جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: دکتر محمدحسن طریقت منفرد، سرپرست وزارت بهداشت گفته: «دو هفته پیش گفتم تا کارشناسان به‌طور مخفی به بیمارستان‌ها بروند.

تنها در یک گزارشی که ارائه شده یکی از همکاران در حوزه قلب طی سه‌ماه 800 مورد آنژیوگرافی انجام داده بود!» چند روز پیش مربی بهداشت مدرسه فرزندم گفته بود برای شرکت او در برنامه‌های ورزشی مانند شنا باید یک گواهی از پزشک بیاورم. گواهی پزشک را فرستادیم اما گفتند باید از پزشک متخصص قلب باشد، نزد پزشک قلب رفتیم معاینه کرد و گفت برای اطمینان خاطر باید اکو نیز بگیریم. این کار نیز انجام شد و مجموعا سه نوبت مراجعه و قریب 100هزار تومان هزینه برای یک گواهی ساده شنا انجام شد.

این یک نمونه از نحوه رفتار سیستم درمانی با یک آدم کاملا سالم است. حال شما تصور کنید کوچک‌ترین کسالت یا تپش قلب داشته و به بیمارستان یا پزشک متخصص قلب مراجعه کنید. انواع و اقسام آزمایش‌ها، نوارها، اکو، آنژیوگرافی و دارو و درمان روی شما انجام می‌شود و بعد از روزها مراجعه و صرف وقت و انرژی به شما می‌گویند چیزی نیست بروید به سلامت!

یکی از بستگان در شهرستان دچار عارضه‌ای در قسمت کمر شده بود بلافاصله جراح مغز و اعصاب تجویز عمل جراحی برطرف کردن تنگی کانال نخاع کرد، زیر بار نرفتیم و در نهایت با تجویز یک پزشک ایرانی کل نگر، با روش آب درمانی مشکل او برطرف شد. اگر عمل می‌کرد او الان باید با عوارض بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد.

عین همین اتفاق در مورد چند نفر از نزدیکان دیگر نیز رخ داد و پزشکان متخصص جراح مغز و اعصاب تجویز عمل جراحی کردند اما زیر بار نرفتیم و اتفاقی هم رخ نداد! یک دوست که اتفاقا در سیستم درمانی شهرستان نیز کار می‌کند به ما گفت برخی پزشکان باید مثلا چند صد عمل جراحی انجام بدهند تا بتوانند به تهران منتقل شوند و در واقع ماموریتشان در شهرستان تمام می‌شود. لذا آنها به هر بیماری که مراجعه می‌کند به چشم یک شانس برای فرار از شهرستان می‌نگرند و بدون اینکه واقعا نیاز داشته باشد او را به زیر تیغ عمل می‌سپارند.

اکنون ارجاع بیماران به رادیولوژی و گرفتن عکس، سی‌تی‌اسکن،‌ ام‌آرآی و اکو و تست ورزش و آنژیوگرافی و سایر معاینات تشخیصی در بیمارستان‌ها به امری رایج تبدیل شده است به همین جهت مراجعات بیماران به پزشکان چندین و چند مرتبه‌صورت می‌گیرد و اغلب هزینه‌های سنگینی نیز به بیمار تحمیل می‌شود. بخش عمده‌ای از اعمال جراحی نیز بدون دلیل خاص و بدون ضرورت کافی صورت می‌گیرد و به قول همان پزشک کل نگر، اگر همه شهروندانی که دارند سر و مر و گنده توی خیابان راه می‌روند به بیمارستان مراجعه کنند نیمی از آنها به زیر تیغ عمل سپرده خواهند شد چون انواع درد و مرض از آنها کشف خواهد شد !
فاجعه‌ای که اکنون سرپرست وزارت بهداشت از آن پرده ‌برمی‌دارد بسیار تکان‌دهنده است.

یک پزشک تنها در سه‌ماه 800عمل آنژیوگرافی انجام داده است یعنی اگر در این سه‌ماه 80روز کاری هم داشته باشد به‌طور متوسط روزانه 10عمل انجام داده است.آنژیوگرافی یا رگ‌نگاری به عملی گفته می‌شود که از طریق تزریق ماده حاجب به درون رگ‌ها امکان مشاهده گرفتگی‌های عروق توسط دستگاه تصویربرداری پیشرفته فراهم می‌شود. این عمل در بیماری های قلب و عروق توسط متخصصان به‌صورت رایج انجام می‌شود.

ارجاع بیماران برای پرتونگاری و وفور اعمال جراحی نیز بی‌شباهت به تجویز انبوه دارو به بیماران در ایران نیست. اینکه چه‌کسی باید چاره این درد کند قطعا نیازمند یک جراحی در سیستم درمانی کشور است. فعلا همه به فکر جیب خود هستند، کسی به فکر بیماران نیست.

کد خبر 200655
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز