پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مفسر سیاسی ساکن بیروت به پرس تی‌وی گفته است موضع دولت ترکیه در قبال اوضاع سوریه «تاثیرات منفی زیادی بر خود ترکیه خواهد گذاشت.»

ترکیه

کشور سوریه از اواسط مارس ۲۰۱۱ میلادی صحنه خشونت و ناآرامی است. بسیاری از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای مسلح در جریان ناآرامی‌‌های سوریه جان خود را از دست داده‌‌اند. دولت سوریه می‌گوید که ناآرامی‌‌ها از خارج از این کشور سازمان‌‌دهی و هدایت می‌‌شوند و گزارش‌‌هایی وجود دارد که نشان می‌‌دهد، شمار زیادی از شبه‌‌نظامیانی که با دمشق وارد جنگ شده‌‌اند از اتباع خارجی هستند.

پرس تی‌وی در مصاحبه با انتفاض قنبر، تحلیلگر سیاسی از بیروت به بررسی بیشتر این مساله پرداخته است که برگردان آن را در ادامه می‌خوانید.

پرس تی‌وی: به نظر شما چرا ترکیه به همراه سایر حامیان گروه‌های مسلح سوریه از پیشنهاد بشار اسد برای مذاکره با مخالفان استقبال نکرده است؟

قنبر: ما درباره تاریخ منطقه اطلاعاتی داریم. ۴ کشور عراق، ایران، سوریه و ترکیه بارها تحت تاثیر عوامل خارجی قرار گرفته‌اند و قطر و عربستان نیز از طریق ترکیه در سوریه مداخله می‌کنند.

با این وجود، به نظر من ما باید به این مساله به شیوه‌ای عاقلانه و نه خصومت‌آمیز بنگریم. ما در دوره حکومت صدام حسین بر عراق شاهد جنگ این کشور با ایران بودیم و همچنین حمله عراق به کویت.

بنابراین به نظر من با وجود این‌که با دخالت ترکیه مخالفم اما باید صبر کنیم و ببینیم دو طرف در سوریه چه می‌کنند. ترکیه صرف‌نظر از مداخله‌اش در مساله سوریه می‌تواند نقش مثبتی در این زمینه ایفا کند. همان‌طور که می‌دانیم ترکیه بزرگترین واردکننده نفت از ایران است و در بازسازی کردستان عراق و حتی خود عراق نقش مهمی ایفا کرده است.

پرس تی‌وی: ما شنیده‌ایم که نوری المالکی می‌گوید ترکیه برای ایجاد یک درگیری فرقه‌ای در عراق تلاش می‌کند. ما شاهد اعتراضات ضد دولتی در استان الانبار و مناطق دیگر عراق نیز بودیم و مالکی به این نکته نیز اشاره کرد که معترضان تصاویر رجب طیب اردوغان را در دست داشتند و این نشان می‌دهد که اردوغان در حال مداخله و تلاش برای ایجاد درگیری فرقه‌ای در کشور عراق است. نظر شما چیست؟

قنبر: میزان صادرات نفت از کردستان عراق یک نکته است.

بنابراین بسیاری از مردم فکر می‌کنند که این درآمد نفتی به دولت کردستان اختصاص می‌یابد اما این درست نیست. این درآمد در اختیار دولت فدرال قرار می‌گیرد. دولت کردستان فقط کارآفرینی می‌کند و فرصت‌های خوبی برای اقتصاد این کشور فراهم می‌کند.

مساله دوم این است که به نظر من بسیاری از مردم عراق احساس می‌کنند تحت ستم هستند و برخی از خواسته‌های معترضان در استان‌های غربی این کشور نیز مشروع است. حتی آقای نوری المالکی نیز گفت که آن‌ها بخشی از مردم عراق هستند و برخی از درخواست‌های‌شان قانونی و مشروع است.

اما متاسفانه پیگیری کمک از قدرت‌های خارجی در عراق از زمانی که صدام ریشه‌های حق حاکمیت این کشور را نابود کرد به میزان زیادی اتفاق می‌‎افتد و حالا ما تلاش می‌کنیم که این کشور را بازسازی کنیم.

پرس تی‌وی: یعنی به نظر شما وقتی درگیری سوریه آغاز شد و ترکیه مداخله کرد روابط این کشور با عراق تغییر کرد؟ برخی تحلیلگران گفته‌اند که ترکیه در حال حاضر تلاش می‌کند با استفاده از دولت منطقه‌ای کردستان به عنوان یک نیروی نیابتی بدون مداخله مستقیم در درگیری‌ها کنترل تحولات شمال سوریه را به دست بگیرد.

قنبر: من اطلاعاتی در این زمینه ندارم اما شخصا با موضع ترکیه در قبال سوریه مخالفم. به نظر من آن‌چه که ترکیه در سوریه در حال انجام آن است تاثیر بسیار منفی بر خود ترکیه می‌گذارد و ما شاهد برگزاری تظاهرات‌های روزانه بر ضد این سیاست در این کشور هستیم و فکر می‌کنم مردم ترکیه از سیاست‌های آنکارا در قبال سوریه خشمگین هستند.

با این وجود، ترکیه هنوز هم روابط بسیار خوبی با ایران دارد. آنکارا در قبال مساله فلسطین موضع بسیار خوبی اتخاذ کرده و از مردم این کشور حمایت می‌کند.

من به کشورهای منطقه می‌گوییم بیایید اختلافات را کنار بگذاریم و به کشورهای دیگر جهان اجازه ندهیم از این فرصت سوءاستفاده کنند و در منطقه آشوب به پا کنند زیرا این امر به نفع عراق، سوریه یا ترکیه نیست.

کد خبر 202476
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز