گروه بین‌الملل: مقام‌های کنونی و سابق دولت آمریکا اذعان کردند که سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) به‌دنبال شناسایی و بازداشت تعدادی از جاسوس‌های خود توسط نیروهای حزب‌الله در لبنان، متحمل ضربه‌ای سخت شده‌ است.

cia

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته در گزارشی اختصاصی در این رابطه به نقل از منابع دولتی آمریکا اعلام کرد که فعالیت اطلاعاتی سیا در لبنان به این خاطر با مشکل مواجه شده و مقام‌های ارشد واشنگتن در تلاش برای حفظ و نجات جاسوس‌های باقیمانده خود در لبنان هستند.

در ماه ژوئن سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از بازداشت دو نفر از جاسوس‌های سیا خبر داد.

نصرالله در این سخنرانی، سفارت آمریکا در بیروت را مرکز جاسوسی خواند و تأکید کرد که افراد نفوذی بازداشت‌شده نتوانسته‌اند به ساختار حزب‌الله یا توانایی نظامی آن آسیبی بزنند. هر چند سفارت آمریکا در آن زمان این اتهام را رد کرد اما اکنون مقام‌های دولتی آمریکا در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس با تایید این مسئله اعلام کرده‌اند که صدمه این شکست پس از گذشت چند ماه بیشتر هم شده است. در ماه‌های گذشته مقام‌های سیا به‌صورت مخفیانه در تلاش بوده‌اند تا با فعالیت‌های ضد‌اطلاعاتی حزب‌الله به هر شکل ممکن جاسوس‌ها و منابع اطلاعاتی خود در لبنان را حفظ و مانع از بازداشت تعداد بیشتری از آنها شوند؛ اقدامی که در آن هم موفق نبودند.

تعدادی از مقام‌های کنونی و سابق دولت آمریکا که خواسته‌اند نامشان فاش نشود اعلام کرده‌اند که مقام‌های آمریکا با جنگ اطلاعاتی به‌وجود آمده انتظار کشته شدن تعدادی از عوامل خود را دارند. این مقام‌ها تأکید کرده‌اند که هر چند جاسوسی در کشورهای دیگر خطرات خاص خود را دارد اما ضربه وارد شده به سیا از سوی حزب‌الله بسیار سخت‌تر و گسترده‌تر از حد طبیعی فعالیت‌های اینچنینی به حساب می‌آید.

به گفته این مقام‌ها ضربه وارد شده به سیا در لبنان یکی از آخرین لطمه‌های جدی است که این سازمان به تازگی متحمل شده است. در بارزترین نمونه در دسامبر سال۲۰۰۹ یک بمب‌گذار انتحاری با جا زدن خود به‌عنوان منبع اطلاعاتی توانست وارد پایگاه مهم و حساس سازمان سیا در منطقه خوست افغانستان شود. عملیات انتحاری این بمب‌گذار کشته‌شدن ۷‌مامور سیا و زخمی شدن ۶نفر دیگر را به‌دنبال داشت که یک شکست تمام‌عیار برای سازمان اطلاعاتی آمریکا به حساب می‌آید.

به گفته مقام‌های آمریکایی فعالیت اطلاعاتی حزب‌الله در طول سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری داشته و واحد ضد‌جاسوسی حزب‌الله توانسته‌ است با روش‌های خود فعالیت جاسوس‌ها در این کشور را سخت کند. در سال۲۰۰۹ بود که بازداشت بیش از ۱۰۰ جاسوس اسرائیلی در لبنان در رسانه‌ها منتشر شد. بازداشت این جاسوس‌ها هم که گروهی از آنها در شرکت‌های ارتباطی لبنان فعالیت می‌‌کردند یکی از دستاوردهای حزب‌الله در همکاری با مقام‌های امنیتی دولت لبنان به حساب می‌آید. یکی از ماموران سابق سیا در خاورمیانه در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس در این رابطه گفت: ما در طول سال‌های گذشته افراد بسیاری را در بیروت از دست دادیم و به همین خاطر دیگر همه مقام‌ها از این نقص خبر دارند.

یک مقام‌ آمریکایی دیگر اما اعلام کرده که با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته، سیا در حفاظت از ماموران و منابع اطلاعاتی خود در لبنان مانند رژیم صهیونیستی شکست‌خورده است.

به گفته این مقام‌های آمریکایی واحد ضد‌جاسوسی حزب‌الله با تدابیر خاص و اطلاع از شیوه‌ها و شگردهای ماموران سیا در موارد بسیاری توانسته‌ است عوامل آمریکا را شناسایی کند. آسوشیتدپرس در بخش پایانی این گزارش با اشاره مجدد به ضربه سخت وارد شده به آمریکا در لبنان تأکید کرده که هنوز مشخص نیست که در واشنگتن چه کسی مسئول چنین وضعیتی است.

کد خبر 151804
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز