همشهری آنلاین: کاوشگر مسنجر ناسا برای اولین بار توانست نقشه‌ای با جزئیات کامل را از مرموز‌ترین سیاره درونی سامانه خورشیدی عرضه کند.

عطارد

بر اساس گزارش تلگراف، سیاره تیر یا عطارد که معمولا در آسمان شب زمین به شکل لکه‌ای مات و قهوه‌ای رنگ دیده می‌شود، در تصاویری جدید با رنگ‌آمیزی غیرواقعی اما با بالاترین درجه جزئیات که توسط کاوشگر مسنجر ناسا به ثبت رسیده، کاملا متفاوت به نظر می‌آید.

این تصاویر که روز گذشته در آکادمی علوم پیشرفته در بوستون رونمایی شدند،‌اولین نمای 360 درجه با کیفیت و وضوح بسیار بالا را از سطح عطارد ارائه  می‌کنند. به گفته دیوید بلوویت یکی از دانشمندان دانشگاه جان‌هاپکینز، مسنجر  چهره‌ای بسیار شگفت‌انگیز، فعال و پیچیده را از عطارد به نمایش گذاشته‌است،‌درحالی که درگذشته همه تصور می‌کردند این سیاره به ماه شباهت دارد.

عطارد

اما اکنون با توجه به این تصاویر دانشمندان از عجیب بودن این سیاره اطمینان به دست آورده‌اند. عطارد کوچکترین سیاره سامانه خورشیدی است که از بالاترین تراکم برخوردار است و ساختار کلی آن با دیگر سیاره‌ها کاملا متفاوت است. به گفته محققان تاریخ زمین‌شناختی این سیاره متفاوت از ماه یا مریخ بوده و از ساختار سطحی مرموزی برخوردار است. سطح این سیاره از سنگ‌هایی است که انسان شناختی از آنها ندارد.

دانشمندان برای ایجاد این نقشه رنگی و دقیق از عطارد به مدت یک‌سال تمامی تصاویر به ثبت رسیده از این سیاره توسط کاوشگر مسنجر را جمع‌آوری کردند و اولین نقشه جامع از عطارد را ارائه کردند. رنگ‌های موجود در تصویر نشانگر تنوع گونه‌های سنگی در سطح سیاره است.

مناطقی که بیشتر نور نارنجی را بازتاب داده‌اند، دشت‌های آتشفشانی هستند و مناطق آبی‌تیره احتمالا از موادی متراکم مانند سولفید آهن و یا سولفید کلسیم ساخته شده‌اند. این تصاویر همچنین تایید می‌کنند که دو قطب سیاره از یخ پوشانده شده‌است. این تصاویر در وضوح یک کیلومتر در پیکسل به ثبت رسیده‌اند.

کد خبر 201583
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز