همشهری آنلاین: رئیس اسرائیلی- فرانسوی شرکت بزرگ ارائه خدمات ماهواره‎ای در اروپا موسوم به یوتل ست، مرحله جدیدی از اعمال فشار علیه شبکه‎های ایرانی را آغاز کرده است.

میشل دروزن در نامه‎ای به شرکت‎های خدمات ماهواره‎ای در اروپا و حتی در آسیا و شمال آفریقا از آن‎ها خواسته است تا شبکه‎های ماهواره‎ای ایران به ویژه شبکه انگلیسی زبان پرس تی‎وی را مورد تحریم قرار دهند.

در نامه‎ای که پرس تی‎وی به دست آورده است، رئیس اسرائیلی یوتل ست، از شرکت‎های ماهواره‎ای که در غرب آسیا و شمال آفریقا خدمات پخش ماهواره‎ای را به عهده دارند خواسته است تا از دادن خدمات به شبکه‎های ایرانی خودداری کنند. وی علت این اقدام را مورد تحریم قرار گرفتن رئیس صدا و سیما از سوی اتحادیه اروپا اعلام کرده است.

از سو ی دیگر، مایکل مان سخنگوی ارشد رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی یک نامه رسمی به شبکه پرس تی‎وی خاطر نشان کرد، تحریم‎های اتحادیه اروپا هیچ ربطی به حملات علیه رسانه‎های ایرانی از جانب یوتل ست نداشته و آن شرکت خودسرانه به این اقدام دست زده است.

همچنین شرکت عربی نایل ست پس از قطع پرس تی‎وی به درخواست یوتل ست، سیگنال دیگری در اختیار این شبکه تلویزیونی قرار داده است تا پخش آن در این مناطق با اختلال مواجه نشود.

با این حال حملات یوتل ست به پرس تی‎وی که شبکه‎ای با مضامین سیاسی، اجتماعی به شمار می‎آید ختم نشده و آن شرکت اکنون طی دستوری به گالف ست، مقامات این شرکت را وادار کرده است تا شبکه‎های فرهنگی و فکری ایران را نیز در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از روی پخش ماهواره‎ای حذف کنند.

شبکه‎های جدیدی که از جانب یوتل ست مورد حمله قرار گرفته‎اند، آی فیلم که به پخش فیلم‎ها و سریال‎های فاخر ایرانی با دوبله و زیرنویس عربی اقدام می‎کند و کوثر که شبکه‎ای با مضامین فکری و فرهنگی به شمار می‎آید را در بر می‎گیرد.

پیش از این یوتل ست طی اقدامی بحث برانگیز به شرکت هیسپا ست اسپانیا دستور داد تا شبکه اسپانیایی زبان ایران هیسپان تی‎وی و همچنین پرس تی‎وی را از پخش اسپانیا و امریکای لاتین حذف کند.

این اقدام از جانب کمیته یهودیان امریکا که یکی از لابی‎های اصلی رژیم اسرائیل در ایالات متحده به شمار می‎آید، مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

این کمیته اقدام یوتل ست و هیسپا ست علیه رسانه‎های ایرانی را حاصل ماه‎ها رایزنی با مسولین ماهواره‎ای اروپایی خوانده و آن را گامی درست در جهت مقابله با نفوذ روزافزون ایران در جوامع غربی تفسیر کرد.

کد خبر 202473
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز