گروه اقتصادی : اعلام گزارش نرخ بیکاری پاییز از سوی مرکز آمار ایران نشان داد که 67درصد از کل تعداد بیکاران کشور جوان هستند.

اشتغال

به گزارش همشهری، این گزارش حاکی از کاهش 1.2درصدی نرخی بیکاری پاییز نسبت به تابستان سال‌جاری و رسیدن این نرخ به 11.2درصد و وجود دو میلیون و 688هزار و 456نفر بیکار در کل کشور است. در همین مدت نرخ بیکاری جوانان 15تا 29ساله نیز با 1.8درصد کاهش به 23درصد رسیده تا تعداد بیکاران این رده سنی به یک میلیون و 801هزار و 706نفر برسد.

بر این اساس 67درصد از کل بیکاران کشور در همین بازه سنی قرار داشته‌اند. کاهش نرخ بیکاری در فصل پاییز در حالی رخ داده که برخی فعالان اقتصادی معتقدند در سالی که گذشت، اوضاع نابسامان بنگاه‌های اقتصادی منجر به بیکاری تعداد زیادی از شاغلان شده است. اما در همین مدت دولت اهتمام ویژه‌ای به ایجاد مشاغل خانگی داشته که با توجه به نبود درآمد کافی و نیز پوشش‌های تأمین اجتماعی، نرخ بیکاری را کاهش داده است. معیار مرکز آمار مستند به سازمان بین المللی کار برای احتساب شاغلان، حداقل یک ساعت کار در هفته مرجع آمارگیری است.

بسته جدید برای 1.1 میلیون شغل

در همین حال معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه‌ریزی در شورای‌عالی اشتغال به‌منظور ایجاد یک میلیون و 100هزار فرصت جدید شغلی در سال92 طبق پیش‌بینی قانون برنامه پنجم توسعه خبر داد. علی‌اکبر لبافی که وزارتخانه متبوعش از سال89 تا‌کنون برنامه‌هایی برای ایجاد1.6،2.5 و 1.1میلیون شغل را در دستور کار خود قرار داده، سهم سال آینده از برنامه اشتغال‌زایی را نیز 1.1میلیون شغل عنوان کرده و گفته است: در این زمینه شورای‌عالی اشتغال برنامه‌ریزی‌هایی را به‌منظور تعیین سهم هر استان، میزان تسهیلات مورد نیاز، سهم بانک‌ها و موضوعاتی از این دست خواهد داشت.

این در حالی است که پیش از این اعضای شورای‌عالی اشتغال با اشاره به عملکرد نامطلوب سیستم بانکی درخصوص پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی، از اعمال فشار بر بانک‌ها به‌منظور انجام تعهدات خود در این زمینه تا پایان سال خبر داده بودند.

آمار اشتغال محرمانه است

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه میزان شغل توسط سامانه ملی رصد ثبت شده است، بیان داشت: تقریبا حدود آنچه هدف‌گذاری شده (2.3میلیون شغل) ثبت شده و نیز بخش‌هایی از آمار اشتغال محرمانه است. اسدالله عباسی در گفت‌وگو با فارس درخصوص عدم‌همخوانی گزارش تسهیلات‌دهی معاون رئیس‌جمهور از بانک‌ها در شورای‌عالی اشتغال با آنچه خود بانک‌ها مدعی پرداخت آن هستند، تصریح کرد: این تفاوت به‌دلیل وقفه دو بانک در پرداخت تسهیلات‌دهی بوده که قول مساعد همکاری داده‌اند.

کد خبر 202741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز