مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیستمین کنفرانس بهارانه فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM)، اول و دوم خرداد ماه برگزار شد

مکانیزم آتشفشان‌های قمر "یو" سیاره مشتری

به گزارش ایسنا، دو مقاله از اعضای انجمن علمی فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و اعضای بخش فارسی پروژه آذرخش نیز در این کنفرانس ارائه شد.

یکی از مقالات با عنوان "مکانیزم تفنگ پلاسما در آتشفشان‌های قمر (یو) سیاره مشتری" توسط محمدرضا شفیع زاده و سمانه فتحیه از اعضای انجمن و بخش فارسی پروژه آذرخش با راهنمایی دکتر حمیدرضا یوسفی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

و مقاله دیگر با عنوان «معرفی لنز پلاسمایی در کیهان شناسی برای توضیح انتقال به سرخ ناهمگون صلیب انشتین و کهکشان‌های خاص» توسط محمدرضا شاه جهان از دانشکده علوم پایه واحد رودهن دانشگاه آزاد اسلامی و محمدرضا شفیع زاده، عضو انجمن علمی فیزیک واحد علوم و تحقیقات و با راهنمایی دکتر حمیدرضا یوسفی برای ارائه مورد پذیرش قرار گرفت.

قمر «یو» از سری قمرهای گالیله‌ای سیاره مشتری است که مشاهدات نشان می دهد سطحی فعال و آتشفشانی دارد، برخی اخترشناسان رفتار این آتشفشان ها را شبیه به مکانیزم دستگاه تفنگ پلاسما معرفی کردند. این دیدگاه با دیدگاه ژئوفیزیکدانان علوم سیاره یی در تضاد می‌باشد. با مرور زمان با مشخص شدن داده‌های بیش‌تری که از آتشفشان‌های یو به دست آمد مشخص شد شبیه دانستن مکانیزم آنها به دستگاه تفنگ پلاسما می‌تواند صحیح باشد. مقاله ارائه شده به تحلیل آخرین داده‌های به دست آمده از آتشفشان‌های این قمر و ارتباط آنها با مکانیزم تفنگ پلاسما و اثر آن بر مشتری می‌پردازد.

صلیب انشتین که در مقاله دیگر به آن پرداخته شده نیز نام یک مجموعه کهکشان و همدم های آن می‌باشد که به دلیل اختلاف فاحش انتقال به سرخ آنها معروف شده‌اند. طبق مدل استاندارد با اندازه گیری انتقال به سرخ کهکشان‌ها می‌توان سن کیهان را محاسبه کرد. براساس این مدل تمامی کهکشان‌ها با یک آهنگ از یکدیگر فاصله می‌گیرند، قریب به 100 کهکشان خاص کشف شده‌اند که همدم‌هایی دارند که میزان انتقال به سرخ آنها به میزان قابل توجهی با کهکشان متفاوت است، اکثر دانشمندان این موارد را با پدیده عدسی گرانشی توضیح می‌دهند که طی آن اثر جاذبه یک جرم عظیم بین ما و آن کهکشان‌ها باعث ایجاد اختلال در امواج رسیده به زمین می‌شود، اما در برخی مثال‌ها مانند صلیب انشیتین و بعضی کهکشان‌های خاص نشانه‌های توضیح داده شده برای عدسی گرانشی یافت نمی‌شود.

دانشمندان کیهان شناسی پلاسما این موارد را با معرفی لنز پلاسمایی توضیح می‌دهند که مقاله ارائه شده به توضیح و تفسیر این مدل که به تازگی عنوان شده می‌پردازد و این مدل را برای توضیح رفتار ابرنواختران گونه یک نیز شرح و بسط می‌دهد.

کد خبر 215741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز