ایران خودرو در گزارش عملکرد 9‌ماه امسال خود 32تومان زیان برای هر سهم پیش‌بینی کرد تا آماده بازگشت به بورس شود.

به گزارش همشهری، پیش ازاین هم سایپا در آخرین گزارش مالی خود از زیانده‌شدن فعالیت‌هایش خبر داده بود. نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو از ششم دی‌ماه تاکنون برای انجام افزایش سرمایه و ارائه گزارش عملکرد 9ماهه، متوقف است.براساس اطلاعیه منتشر شده درسایت اطلاعات ناشران بورس(کدال)، طبق تصمیم‌های اتخاذ شده در جلسه 10دی‌ماه هیأت مدیره ایران خودرو، سرمایه این شرکت از 882به 960میلیارد تومان افزایش یافت. منابع مالی لازم برای این افزایش سرمایه، از دو محل سود انباشته و مطالبات حال شده و آورده نقدی تأمین می‌شود. هیأت مدیره ایران خودرو تا 29تیر سال آینده فرصت دارد سرمایه این شرکت را به هزار و 538میلیارد تومان افزایش دهد.

سود هر سهم امسال ایران خودرو با سرمایه 882‌‌ میلیارد تومانی ابتدا 371ریال پیش‌بینی شده بود اما در سوم دی‌ماه این سود، جای خود را به 71ریال زیان داد. اما طبق آخرین گزارش ارسال شده به بورس، زیان هر سهم ایران خودرو با سرمایه 960میلیارد تومان، به 366ریال رسیده است.

در این اطلاعیه هیأت مدیره ایران خودرو چهار دلیل را برای اعلام این زیان برشمرده‌اند؛ دلیل اول اینکه مقدار تولید و فروش از 450هزار دستگاه پیش‌بینی شده به 150هزار دستگاه کاهش یافته 91است.دوم اینکه درآمد‌های حاصل از سرمایه‌گذاری، به‌دلیل تغییر در سیاست تقسیم سود شرکت‌های زیر مجموعه کاهش یافته است. این تغییرات شامل کاهش سود ایران خودرو خراسان، ایساکو و سرمایه‌گذاری سمند است. هیأت مدیره ایران خودرو به سهامداران توصیه کرده در این موارد به میزان سود انباشته و عملکرد امسال‌ شرکت‌های فوق توجه کنند.

سوم اینکه افزایش نرخ فروش محصولات معادل 23درصد نسبت به بودجه پیشین و از تاریخ 15بهمن‌ماه سال‌جاری اعمال شده است و دلیل چهارم هم افزایش هزینه‌های مالی عمدتا ناشی از افزایش نرخ تسهیلات ریالی و افزایش نرخ هم ارز ریالی سود و کارمزد تسهیلات ارزی است.

کد خبر 201527
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز