گروه ادب و هنر - احمد افشار: مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شامگاه دوشنبه در تالار وحدت در حالی برگزار شد، که برگزارکنندگان از رشد 60درصدی تقاضای شرکت شاعران در این جشنواره سخن به میان آوردند.

جشنواره شعر فجر

 این جشنواره به برگزیدگان بخش‌های شعر نو، شعر سنتی، سرود و ترانه، کودک و نوجوان، نقد و پژوهش و پیامبر اعظم(ص) جایزه داد که استان تهران در دریافت جوایز بیشترین سهم را داشت. در این مراسم علیرضا قزوه و حمیدرضا برقعی به‌عنوان برترین شاعران مردمی دهه اخیر براساس نظرسنجی عمومی معرفی شدند. همچنین سه‌گانه فاضل نظری شامل «اقلیت»، «گریه‌های امپراتور» و «آن‌ها» نیز به‌عنوان کتاب برگزیده مردمی انتخاب شد. البته براساس نظر اعلام‌شده از سوی هیأت داوران، سروده‌های علی معلم دامغانی و محمدرضا شفیعی کدکنی نیز از نظر آرای مردمی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

جایزه برگزیده بخش کتاب این جشنواره نیز به همسر احمد رضا احمدی شاعر کرمانشاهی که هم‌اکنون در بستر بیماری است اهدا شد. ازجمله حاشیه‌های این مراسم خواندن شعر طنز ناصر فیض در حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور بود که مورد تشویق مکرر واقع شد و اجرای سرود «ای ایران» نیز توسط علیرضا قربانی شور خاصی به حاضران در مراسم بخشید و باعث شد حاضرین به‌صورت ایستاده با قربانی همراهی کنند. در این دوره از جشنواره علاوه بر مسئولان، جمع زیادی از شاعران داخلی و خارجی نیز حضور داشتند، استقبال به‌حدی بود که سالن اصلی و بالکن‌های مشرف به سالن اصلی تالار وحدت مملو از جمعیت شده بود. بر خلاف روال سایر اختتامیه‌ها که ایراد سخنرانی‌ها طولانی است، در این مراسم سخنرانان به بیانات کوتاه بسنده کردند. ابتدا محمدرضا رحیمی که به‌جای رئیس‌جمهور در مراسم حضور داشت، با بیان اینکه در مجلسی که به‌وجود بهترین اندیشمندان، شاعران و بزرگان علم و ادب آراسته است، سخن گفتن شاید دلچسب حاضران نباشد، گفت: امشب فقط برای ادای احترام به شاعران و سخنوران به این مجلس آمده‌ام؛ آمده‌ام تا از سوی رئیس‌جمهور آقای احمدی‌نژاد و هیأت دولت ادای احترام کنم. رحیمی همچنین به جایگاه شعر در ادبیات فارسی اشاره کرد و گفت: ادبیات، زبان دلنشین و دلگشای ما آراسته به اشعار شاعران و بزرگان است که هر آینه روح را لطافت می‌بخشد و جان را طراوت دیگر.

هرچه از شعر شاعران و جوششی که از جان آدمیان به‌وجود می‌آورند، بگوییم، نمی‌توانیم حق مطلب را ادا کنیم، بنابراین می‌گویم که من امشب به این مجلس آمده‌ام تا تنها ادای احترام کنم. در ادامه سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد که متنی گزارش‌گونه را از روی نوشته قرائت می‌کرد گفت: هفتمین جشنواره شعر فجر به منزل آخر رسید و کار هم به قدردانی از دست‌اندرکاران کشید و هم تقدیر از برگزیدگان. مشارکت تمامی استان‌ها با محوریت و میزبانی هفت استان از شاخصه‌های بارز این دوره بود. احترام به ادیبان و شاعران و در خدمت ایشان بودن به‌مدت 20 روز و گشت‌و‌گذاری از جنس تعلقات ملی، پدیده‌ای نو در این مراسم عاصم بود، که الحق مدیریت هم به سلامت، قاسم بود. فراهم آوردن فرصتی برای شنیدن 2300سروده از شاعران برجسته و نامدار و تمهیداتی به‌منظور تعمیم این هنر یگانة تاریخ در جمع نمازگزاران جمعه همزمان ‌با هفته وحدت در نعت‌ رسول‌‌الله صلی‌الله علیه و آله و سلم، از تلاش‌های ویژه این دوره بود. حضور بیش از دوهزار شاعر با بیش از 46 هزار اثر بیانگر میزان تلاش دبیرخانه و استقبال و لطف شاعران خصوصاً جوانان است؛ نقش حضوری با 60درصد پررنگی نسبت به سال قبل.

رضا حمیدی دبیر جشنواره هم در نوبت بعدی مراسم، با اشاره به حضور دو هزار و 37 شاعر در این دوره از جشنواره شعر فجر، گفت: پس از بررسی‌های اولیه آثار در این دوره، هزار و 409 اثر برای ارزیابی داوران فرستاده شد که در پایان آثار 430 شاعر به مرحله نهایی رفت که از این تعداد 40درصد آنها زن بودند. همچنین محمدعلی بهمنی دبیر شورای علمی جشنواره شعر فجر نیز اظهار داشت: از همه داوران این جشنواره شاگردتر هستم. گرچه 60سال است که شاگردی شعر را می‌کنم، همیشه شاگرد خواهم ماند و این خودش افتخار بالایی است. بهمنی در ادامه خلاصه‌ای از بیانیه هیأت داوران را خواند و گفت‌: هیأت داوران هفتمین جشنواره شعر فجر از همه شاعران و اصحاب رسانه برای کمک به برگزاری این جشنواره قدردانی می‌کند. بیانیه ما برای این است که ضمن تشویق شاعران گوشزدی هم به آنان باشد و به نوعی بگوید ما وقتی تشویق می‌شویم، نباید فکر کنیم به هدف رسیده‌ایم؛ این تازه اول راهی است که باید ادامه دهیم.

برگزیدگان هفتمین جشنواره شعر فجر

برگزیدگان هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در تالار وحدت معرفی شدند. در بخش شعرنو، نیمایی و سپید، مهرداد احمدی از استان کردستان رتبه نخست و الهه تاجیک‌زاده و محمد مهدی سیار از تهران به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند. در بخش سنتی هیچ شاعری حائز کسب رتبه اول شناخته نشد اما ساجده جبارپور ماسوله از استان گیلان در رتبه دوم جای گرفت و حامد ابراهیم‌پور از استان تهران به رتبه سوم رسید. همچنین در این بخش از امید مهدی‌نژاد از استان تهران تقدیر شد. در بخش سرود و ترانه نیز احمدامیر خلیلی از استان تهران رتبه دوم را از آن خود کرد و حامد عسگری از تهران و عالیه مهرابی مریم‌آبادی از استان یزد به‌طور مشترک به مقام سوم رسیدند. این بخش نفر اول برگزیده نداشت. در بخش کودک و نوجوان نیز همانند دو بخش سنتی و سرود و ترانه هیچ شاعری رتبه اول را کسب نکرد، اما رتبه دوم به طیبه شامانی از استان تهران و رتبه سوم به‌طور مشترک به محمد صارمی شهاب از همدان و منیره هاشمی از خراسان رضوی اختصاص یافت. مریم اسلامی در این بخش مورد تقدیر قرار گرفت. در بخش نقد و پژوهش نیز هیچ شاعری رتبه اول را به‌دست نیاورد و احسان شواربی مقدم از تهران رتبه دوم و مهرداد نصرتی از کرمان رتبه سوم را اخذ کردند. از غلامرضا کافی از فارس نیز در بخش نقد و پژوهش تقدیر شد. همچنین در بخش ویژه پیامبر اعظم(ص) محمد حسین مهدویانی از اصفهان، محمدرضا طهماسبی از تهران و حسنی محمدزاده از اصفهان رتبه اول تا سوم را کسب کردند.

کد خبر 203281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز