اکبر میثاقیان هفته پیش از مربیگری آلومینیوم هرمزگان برکنار شد.

فوتبال - اکبر میثاقیان - تیم آلومینیوم هرمزگان

 او فصل گذشته در شرایطی مربیگری این تیم را به‌عهده گرفت که آلومینیوم در لیگ دسته‌اول کشور حضور داشت؛ تیمی که برای نخستین‌بار با میثاقیان به لیگ برتر صعود کرد و تا هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر نیز این مربی در هرمزگان ماند. میثاقیان که معمولا تیم‌های پایین جدول لیگ برتر را در اختیار می‌گیرد‌، امسال با آلومینیوم هم‌چنین وضعیتی داشت و خودش تأکید می‌کند: «چاره‌ای نداشتم‌، تیم تازه به لیگ برتر آمده و ضعیف است.» او پیش از آلومینیوم مربی تیم‌هایی مثل شموشک نوشهر‌، ابومسلم و استیل‌آذین بود و یکی از مربیان قدیمی لیگ به‌حساب می‌آید. او که به‌عنوان یک مربی تدافعی خود را مطرح کرده‌، معتقد است که همیشه در تیم‌هایی مربیگری کرده که چاره‌ای جز نگه‌داشتن این تیم‌ها در لیگ‌برتر نداشته است. میثاقیان را علاقه‌مندان به فوتبال در کنار زمین با پیراهن‌‌های یک‌شکل به‌خاطر دارند. خودش عنوان می‌کند: «در مورد این قضیه یک کمی خرافی هستم.»

  • بعد از 25هفته از آلومینیوم جدا شدید و ظاهرا اصلا انتظارش را نداشتید؟

اگر مورینیو از رئال مادرید اخراج می‌شد‌، این همه زنگ‌خور نداشت اما حالا که من از آلومینیوم بیرون آمده‌ام‌، خیلی‌ها تازه یادشان افتاده که با من صحبت کنند.

  • احتمالا چون خوب حرف می‌زنید مدام زنگ می‌زنند.

فقط خوب حرف می‌زنم؟

  • کارتان هم در تیم‌های پایین جدول بد نیست.

این را باید به مسئولان آلومینیوم بگویید. آنها باید می‌دانستند که من در این تیم بد کار نکرده‌ام.

  • به‌نظر می‌رسد برکناری از آلومینیوم برای شما سنگین تمام‌شده است.

بله که سنگین بود. من یک تیم محلی را به لیگ برتر آوردم. درحالی‌که مشکلات مالی داشتیم. بازیکنان 80دفعه اعتصاب کردند ولی من سعی کردم کار خودم را انجام بدهم و در این شرایط تیم را به لیگ برتر آوردم. چرا نباید ناراحت شوم؟ اتفاقا باید ناراحت باشم‌، چون وقتی مرا اخراج کردند که آلومینیوم در جدول در مکان امنی قرار داشت.

  • مربیانی که یک تیم را به لیگ برتر می‌آورند‌، معمولا در لیگ برتر خیلی دوام نمی‌آورند.

من که بعد از 25هفته کنار گذاشته شدم. یعنی در همان هفته‌های اول این اتفاق نیفتاد. الان هم چیزی به پایان لیگ نمانده و من هم که معروف هستم که در هفت هفته آخر تیم را در لیگ برتر نگه‌می‌دارم. حالا سؤالم این است که چرا باید من را کنار بگذارند؟ درست نیست که دلال‌ها بیایند و مربی به تیم تحمیل‌کنند.

  • این دلال‌ها قبل از هفته بیست‌وپنجم‌ هم بودند و آن موقع چرا شما اعتراضی نداشتید؟

اخلاقم طوری است که دلال‌ها اصلا جرأت نمی‌کنند طرف من بیایند اما مدیرعامل باشگاه مدیر جوانی است و مطمئنا دلال‌ها زیر پایش می‌نشینند. من داشتم کار خودم را می‌کردم و می‌خواستم کاری کنم که تیم اوت نشود. همه دنیا هم می‌دانند تیمی که از لیگ یک به لیگ برتر صعود می‌کند همیشه جزو تیم‌های پایین جدول است. به هر حال دلال‌ها در کنار رفتن من از این تیم نقش داشتند.

  • با این حساب‌، پرویز مظلومی را هم دلال‌ها به‌عنوان سرمربی آلومینیوم انتخاب کردند؟

من کاری به اینکه چه‌کسی سرمربی آلومینیوم شده‌، ندارم. به هر حال‌، دلال‌ها تعیین کردند.

  • فکر نمی‌کنید این گفته شما باعث دلخوری مظلومی شود که سابقه مربیگری در استقلال را دارد؟

خب‌، این موضوع به من ارتباطی ندارد. شما می‌خواهی بنویسی یا نه هم به من ارتباطی ندارد. حالا ما رفتیم و ان‌شاءالله مظلومی هم در این تیم موفق باشد.

  • اگر مسئولان باشگاه قصد برکناری شما را داشتند‌، تا هفته ششم لیگ هم می‌توانستند چنین کاری کنند‌، چون آلومینیوم شروع خوبی در لیگ نداشت.

ببینید 9نفر از اعضای تیم ما برای نخستین‌بار بود که در لیگ برتر بازی می‌کردند. ما قبل از آن هم در لیگ یک بازی می‌کردیم و این تیم برای نخستین‌بار در تاریخ به لیگ برتر صعود کرده بود. با این شرایط من تیم خوبی درست کرده بودم و 20بازیکن جوان تحویل این تیم دادم. دیگر خودتان من را می‌شناسید و من برای چی باید از خودم تعریف کنم؟

  • اما شما در نیم‌فصل نخست لیگ تنها سه‌بار به‌عنوان تیم پیروز زمین مسابقه را ترک کردید و مسئولان باشگاه به‌راحتی می‌توانستند در تعطیلات نیم فصل دست به تغییرات کادر فنی بزنند.

آلومینیوم یک تیم معمولی است. امکاناتی هم که در اختیار باشگاه بود‌، معمولی بود. باشگاه هم که حرفه‌ای نبود. فقط مردم خونگرم هرمزگان به ما انگیزه کار کردن می‌دادند. وقتی اخراج شدم‌، مردم هرمزگان اعتراض کردند که چرا تو را از تیم کنار گذاشتند؟

  • کمی درباره شاخصه مربیگری‌تان صحبت کنید؟

من همیشه در تیم‌های پایین جدول و سخت مربیگری کرده‌ام. هیچ‌وقت به من تیم بزرگ ندادند؛ مثلا هیچ‌وقت من مربی پرسپولیس‌، استقلال یا پاس(زمانی که در تهران بود) نبودم که بخواهم شاخصه مربیگری خودم را نشان بدهم. یعنی تیم بزرگ به ما ندادند.

  • دلیلش چیست؟

نمی‌دانم. بالاخره خیلی از مربیان هم نمی‌توانند در تیم‌هایی مثل آلومینیوم کار کنند. چون کار کردن در این تیم‌ها خیلی سخت است. اصلا توی گرمای هرمزگان نمی‌شود کار کرد. البته من کمی هم بدشانس هستم. وقتی در ابومسلم بودم‌، تیم ما داشت آسیایی می‌شد. ما به فینال جام‌حذفی رسیدیم و توانستیم تیم را به رتبه چهارم لیگ برتر برسانیم. همان موقع بهترین بازیکنان را در اختیار داشتیم؛ جباری‌، تیموریان‌، خلعتبری‌، شهاب گردان و... بازیکنان ما بودند.

  • با این حال‌، شما در تیم‌هایی که مربیگری می‌کنید‌، خیلی تدافعی هستند‌، قبول دارید؟

شما می‌توانید با چاقو جلوی تانک بایستید؟ وضعیت تیم‌های من به این شکل است. یعنی با بضاعتی که تیم‌های من دارند نمی‌شود بیشتر از این انتظار داشت.

  • در لیگ مقابل استقلال و پرسپولیس بازنده بودید‌، درحالی‌که پرسپولیس این فصل وضعیت مناسبی نداشته‌است.

استقلال و پرسپولیس در هر شرایطی بزرگ هستند و قدرتمند. تیمی مثل آلومینیوم نمی‌تواند جلوی آنها دوام بیاورد. بچه‌های ما همه جوان هستند و اغلب آنها تجربه لازم را برای بازی مقابل تیم‌های قدرتمند را ندارند. مثلا هادی دهقانی متولد 73است و میثم مجیدی‌، سعید رهرو‌، تیغ‌نورد و... همه جوان هستند.

  • ارزیابی شما از عملکردتان در آلومینیوم چیست؟

ارزیابی من این است که یک تیم را به لیگ برتر آوردم و در حال حاضر این تیم در لیگ برتر بازی می‌کند.

  • برای شما همین ماندن آلومینیوم در لیگ برتر کافی بود؟

آلومینیوم باید کم‌کم خودش را به لیگ برتر تحمیل کند. این تیمی که تازه حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کند. تیم‌هایی مثل استیل‌آذین‌، شهید قندی‌، ابومسلم‌، شموشک و استقلال اهواز که من در آنجا مربیگری کردم از بین رفتند و نابود شدند. چون نتوانستند خودشان را در لیگ برتر نگه‌دارند.

  • جالب است که هیچ کدام از این تیم‌ها در لیگ برتر نیستند و فکر می‌کنید آلومینیوم هم به سرنوشت این تیم‌ها دچار می‌شود؟

اول اینکه واقعا نمی‌دانم چرا در تیم‌هایی که مربیگری کردم‌، نابود شدند. دوم اینکه حیف است آلومینیوم سقوط کند. مردم این شهر واقعا دوست‌داشتنی هستند. آلومینیوم 50سال بود که نمی‌توانست به لیگ صعود کند و مدام در پلی‌آف و رقابت‌ها نمی‌توانست جواز حضور در لیگ را به‌دست بیاورد. اما من آمدم و این تیم خیلی زود توانست به لیگ برتر صعود کند. حالا هم امیدوارم در لیگ برتر بماند.

  • شما زمانی که در لیگ برتر مربیگری می‌کنید‌، یک جمله معروف دارید که می‌گویید: «من تیم را در لیگ برتر نگه می‌دارم.» یعنی هیچ امیدی ندارید که تیم‌تان در رتبه بالای جدول قرار بگیرد؟

خب این اتفاق تا حالا نیفتاده چون در تیم‌هایی که بودم هدف دیگری غیراز این نمی‌توانستم داشته‌باشم. الان آلومینیوم هم‌چنین وضعیتی دارد و تیم بدی نیست و به‌سادگی می‌تواند در لیگ برتر بماند. مطمئنا آلومینیوم برای مربی جدید، کویت است.

  • دوست دارید درباره نوع لباس ‌پوشیدن‌تان هم صحبت کنید؟

چه کار کنم دیگر؟ یک کم خرافاتی هستم و برای خودم بهانه می‌آورم که مثلا این لباس برایم شانس می‌آورد و از این حرف‌ها.

  • در این خرافات شما نیامده که مثلا می‌توانید مثل خیلی از مربیان لیگ برتر از کت‌وشلوار استفاده کنید؟

کت‌وشلوار به تن من نمی‌آید. چون من کنار زمین مثل آدمی هستم که توی آب دارد غرق می‌شود. مدام دست و پا می‌زنم. بالا و پایین می‌پرم و نمی‌توانم یک جا آرام بگیرم. اگر کت‌وشلورام حین دست و پا زدن پاره شود‌، آن وقت همین خبرنگاران از کت پاره من می‌نویسند و عکس می‌گیرند.

  • در مصاحبه‌ای گفته بودید که اگر سرمربی پرسپولیس شوید‌، این تیم را قهرمان می‌کنید.

پرسپولیس با این ستاره‌هایی که دارد راحت قهرمان می‌شود. یعنی قهرمانی با این تیم کار سختی نیست و من می‌توانم چنین کاری کنم. در این شرایط قطعا دیگر تیم‌ام تدافعی نخواهد بود. چون تیم‌های بزرگ با ستاره‌هایی که دارند نمی‌شود تدافعی بازی کرد و تدافعی شدن دیوانگی است. من به هر استانی که رفتم عملکرد خوبی داشتم و 9سال است که به دور از خانه بوده‌ام. شاید بعد از آقای یاوری من رکورددار مربیگری در چنین شرایطی باشم. باور کنید از اینکه در این سال‌ها توانستم مردم چهاراستان را خوشحال کنم‌، خیلی خوشحالم هستم. امیدوارم بازهم در استانی مربیگری کنم که باعث خوشحالی‌شان شوم. در تلویزیون یک فیلم کمدی مثل لورل و هاردی می‌گذارند که مردم دو ساعت خوشحال باشند‌، ولی من یک تیم را به لیگ برتر می‌آورم تا مردم یک استان یک سال خوشحال باشند.

کد خبر 201731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز