یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

در غیبت ابراهیم حاتمی‌کیا و با تقدیر از فرج‌الله سلحشور، برگزیدگان دومین جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی با عنوان ققنوس معرفی شدند.

جایزه گفتمان انقلاب اسلامی

 به گزارش ایسنا، در این مراسم که در سالن خلیج‌فارس باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار شد، در ابتدا سیدناصر هاشم‌زاده، پژوهشگر سینما در سخنانی با اشاره به شکل‌گیری این جایزه گفت: روز اولی که بعد از انقلاب به سینما توجه شد، همه نیروها با خلوص مشغول به‌کار شدند اما این تلاش‌ها به کجا رسید و چه شد؟

وی افزود: قرار بر این بود که انقلاب با همه شعارهایش در ذیل جمهوری اسلامی محقق شود و سینما نه قدرتی داشت، نه چیزی بود و سینمایی مبتذل از قبل از انقلاب به جای مانده بود. روشنفکرانی هم که قبل از انقلاب در سینما کار می‌کردند زیر سیطره فیلمفارسی دیده نمی‌شدند.

هاشم‌زاده با بیان اینکه بعد از انقلاب خناس‌ها، آرام‌آرام قواعد فیلمفارسی را با شکل مذهبی وارد فیلم کردند خاطرنشان کرد: متأسفانه به اندیشه دینی توجه نشد. اندیشه دینی توان این را داردکه به هنری که آن را قدسی می‌دانیم توجه کند، هنری که قداست درونمایه آن است. سرانجام بعد از 30 سال یکسری جوان به نسل ما هشدار دادند که مگر شما عدالت نمی‌خواستید و مگر انقلاب دینی را مطرح نکردید؟! چطور این سینما راه دیگری می‌رود؟ این فیلمنامه‌نویس خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز هنر دینی ما به سخره‌گرفته می‌شود درحالی‌که بسیاری از آثار خوب ما پشتش تفکر دینی بوده است.

هاشم‌زاده برپایی جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی را حرکت مبارک و خوبی دانست و گفت: در این حرکت باید به جوان‌ها کمک کنیم و تا جایی که می‌توانیم کار را پیش ببریم تا همه اندیشه‌های هنر دینی در هنر انقلاب به‌خصوص سینما متبلور شود.

تقدیر از زنده‌یاد ملاقلی‌پور

در ادامه مراسم پس از پخش تصاویری از شهید آوینی یاد سیدشهیدان اهل قلم گرامی داشته شد و پس از آن نوبت به زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور رسید که پس از پخش تصاویری جایزه‌ای توسط سیدسعید سیدزاده به علی ملاقلی‌پور پسر زنده‌یاد ملاقلی‌پور اهدا شد. روح‌الله رجبی دبیر دومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی هم در سخنانی با اشاره به برپایی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: فیلم‌های امسال نسبت به سال گذشته به چارچوب فکری انقلاب اسلامی نزدیک‌تر بود؛ فیلم‌های ساخته‌شده خوب بود و جشنواره هم از نظر نظم اجرایی مناسب بود اما برایند جبهه فرهنگی انقلاب خلاف فیلم‌های ساخته شده بود. در ادامه با پخش تصاویری از ابراهیم حاتمی‌کیا نوبت به نکوداشت او رسید که محمدرضا شهیدی‌فر، مجری مراسم با اشاره به غیبت این کارگردان در مراسم اظهار کرد: ایشان به‌خاطر درگیری‌شان برای پروژه «چمران» به مراسم نیامدند. فرج‌الله سلحشور دیگر کارگردانی بود که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت که جایزه‌اش توسط نادر طالب‌زاده اهدا شد.

طالب‌زاده، سلحشور را در فرهنگ انقلاب در داخل و خارج کشور فردی مؤثر عنوان کرد و گفت: ایشان کارهای برجسته‌ای درخصوص تاریخ انبیا کردند و خوشحالم چنین هنرمند با اخلاصی داریم. فرج‌الله سلحشور با بیان اینکه قدم بزرگی برای برپایی این مراسم برداشته‌اند در عین حال گفت: اما توجه داشته باشید سینمایی که دستپخت تفکر صهیونیست است، هر کاری که کنید درست نخواهد شد. مبانی سینمای ایران و جهان توسط صهیونیست‌ها پی‌ریزی شده است و همه در زمین آنها بازی می‌کنیم و هرچه می‌سازیم به‌جز استثناهایی به نفع آنهاست. این کارگردان ادامه داد: تنها راهی که می‌توانیم سینمایی متفاوت با دنیا داشته باشیم این است که بیاییم مبانی سینما را تغییر دهیم. سینما باید مانند فردی که مسلمان می‌شود شهادتین بگوید و اگر سینما اصول و مبانی‌اش تغییر کرد و اسلامی شد هرچه بسازد هم اسلامی می‌شود؛ در غیر این صورت در مسیری که صهیونیست‌ها رفتند خواهد بود. پس از این بزرگداشت، از نادر طالب‌زاده نیز توسط سلحشور تقدیر به عمل آمد. در ادامه این مراسم جوایز بخش اصلی اهدا شد که در ابتدا افرادی مورد تقدیر قرار گرفتند.

محمدرضا عباسیان که برای برپایی جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر قرار گرفت با اشاره به اختصاص پردیس سینمایی قلهک به افراد حاضر در جبهه گفتمان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ترتیبی دادیم تا دوستان آثار را ببینند، امیدوارم نتیجه خوبی هم داشته باشد. در این مراسم هفت فیلم حاضر در جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند و جوایزی به مسعود ده‌نمکی کارگردان «رسوایی»، بهروز شعیبی کارگردان«دهلیز»، محمدامین همدانی کارگردان «9:20 دقیقه در بوشهر»، انسیه شاه‌حسینی کارگردان«زیباتر از زندگی»، مجتبی راعی کارگردان «ترنج»، حمید بهمنی کارگردان «گام‌های شیدایی» و سهیل سلیمی کارگردان «فرشتگان قصاب» اهدا شد که در این برنامه ده‌نمکی‌، راعی و بهمنی حضور نداشتند.

کارگردان دهلیز: با سینما بدرفتاری نکنید

بهروز شعیبی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: سینما برای ما وسیله‌ای برای رسیدن به تعالی شده، با آن بدرفتاری نکنید؛ چرا که سینمایی که در کشور ماست خوب است و خواهش می‌کنم همه آن را دوست داشته باشیم. انسیه شاه‌حسینی هم اظهار کرد: محمدرضا عباسیان کار زیبایی کرد و نشان داد همه این بچه‌ها در جبهه عباسیان هستند و اگر مشکلی در فجر بود ربطی به ایشان ندارد.

تقدیر از سر به مهر و تنهای تنهای تنها

این مراسم دو تقدیر ویژه هم داشت که از هادی مقدم‌دوست کارگردان «سر به مهر» و احسان عبدی‌پور کارگردان «تنهای تنهای تنها» صورت گرفت. مقدم‌دوست اظهار کرد: امیدوارم فضاهای آموزشی بیشتر متمرکز بر این باشد که افراد باید چه‌کار بکنند، نه اینکه چه کار نکنند و فضاهای آموزشی این موضوع می‌تواند منجر به‌کار و تولید شود.

کد خبر 201716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز