گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: نمایندگان مجلس با تصویب طرحی دو فوریتی عزم جزم کرده‌اند تا حوادث آتش‌‌سوزی در مدارس به صفر نزدیک شود.

مجلس

استفاده از بخاری نفتی برای گرمایش کلاس‌های درس و آتش‌سوزی در چند مدرسه که منجر به کشته و مصدومیت چند دانش‌آموز شده است موجب شد تا نمایندگان مردم در خانه ملت طرحی دو فوریتی برای حذف بخاری‌های نفتی و وسایل گرمایشی غیراستاندارد مدارس تصویب کنند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز(سه‌شنبه) با بررسی دوفوریتی طرحی برای تأمین سامانه گرمایشی مدارس موافقت کردند، نمایندگان مجلس ابتدا بررسی طرح دوفوریتی اصلاح بند (ب-10) قانون بودجه سال 91کل کشور را در دستور کار خود قرار دادند و پس از آنکه محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس به‌عنوان طراح، مطالبی را درباره این طرح بیان کرد از آنجایی که هیچ مخالفی برای این طرح ثبت‌نام نکرده بود هیچ موافقی هم در مورد آن سخن نگفت.

براساس این طرح وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط موظف است افزون بر دریافت نرخ گاز، به ازای مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی 50ریال به‌عنوان عوارض از مشترکین دریافت و پس از واریز به خزانه‌داری کل کشور، عین وجوه دریافتی را برای گازرسانی به شهرها و روستاها، با اولویت مناطق سردسیر و نفت‌خیز و گازخیز و استان‌هایی که برخورداری آنها از گاز کمتر از متوسط کشور است و تأمین اصلاح و استانداردسازی سیستم حرارت مرکزی در مدارس دولتی هزینه کند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال 85نیز مبلغ چهار میلیارد دلار برای مقاوم‌سازی‌ مدارس کشور اختصاص دادند که با این بودجه بسیاری از مدارس خطرآفرین کشور مقاوم‌سازی‌ و ایمن شده است.

استانداردسازی از حرف تا عمل

سال‌هاست که مسئولان از استاندارد‌سازی‌ سامانه گرمایشی مدارس دولتی سخن می‌گویند و همه ساله میلیارد‌ها تومان برای این کار هزینه می‌کنند اما همچنان در برخی مدارس دولتی در فصول سرد سال آتش‌سوزی رخ می‌دهد و ده‌ها دانش‌آموز کشته یا دچار سوختگی شدید می‌شوند. آبان سال 87معاون عمران وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از اعطای 70هزار بخاری جدید از سوی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت به آموزش و پرورش خبر داد. مرتصی رئیسی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: این بخاری‌ها کم‌مصرف و بدون دودکش هستند، اما گرمای بسیار کمی دارند که با توجه به این امر و برخی موارد دیگر، مدیران مدارس ترجیح می‌دهند که از این بخاری‌ها استفاده نکنند.

سال 90هم اعلام شد حدود 24میلیارد تومان به استانداردسازی سامانه سرمایشی و گرمایشی مدارس اختصاص یافته است. سال 89نیز رئیس سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس کشور گفت: امسال[89] با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس، برای نخستین‌بار در طول تاریخ آموزش وپرورش، اعتبار جداگانه‌ای معادل 8.28میلیارد تومان برای استاندارد‌سازی‌ سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس اختصاص یافت.امسال هم آنطور که مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند سه میلیارد تومان برای استاندارد‌سازی‌ سامانه گرمایشی مدارس اختصاص یافته است.

کد خبر 200338
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز