شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در حالی به نیمه راه برگزاری خود نزدیک می‌شود که همچنان انتقادات از نحوه انتخاب شاعر دهه اخیر ادامه دارد.

پس از آنکه برگزارکنندگان جشنواره اعلام کردند قرار است از بهترین شاعر 10سال اخیر، با استفاده از نظرسنجی‌های معتبر در اختتامیه‌ جشنواره به‌عنوان شاعر جریان‌ساز و پرمخاطب تجلیل شود این پرسش برای بسیاری مطرح شد که انجام این نظرسنجی نمی‌تواند علمی و برپایه اصول و مبانی آماری باشد.

موضوع انتخاب شاعر را ابتدا سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد در نشست خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی فجر اعلام کرد و گفت: امسال مانند جشنواره فیلم فجر یک نظرسنجی جامع انجام خواهد شد تا مردم بهترین شاعر 10سال اخیر را انتخاب کنند. حسینی همچنین برقراری پیوند با مردم را اصلی‌ترین مولفه انتخاب شاعر مردمی دهه اخیر دانست. اما پرسش‌هایی که این روزها توسط اهل فن مطرح شده این است که اولا این نظرسنجی تا چه حد علمی و برپایه اصول و مبانی آماری خواهد بود و جامعه آماری بزرگی چون مردم ایران را چگونه می‌توان در نظر‌سنجی‌ای با چنین زمان اندکی پوشش داد؟ در این‌باره رضا حمیدی دبیر جشنواره به همشهری می‌گوید: اگر حرف و حدیثی هست، به‌دلیل ابهامات و مطالبی است که رسانه‌ها در نوع اطلاع‌رسانی خود به آن دامن می‌زنند. اگر قبول داریم که مردم مخاطبین شعر هستند، این کار هم با استفاده از نظرات مردمی در حال انجام است تا شاعر مردمی انتخاب شود. البته ممکن است این انتخاب خیلی تخصصی نباشد ولی ما به‌نظر مردم احترام می‌گذاریم. ممکن است این فردی که انتخاب می‌شود مورد تأیید جامعه علمی کشور نباشد اما هدف اصلی ما یعنی مردمی‌کردن شعر در جامعه، تحقق پیدا خواهد کرد. اما سؤال دیگری که مطرح است اینکه در مدت کوتاه برگزاری یک جشنواره، آیا می‌توان در کشوری شاعرخیز تنها یک فرد را به‌عنوان بهترین و تأثیرگذارترین شاعر انتخاب کرد و آیا بدنه جامعه، دانش‌آموزان و دانشجویان رشته‌های تحصیلی مختلف و نه منحصراً ادبیات، اشراف و مطالعه کافی درباره شاعران دهه اخیر کشورشان دارند؟

دبیر جشنواره در پاسخ باز هم بر مردمی‌بودن این انتخاب تأکید کرده و می‌گوید: در بین این جامعه آماری قریب به 10هزار فرم‌های نظرسنجی توسط پرسشگران در حال جمع‌آوری است. این نظرسنجی کاملا علمی و بدون سوگیری تدوین شده و به تأیید شورای علمی جشنواره نیز رسیده است. اسامی این جامعه آماری را مرکز آمار در اختیار ما قرار داد و بر این اساس، در میان جامعه آماری از همه اقشار مشارکت دارند؛ ضمن اینکه روی برگه‌های نظرسنجی نام شاعران مشخص نشده است. سؤال‌ها طوری برنامه‌ریزی شده که ذهن پرسش‌شونده روی شاعر خاصی متمرکز نشود و او بتواند شاعر مورد نظرش را مشخص کند و سوگیری خاصی نسبت به شاعران در آن مشاهده نشود. با این حال اهل فن نگران این هستند که این انتخاب براساس گفته‌ها و شنیده‌های دیگران و سلیقه‌هایی که قطعاً بنیان علمی ندارند صورت بگیرد. بدین‌ترتیب اگر نتیجه نظرسنجی به نام شاعرانی که وزارت ارشاد و یا دولت به هر دلیلی با آنان مشکل دارد، رسید، آیا نتایج بدون دخل و تصرف اعلام خواهد شد یا قرار است نام یک یا چند نفر از اعضای شورای سیاستگذاری شعر وزارت ارشاد از نظرسنجی حاصل شود؟

حمیدی دبیر جشنواره در این‌باره نیز به همشهری می‌گوید: مطمئن باشید هیچ اعمال نظری در نتیجه فرم‌های نظرسنجی صورت نمی‌گیرد و هر نتیجه‌ای در این فرم‌های نظرسنجی مردمی حاصل شود، ما همان را در مراسم اختتامیه اعلام خواهیم کرد. حالا باید منتظر ماند و دید قرعه بهترین و تأثیرگذارترین شاعر 10سال اخیر، به نام چه‌کسی خواهد افتاد.

کد خبر 201547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز