نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «دربند» در حالی برگزار شد که کارگردان فیلم حاضر نشد به اکثر سؤالات پاسخ بدهد و امیر سمواتی تهیه‌کننده فیلم هم در پاسخ به پرسش‌ها گفت: «باید توجه شود که آقای شهبازی پس از سال‌ها منت گذاشتند که به این جلسه آمدند.»

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی دربند


به گزارش ایسنا، در ابتدای نشست پرسش و پاسخ فیلم دربند پرویز شهبازی که شامگاه 18بهمن‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد انجام شد، این کارگردان درباره ساخت این فیلم توضیح داد: ما از شهریور سال90 تا اردیبهشت91 درگیر نگارش فیلمنامه این اثر بودیم؛ پس از آن از اردیبهشت تا مرداد‌ماه فیلمبرداری مان انجام شد اما چند سکانس باقی ماند که در فصل پاییز گرفتیم.

وی در پاسخ به پرسش درباره تکراری‌بودن ایده فیلم دربند گفت: ممکن است این ایده تکراری باشد اما شما در این فیلم نگاه من را مشاهده می‌کنید. من بارها گفته‌ام که حاضرم فیلمنامه‌ام را همزمان به سه کارگردان بدهم چون معتقدم موضوع تازه‌ای وجود ندارد و هر موضوعی بوده، تا سال1930 ساخته شده است. پرویز شهبازی در ادامه درباره انتخاب یک نابازیگر برای نقش اول فیلمش توضیح داد: معتقدم در این کار هیچ ریسکی نکردم چون از افراد مختلف تست گرفتم و سپس روی یک نفر متمرکز شدم و یک‌ماه با او کار کردم تا در انتخابم اطمینان حاصل کنم.

وی ادامه داد: در انتخاب بازیگران برای من مهم نیست که یک فرد چه فیلم‌هایی بازی کرده یا چه سطحی دارد؛ برای من سابقه یک بازیگر مهم نیست چون کار خودم را انجام می‌دهم و اگر فردی به نقشی بخورد او را انتخاب می‌کنم. در ادامه نشست فیلم دربند خبرنگاران و منتقدان حاضر در سالن سؤالاتی را درباره شخصیت‌پردازی‌ها، داستان فیلم و... از بازیگران حاضر ازجمله نازنین بیاتی، پگاه آهنگرانی و بهرنگ علوی پرسیدند که آنها به‌دلیل آنکه فیلمنامه را نخوانده بودند، نتوانستند به این پرسش‌ها پاسخ بدهند. در پی این اتفاق شهبازی توضیح داد: من فیلمنامه را اصلا به بازیگر نمی‌دهم چون قصه را تغییر می‌دهم و او می‌خواهد ایده‌های الکی بدهد و این کار مرا اذیت می‌کند. در شیوه من، خواندن فیلمنامه برای بازیگر ممنوع است اما برای من بسیار مهم است که فیلمبردار، صدابردار و... آن را به‌دقت بخوانند و برایش ایده داشته باشند. پس از این سخنان، شهیدی‌فر از شیوه تمرین بازیگران بدون داشتن فیلمنامه پرسید که شهبازی بیان کرد: چیزی مانند دورخوانی از تئا‌تر آمده است و اصلا در سینما معنی ندارد و چند سال است که باب شده است. من اصلا اعتقادی به تمرینات بدون دوربین ندارم. در بخش دیگری از نشست دربند، پگاه آهنگرانی و نازنین بیاتی به‌عنوان بازیگران نقش اول و دوم این فیلم درباره شخصیت‌شان مورد پرسش قرار گرفتند. پگاه آهنگرانی گفت: امروز نخستین‌بار است که فیلم و پایانش را می‌بینم و تاکنون حتی صحنه‌هایی که خودم در آن حضور نداشتم را ندیده بودم. من واقعا جز آنچه دیدید چیزی ندارم که بگویم.

سپس امیر سمواتی تهیه‌کننده دربند پشت میکروفون آمد و گفت: به‌نظرم یک مورد فراموش می‌شود و آن، نگاه ایشان به جوانان است. شهبازی در جنس فیلمسازی‌‌اش بیشتر تعقل را درنظر می‌گیرد و با مغز افراد طرف می‌شود؛ سؤالات دوستان، ما را به بیراهه می‌برد؛ باید توجه شود که آقای شهبازی پس از سال‌ها منت گذاشته‌اند که به این جلسه آمده‌اند. این سخنان سمواتی با اعتراض برخی از اهالی رسانه روبه‌رو شد و شهیدی‌فر سعی کرد فضا را آرام کند. البته شهبازی هم تأکید کرد: حضور من در اینجا باعث افتخار است نه منت.

کد خبر 200685

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز