گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: سناریوی سیاست‌های شتابزده تجاری بار دیگر با مناقشه افزایش قیمت آجیل و خشکبار و توقف یا تداوم صادرات پسته تکرار شد.

پس از انتشار اخبار جلسه پنجشنبه شب گذشته تنظیم بازار و دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر ممنوعیت شش ماهه صادرات پسته به‌دلیل خروج اتحادیه صنفی ذی‌ربط از جلسه کار‌گروه تنظیم بازار، تازه‌ترین خبرها از تداوم چانه زنی برای صادرات پسته برای مقابله بااز دست دادن بازارهای هدف صادراتی حکایت دارد.

در این رابطه قاسم نوده فراهانی، رئیس شورای اصناف کشور هرگونه ارتباط گرانی پسته با اصناف را رد و این موضوع را ناشی از سه عامل جو روانی، واسطه‌های بی‌شمار غیرتخصصی و نوسان نرخ ارز قلمداد کرده است اما وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در تولید پسته قیمت ارز هیچ تأثیری ندارد اعلام کرده است، افزایش قیمت این محصول فاقد توجیه است. گرچه مهدی غضنفری از توافق صادرکنندگان و مسئولان سازمان توسعه تجارت برای ادامه صادرات این محصول پس از تأمین نیاز بازار داخلی خبر داده اما به‌نظر می‌رسد عملا فاقد هیچ سازوکار اجرایی برای کاهش قیمت این محصول در بازار شب عید باشد.

موافقت مشروط با صادرات

این در حالی است که حمید صافدل ، رئیس سازمان توسعه تجارت از لغو ممنوعیت صادرات پسته به شرط تأمین نیاز بازار داخل با قیمت مناسب خبر داد و گفت: پس از جلسات مشترک تصمیم گرفته شد به شرط تأمین نیاز داخلی با قیمت مناسب، صادرات پسته آزاد باشد.

کد خبر 201693
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز