گروه بین‌الملل: جان برنان نامزد باراک اوباما برای تصدی ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا امروز در حالی به کنگره می‌رود که اعضای آن درنظر دارند از این مناسبت برای پرس‌وجو درباره سیاست موسوم به کشتار هدفمند که توسط هواپیماهای بدون خلبان صورت می‌گیرد، استفاده کنند.

هواپیما

در این حال، اطلاعات جدیدی از عملیات این هواپیماها به‌دست آمده است که نشان می‌دهد آمریکا یک پایگاه هواپیمای بدون خلبان در عربستان سعودی دایر کرده است. به نوشته واشنگتن پست، اعضای کنگره به‌خصوص نسبت به یکی از جنبه‌های جنجالی عملیات هواپیماهای بدون خلبان که کشتن شهروندان آمریکاست، حساس هستند. کاخ سفید همواره کوشیده است مسائل مربوط به عملیات این هواپیماها را در هاله‌ای از ابهام نگه دارد از این رو، اطلاعات زیادی درباره عملیات آنها در کشورهای مختلف در دست نیست.

روز دوشنبه سندی از وزارت دادگستری آمریکا افشا شد که استدلال حقوقی را برای کشتن آمریکایی‌هایی که متهم به عضویت در القاعده هستند، به‌دست می‌دهد. این افراد حتی در غیاب اطلاعاتی که نشان‌دهنده مشارکت آنان در عمل تروریستی خاصی باشد، ممکن است کشته شوند. تحلیلگران معتقدند زمان افشای این سند به‌گونه‌ای تنظیم شده است که کاخ سفید زیر فشار قرار بگیرد تا اسناد حقوقی مفصل‌تری را که در سند یادشده به آن اشاره شده فاش کند. شماری نسبتاً اندک اما در حال افزایش از اعضای کنگره خواستار حضور مقامات دولت و پاسخگویی آنان در این زمینه هستند. گروهی متشکل از 11 سناتور با نوشتن نامه به اوباما از ویعربستان  خواسته‌اند تا اسناد حقوقی رسمی دولت خود را که به کشتن شهروندان آمریکایی با هواپیماهای بدون خلبان طی فرایند حقوقی، وجاهت می‌دهد، منتشر کند.

کمیته روابط خارجی سنا نیز احتمالاً در آینده نزدیک جلساتی را درباره سیاست آمریکا در زمینه هواپیماهای بدون خلبان برگزار خواهد کرد. در این حال، مقامات دولت آمریکا می‌کوشند اهمیت افشای سند یادشده را اندک جلوه دهند. آنان می‌گویند قبلاً اصولی را که در این سند تشریح شده، بیان کرده‌اند. اریک هولدر دادستان کل آمریکا گفت یکی از چیزهایی که می‌خواهم همه متوجه آن باشند، این است که نگرانی اصلی ما، امن نگهداشتن مردم آمریکاست، اما به‌گونه‌ای که مطابق قوانین و براساس ارزش‌های ما باشد. به‌نظر می‌رسد بخشی از مخالفت‌هایی که در این زمینه مطرح شده، ناشی از مخالفت با جان برنان مشاور ضدتروریسم اوباماست.

به گفته تحلیلگران، نامزدی وی برای ریاست سنا سبب شده تا کاخ سفید وارد جنگی شود که همواره می‌کوشید از آن دوری کند. جان برنان را بسیاری از کارشناسان معمار سیاست ضدتروریسم دولت اوباما می‌دانند. ران وایدن سناتور دمکرات گفت اگر کنگره الان پاسخ‌هایی را که می‌خواهد، نگیرد، در آینده بسیار مشکل و حتی محال خواهد بود که به این پاسخ‌ها برسد. برنامه کشتن هدفمند دولت اوباما متکی بر مجموعه فزاینده‌ای از پایگاه‌های هواپیماهای بدون خلبان است که توسط سیا و فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا اداره می‌شود. تنها حمله‌ای که در آن یک شهروند آمریکا هدف قرار گرفت، در سال 2011 و در یمن بود که به کشتن انور عولقی انجامید.

هواپیماهایی که این حمله را انجام دادند، از پایگاهی سری در عربستان سعودی پرواز کردند که دو سال پیش برای شکار نیروهای القاعده در شبه‌جزیره عربستان تأسیس شد. برنان که پیش‌تر رئیس دفتر سیا در عربستان سعودی بود، نقش مهمی در مذاکره با ریاض بر سر پیدا کردن مکان پایگاه داشت. گروه‌های حقوق مدنی در آمریکا سند فاش‌شده را نمونه‌ای از قدرت اجرایی بدون کنترل می‌دانند که اوباما در مبارزات دوره اول ریاست‌جمهوری با آن مخالفت می‌کرد. برنان که 57ساله است، مسئولیت گسترش برنامه‌ عملیات هواپیماهای بدون خلبان را در دوره اوباما بر عهده داشته است. وی سابقه 25سال خدمت را در سیا دارد.

کد خبر 200481
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز