سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: با‌گذشت ۱۲ سال از حملات ۱۱سپتامبر و کلید‌خوردن عملیات آمریکا زیر نام مبارزه با تروریسم اکنون به‌تدریج جزئیات فعالیت‌های مخفیانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) برای ربودن،بازداشت و شکنجه مظنونان به‌دست داشتن در عملیات تروریستی در کشورهای مختلف در حال روشن شدن است؛

صندلی

حقایقی که نقض گسترده حقوق بشر را از سوی دولت آمریکا با همکاری دولت‌‌های دیگر نشان می‌دهد. گزارش جدید یک گروه حمایت از حقوق بشر موسوم به «طرح عدالت در جامعه باز» نشان می‌دهد که حداقل یک چهارم کشورهای جهان به سیا در بازداشت‌های مخفیانه،ربودن افراد و شکنجه آنها در مقرهای سری پس از ۱۱ سپتامبر کمک کرده‌اند و در این زمینه شریک جرم این سازمان به‌حساب می‌آیند. در این گزارش ۲۱۳ صفحه‌ای با عنوان «جهانی‌شدن شکنجه» اسناد و مدارک مختلفی ارائه شده است که نشان می‌دهد حداقل ۵۴ کشور در این رابطه با دولت آمریکا مشارکت داشته‌اند.

این گزارش مشروح‌ترین گزارش علنی به‌حساب می‌آید که جزئیات کمک کشورهای دیگر در دایر کردن زندان برای بازجویی‌های مخفیانه و شکنجه مظنونان و استفاده از فرودگاه‌های آنها برای انتقال کسانی که از سوی سیا مورد ظن بوده‌اند را نشان می‌دهد. در این گزارش با اشاره به کمک کشورهای دیگر به سیا تأکید شده است: شکی نیست که مقام‌های ارشد دولت جورج بوش مسئول اصلی نقض حقوق بشر در برنامه بازداشت و شکنجه مخفیانه افراد هستند.

با وجود این، مسئله تنها به آمریکا ختم نمی‌شود چون عملیات مخفی واشنگتن در خارج از خاک این کشور بدون همکاری کشورهای دیگر قابل اجرا نبوده است. در عملیاتی که پس از ۱۱ سپتامبر جورج بوش اجازه انجام آن را صادر کرد مأموران سیا در برنامه‌ای موسوم به «عملیات فوق‌العاده» اقدام به ربودن و بازداشت غیرقانونی مظنونان بدون طی مراحل قانونی در کشورهای مختلف می‌کردند؛ این افراد برای شکنجه به زندان‌های مخفی در کشورهای مختلف منتقل می‌شدند.

در این گزارش‌ها تأکید شده که اکثر کشورهایی که با آمریکا در فعالیت‌های مغایر حقوق بشر همکاری داشته‌اند اروپایی بوده‌اند. انگلیس، آلمان، اسپانیا، پرتغال، اتریش، ایرلند، ایسلند و قبرس از جمله کشورهایی هستند که نام آنها در همکاری نزدیک با سیا ذکر شده است. برخی از این کشورها ازجمله لهستان، لیتوانی و رومانی در کنار تایلند زندان‌های مخفی در خاک خود را در اختیار آمریکا گذاشته‌اند.

در گزارش این گروه حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است نام کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان،مصر و اردن هم به‌عنوان کشورهایی که سال‌ها به‌صورت رسمی در جریان زندان‌های مخفی و شکنجه مظنونان در خاک خود بوده‌اند نام برده شده است. براساس این گزارش، دست‌کم ۱۳۶ نفر در قالب عملیات فوق‌العاده سازمان سیا پس از ۱۱ سپتامبر مخفیانه بازداشت و شکنجه شده‌اند.

این گزارش در حالی منتشر شده که جان برنان نامزد معرفی شده از سوی باراک اوباما برای ریاست سیا قرار است در کنگره این کشور حاضر شود و به‌احتمال زیاد درباره نقش خود در این عملیات مخفی مورد سؤال قرار خواهد گرفت. در گزارش جهانی شدن شکنجه تأکید شده است که با وجود تلاش آمریکا و متحدانش برای مخفی‌کردن حقایق در این رابطه به‌تدریج اطلاعات بیشتری از این اقدام‌های غیرقانونی در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت. نویسندگان این گزارش تأکید کرده‌اند که دادگاه‌های آمریکا درهای خود را به روی قربانیان عملیات مخفی این کشور بسته‌اند اما این افراد در حال پیگیری شکایت‌های خود در کشورهای دیگر هستند.

کد خبر 200340
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز