همشهری آنلاین: رئیس سازمان بازرسی کل کشور از رسیدگی به چند پرونده تخلف بانک مرکزی در بازار ارز خبر داد و گفت: از آنجایی که بانک پارسیان خصوصی است وارد پرونده تخلف مالی آن نشده‌ایم.

مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره اینکه آیا سازمان بازرسی کل کشور در هفته‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت ارز در بازار آزاد پرونده‌‌ای در خصوص تخلفات ارزی در دستور کار دارد یا خیر اظهار داشت: چند پرونده از خود بانک مرکزی در بازار ارز هم اکنون در سازمان بازرسی در حال رسیدگی است که حداقل احتمال تخلف در آنها وجود دارد.

وی در همین ارتباط افزود: گزارشات و اطلاعات اولیه سازمان بازرسی در جریان رسیدگی به پرونده‌های مذکور حکایت از تخلفات در حوزه بانک مرکزی، بانک‌های دولتی و خصوصی دارد؛ این پرونده‌ها هم اکنون درحال رسیدگی در سازمان بازرسی کل کشور است.

این مقام مسئول در سازمان بازرسی در پاسخ به این پرسش که آیا پرونده‌های تخلفات بانک مرکزی طبق گزارشات ارسالی به سازمان از سوی دستگاه‌های دیگر باز شده یا خود سازمان به طور مستقیم وارد عمل شده است؟ اظهار کرد: متفاوت است؛ برخی موارد را خودمان سرنخ‌هایی پیدا و تعقیب کردیم، برخی دیگر به سازمان گزارش شد همچنین برخی دیگر دستگاه اطلاعاتی با بازپرسی که به سرنخ‌هایی رسیده بودند برای تحقیقات بیشتر به سازمان بازرسی تحویل داده شده است.

پرونده‌ جمشید بسم‌الله‌های بازار ارز در سازمان/ وارد پرونده بانک پارسیان نشدیم

پورمحمدی ضمن تأکید براینکه نوع پرونده‌های تخلفات ارزی متفاوت بوده و از هرجنسی در این سازمان پرونده وجود دارد در پاسخ به این پرسش که آیا اشخاص حقیقی مشابه جمشید بسم‌الله در سازمان پرونده ارزی دارند؟ تصریح کرد: ما مستقیم روی بخش خصوصی و اشخاص حقیقی نمی رویم ولی در پرونده‌ها اسم اشخاص می‌آید و به طبع آن پرونده‌ها اشخاص حقیقی هم مورد توجه سازمان قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که؛ این روزها اخباری از بروز تخلف مالی در بانک پارسیان مطرح شده که البته کمیسیون اصل 90 مجلس هم وارد این مسأله شده است، آیا سازمان بازرسی کل کشور پرونده این تخلف را در دستور کار دارد؟ تأکید کرد: این بانک جزء بخش خصوصی است، ما دخالت نکردیم؛ امیدواریم بعداً اخبار دقیق را نهادهای مربوطه ارائه دهند.

 پرونده‌های متعدد سازمان بازرسی برای چرایی مشکلات اقتصادی کشور

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه درخصوص مهم‌ترین پرونده‌های مطرح نفتی در این سازمان گفت: ما مسئول تخلف که نیستیم بلکه مسئول حُسن اجرای امور هم هستیم بر همین اساس ساز و کارهایی که صادرات کشور را نیز تضعیف می‌کند مورد توجه سازمان بازرسی است.

پورمحمدی ضمن اشاره به اینکه نگاه سازمان در جهت بهبود امور و فضای کسب و کار است، تصریح کرد: هم اکنون در حال رسیدگی به پرونده‌هایی هستیم که چه عواملی منجر به کاهش و ضعف صادرات،‌ کاهش درآمد ملی و مشکلات اقتصادی کشور شده است.

وی با بیان اینکه دید سازمان بازرسی تنها مختص تخلفات نمی شود، افزود: اصلاح سیستم‌ها و بهبود روش‌ها مورد توجه دقیق سازمان بازرسی کل کشور است و بخش زیادی از پرونده‌های سازمان معطوف به موارد مورد اشاره است.

این مقام مسئول در سازمان بازرسی از ایجاد نهاد تنظیم مقررات در حوزه نفتی خبر داد و گفت: پیشنهاد ایجاد این نهاد را سازمان بازرسی به مجلس داد اما الان دگیر باید وزارت نفت با شورای رقابت همکاری‌های لازم را بمنظور تشکیل نهاد تنظیم مقررات انجام دهند.

کد خبر 200149
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز