همشهری آنلاین: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص دریافت رضایت‌نامه از سوی نمایندگی‌ها از مشتریان در زمان تحویل خودرو گفت: نمایندگی‌‌ها باید در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عمل کنند.

مهر نوشت: جواد نجم‌الدین در حاشیه مراسم معرفی 100 شرکت برتر ایران گفت: صادرات خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو در سال جاری، 2.5 برابر سال گذشته بوده است، به این معنا که 250 درصد رشد را تجربه کرده است؛ ضمن اینکه صادرات محصولات ایران خودرو به 30 کشور دنیا از جمله عراق، ونزوئلا، بلاروس، عراق، روسیه و سوریه صورت می‌گیرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: امسال در برنامه داریم که 450 هزار دستگاه افزایش تولید داشته باشیم؛ این در شرایطی است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در اسفند ماه هم تولید ایران خودرو، رشد خواهد داشت و 100 هزار خودرو نیز به بازار عرضه خواهیم کرد.

نجم‌الدین گفت: با افزایش تولید محصولات ایران خودرو در بازار، هم بازار به تعادل خواهد رسید و هم قیمت به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت، چراکه بنا داریم که در روزهای باقیمانده از سال جاری، 100 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر امکان این وجود داشت که 100 هزار دستگاه در سال جاری به بازار عرضه کنید، چراکه زمانی که تلاطمات قیمتی در بازار وجود داشت، این عرضه صورت نگرفت، تصریح کرد: عدم عرضه بستگی به تولید دارد، عدم تولید نیز به دلیل مشکلات مالی موجود، صورت گرفت؛ چراکه کار تهیه تدارکات لازم برای تولید سخت شده بود، بنابراین تولید صورت نمی‌گرفت و عرضه هم کم شد؛ اما هم اکنون تولید افزایش یافته است و بانک‌ها نیز در این شرایط، همکاری بیشتری با خودروسازان داشته‌اند.

نجم‌الدین در پاسخ به این سوال که آیا در سال آینده با افزایش تولید، قیمت خودرو کاهش خواهد یافت اظهار داشت: بخشی از قیمت خودرو بستگی به نرخ مواد اولیه دارد که در این بخش، اگر مواد اولیه کاهش قیمت داشته باشد قیمت خودرو نیز کاهش می‌‎یابد، اما بخشی از قیمت که مربوط به حباب قیمت خودرو در بازار است و دلالان حضور دارند، با افزایش عرضه، این دلال بازی را از بین خواهیم برد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دریافت رضایت نامه از مشتریانی که خودرو را پیش‌فروش کرده و مجبور به پرداخت قیمت بالاتری به خاطر نرخ‌های جدید خودرو هستند، اظهار داشت: نمایندگان ما مطابق با ضوابط و مصوبات فروش که از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به آنها ابلاغ شده است، عمل می‌کنند؛ اما اگر تخلفی در این میان صورت گیرد، رسیدگی می‌شود.

نجم‌الدین اظهار داشت: نمایندگان مکلفند مطابق با ابلاغیه شرکت عمل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که تصور نمی‌کنید قراردادهای خودروسازان با مشتریان در بازار یکطرفه باشد، گفت: خیر چنین تصوری نداریم، چراکه در واقع برای پیش‌‎فروش قطعی خودرو باید 100 درصد مبلغ کل خودرو پرداخت شود، در حالیکه هم اکنون ما 90 درصد مبلغ کل را از مشتری دریافت می‌کنیم، اما وقتی پیش فروش می‌شود، قیمت قطعی نیست و ممکن است موقع تحویل گرانتر یا ارزانتر باشد.

نجم الدین در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص پرداخت مبالغی که در شورای پول و اعتبار مصوب شده است که به خودروسازان ارایه شود، خاطرنشان کرد: هنوز پرداختی صورت نگرفته است؛ اما در روزهای آینده، این پرداخت صورت خواهد گرفت.

کد خبر 202172
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز