مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: قمر‌های P4 و P5 پلوتو از نام‌های خاطره انگیزی برخوردار نیستند، از این رو موسسه SETI لیستی از اسامی را به صورت آنلاین منتشر کرده تا مردم از سرتاسر جهان درمورد اسامی جدید کوچکترین قمرهای پلوتو اظهار نظر کنند.

پلوتو

بر اساس گزارش نیوساینتیست، تلسکوپ هابل در سال 2011 به منظور کمک به فضانوردان برای آماده‌سازی فضاپیمایی که قرار بود از این سیارک دیدن کند، بر روی پلوتو متمرکز شد و موفق به رصد جرمی بسیار کوچک در نزدیکی سیارک کوتوله شد. این جرم کوچک قمری بود که بعد‌ها همسایه آن نیز کشف شد. این دو قمر بدون هیچ تشریفاتی P4 و P5 نامگذاری شدند و تاکنون برای کسی مهم نبود تا برای این دو قمر نام‌هایی بهتر انتخاب کند.

موسسه SETI که اخترشناسانش در کشف این دو قمر سهم داشتند، اکنون به دنبال لیستی از کاندیداهای اسطوره‌ای برای این دو قمر هستند. به گفته این اخترشناسان،‌نام این دو قمر نیز باید مشابه نام دیگر سیاره‌ها و قمرها از اساطیر یونانی یا رومی برگرفته شود، از این رو لیستی از اسامی را بر روی وب‌سایت PlutoRocks  قرار داده‌اند و بر اساس آرا مردمی، اسامی که بیشترین رای را به دست آورده باشند را به عنوان اسامی برگزیده معرفی خواهند کرد. با ورود به این سایت می‌توانید به نام‌های موجود در لیست رای بدهید و یا نام مورد نظر خود را پیشنهاد کنید.

معمولا نام قمرها با نام خدایی اسطوره‌ای که برای سیاره میزبان انتخاب شده در ارتباط خواهند بود، برای مثال نام قمرهای مریخی از روی نام فوبوس و دیموس پسران آرِس (Ares) ، خدای جنگ برگرفته شده‌است. مریخ (Mars) همتای رومی آرس است. سه قمر دیگر پلوتو، کارون، نیکس و هیدرا مانند نام پلوتو با جهان زیرزمینی و هادس در ارتباطند.

قمر P5 یکسال پس از کشف P4 و درزمانی که اخترشناسان در جستجوی اجرام ناشناخته در مدار پلوتو بودند، رصد شد. هردوقمر قطری برابر 15 تا 20 مایل دارند و این به آن معنی است که هابل درهنگام رصد قمرها، اجرامی به اندازه یک شهر را از فاصله بیش از سه میلیارد مایلی مشاهده کرده‌است.

رای‌گیری برای انتخاب نام این دو قمر در تاریخ 25 فوریه، یعنی درحدود 13 روز دیگر به پایان خواهد رسید و اسامی برگزیده پس از تایید نهایی اتحادیه بین‌المللی نجوم به صورت رسمی اعلام خواهند شد.

کد خبر 201095
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز