برای پیشگیری و درمان اعتیاد در سراسر کشور 25میلیارد تومان بودجه لازم است، درحالی‌که امسال فقط پنج میلیارد تومان برای انجام این کار درنظر گرفته شده بود.

اعتیاد

فرید براتی سده، مدیرکل پیشگیری و در‌مان اعتیاد سازمان بهزیستی با اعلام این خبر، ‌گفت: بودجه بخش پیشگیری و درمان اعتیاد کشور امسال 32درصد افزایش یافته و به پنج میلیارد تومان رسیده است که از این میان دو میلیارد و 500میلیون تومان از سوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، یک میلیارد و 600میلیون تومان از طرف وزارت بهداشت و 900میلیون تومان از طریق سازمان بهزیستی به امر پیشگیری و درمان اعتیاد اختصاص داده شد.

او افزود: با این مبالغ نمی‌توان اعتیاد را در کشوری که در معرض آسیب‌های خارجی و پیرامونی قرار دارد، پیشگیری و درمان کرد.
براتی با اشاره به اینکه در سال گذشته 432هزار نفر از خدمات سازمان بهزیستی در این زمینه استفاده کرده‌اند، توضیح داد: سازمان بهزیستی 120مرکز گذری ترک اعتیاد، 47شلتر (سرپناه شبانه معتادان)، 19مرکز TC (مرکز اجتماع درمان مدار)، 33مرکز بستری، 18مرکز دولتی سرپایی و 450تا 500مرکز اقامتی (کمپ ترک اعتیاد) فعال را در سراسر کشور مدیریت می‌کند.

او با بیان اینکه ابتدای سال آینده تعرفه مربوط به درمان اعتیاد اعلام می‌شود، از بررسی کمپ‌های ترک اعتیاد توسط بهزیستی خبر داد و گفت: هم‌اکنون 200کمپ ترک اعتیاد در حال اخذ مجوز هستند. براتی سده، مهم‌ترین مشکل درمان اعتیاد را بی‌توجهی به حمایت‌های بعد از درمان سم‌زدایی دانست و اظهار کرد: هنوز در کشور به موضوع حمایت‌های اجتماعی ورود نیافته‌ایم، چرا که نه درمان‌های روان‌ شناختی و غیردارویی، نه خدمات مددکاری اجتماعی و نه بحث‌ حمایت‌ها جدی گرفته نشده‌اند و حلقه‌های درمان و بازتوانی اعتیاد کامل نیست، بنابراین لازم است اقدامات پس از سم‌زدایی جدی گرفته شوند.

به گفته براتی براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال‌جاری قرار بود به‌منظور حمایت‌های اجتماعی از معتادان تعدادی خانه میان راهی برای این افراد در سطح استان‌های مختلف ایجاد شود که البته این برنامه عملیاتی نشد. او با اشاره به اینکه اعتبار لازم برای اجرای این پروژه تخصیص داده نشد، گفت: متأسفانه اعتبارات ما در بخش درمان و پیشگیری از اعتیاد برای اجرای تمامی برنامه‌ها کافی نیست به همین دلیل مجبور شدیم برای ارائه خدمات به معتادان اولویت‌ها را درنظر بگیریم.

براتی سده معتقد است: معتادان بعد از ترخیص نیاز به حمایت‌های اجتماعی دارند اما برای خدمات مددکاری، روانشناختی و... اعتباری درنظر گرفته نشده و این چرخه‌ای معیوب است. همچنین ستاد مبارزه با مواد‌مخدر حتی یک ریال برای حمایت‌های اجتماعی پس از ترخیص پرداخت نمی‌کند.

به گفته او تنها سازمانی که پس از درمان معتادان تلاش می‌کند تا آنها را مورد حمایت قرار دهد سازمان بهزیستی است اما این سازمان به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی تمامی معتادان بهبود یافته باشد.مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی توضیح داد: برای سال آینده درخواست افزایش اعتبارات را در بخش اعتیاد داشته‌ایم که امیدواریم با توجه به حجم و گسترش فعالیت‌های سازمان، افزایش بودجه مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گیرد.

کد خبر 201846
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز