‌اندازی شده است و یکی از تخلفاتی که رصد و اعمال قانون می‌شود تردد در محل‌های ممنوعه مانند پیاده‌روهاست. وی اضافه کرد: در سال‌جاری 110هزار برگ جریمه از طریق این مرکز برای خودروها و وسایل نقلیه متخلف صادر شده است.

به گزارش مهر، طبق آمار گلستان بیشترین شمار متوفیان تصادفات جاده‌ای گلستان را موتورسواران تشکیل می‌دهند و بیش از 50درصد این افراد در گروه سنی 15تا 22سال قرار دارند. سالانه بر اثر وقوع تصادفات 200موتورسوار در استان کشته و 1500نفر مجروح می‌شوند که این موضوع دغدغه خاطر خانواده‌ها و مسئولان استان را فراهم کرده است، همچنین مشکل ویژه ترافیکی گلستان، نحوه استفاده از موتورسیکلت است که توجه این قشر به قوانین راهنمایی و رانندگی کم است و گلستان از حیث موتورسواران و تلفات آن در کشور رتبه اول را داراست.

کد خبر 202781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز