گروه شهرستان‌ها: طبق پیش‌بینی سازمان‌ هواشناسی کشور امروز به‌تدریج از سمت غرب از میزان ابرها کاسته می‌شود و سامانه بارشی در شرق کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما در برخی نقاط دامنه‌های البرز باد شدیدی خواهد وزید و در مناطق مرتفع نواحی غرب، مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز پدیده کولاک برف دور از انتظار نخواهد بود.

جاده - برف

 این در حالی است که پلیس‌ راه کشور همچنان درخصوص تردد در جاده‌های برون‌شهری به‌خاطر یخبندان و لغزندگی مسیر هشدار می‌دهد. روز گذشته نیز چندین محور به‌سبب بارش برف یا آبگرفتگی مسدود شد. از سوی دیگر نیز ارتباط چندین روستا با بخش‌های مرکزی قطع شد. یکی از مهم‌ترین محورهایی که روز گذشته ساعت‌ها مسدود شد، محور کندوان (جاده کرج- چالوس) بود. این جاده از نخستین ساعات روز یکشنبه بر اثر بارش برف و ریزش بهمن مسدود شد که این انسداد تا حدود ساعت 12:30ظهر دیروز ادامه داشت. ریزش بهمن در منطقه «پیچ سرهنگ» یکی از دلایل انسداد این محور اعلام شد. البته هادی پوستین، سرپرست راهداری استان البرز هشدار داد که به‌علت وزش باد و سست‌شدن برف روی کوه‌ها احتمال سقوط مجدد بهمن همراه با سنگریزه در این محور همچنان وجود دارد. همچنین اعلام شد که در این محور حد فاصل پل زنگوله و تونل کندوان گستره دید کاهش یافته است.

قطع ارتباط 30روستا

وزش باد و کولاک راه ارتباطی 30روستای شهرستان هشترود استان آذربایجان‌شرقی را مسدود کرده است. این اتفاق در حالی رخ داد که رئیس اداره راه و شهرسازی این شهرستان عنوان کرد درصورت ادامه وزش باد راه ارتباطی 20روستای دیگر نیز مسدود می‌شود. علیرضا اوشال گفت: در سال‌جاری چهارمین بار است که راه‌های ارتباطی روستایی هشترود بر اثر کولاک مسدود می‌شود. شایان ذکر است دیروز در آذربایجان‌شرقی تردد در بسیاری از محورهای ارتباطی با مشکل روبه‌رو شده بود و مدارس 17شهر این استان تعطیل اعلام شد. البته یک خبرگزاری محلی نیز گزارش داد در حالی بارش چند دقیقه‌ای برف خیابان‌های تبریز را قفل کرد که ارتفاع برف به پنج‌سانتی‌متر نمی‌رسید. در این گزارش آمد با وجود بارش برف، عملیات نمک‌پاشی خیلی دیر آغاز شد و این امر برای شهروندان مشکلات عدیده‌ای به‌وجود آورد. گفتنی است در استان اردبیل نیز بارش برف و برودت هوا مدارس چند شهر ازجمله مشگین‌شهر و گرمی را به‌تعطیل کشاند. مدارس شهرستان طالقان استان البرز نیز به‌همین‌خاطر تعطیل اعلام شد.

قطع برق 15روزه روستای محروم

مردم روستای چین از توابع شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال‌وبختیاری 15روز است که برق ندارند و مشکلات بسیاری در اثر قطعی برق و عدم‌دسترسی به مناطق دیگر به‌خاطر بارش سنگین برف پیدا کرده‌اند. روستای چین از توابع شهرستان کوهرنگ روستایی محصور شده در میان برف است که مردم آن با سخت‌ترین مشکلات، زندگی می‌کنند و روزگار می‌گذرانند. عضو شورای اسلامی این روستا در همین رابطه به مهر گفت: برق روستا از ابتدای بهمن‌ماه قطع شده و ما هم‌اکنون برق نداریم. سیدحسینعلی درخشان ادامه داد: از ابتدای زمستان مشکلات زیادی درخصوص برق داشته‌ایم و بعضی روزها دو روز برق در روستا وجود داشت و دوباره قطع می‌شد اما از ابتدای بهمن‌ماه تاکنون برق قطع است و مردم این روستا از نعمت برق بی‌بهره هستند. وی با اشاره به بارش شدید برف درمنطقه موگویی شهرستان کوهرنگ، ادامه داد: بارش شدید برف موجب بسته‌شدن راه‌های ارتباطی روستای چین شده است. وی اذعان داشت: دو خودرویی که در حمل مسافر به استان لرستان از این روستا خدمت‌رسانی می‌کرده‌اند در اثر مسدودشدن جاده در روستا مانده و رانندگان این دو خودرو در روستا ساکن شده‌اند.

سیلاب و آبگرفتگی در سه استان

در استان کرمان نیز سرپرست فرمانداری قلعه گنج از آب‌گرفتگی 30روستا و قطع راه ارتباطی 15روستای دیگر این شهرستان بر اثر بارش شدید باران خبر داد. ایوب فلاحی به ایرنا گفت: سقف سه منزل مسکونی در روستای زیارت‌بچه تخریب شده و بخشی از زمین‌ها و نخیلات منطقه نیز بین 50 تا 70درصد در معرض طغیان رودخانه‌ها قرار گرفته است. همچنین در استان سیستان‌وبلوچستان در پی بارندگی رگباری محور ارتباطی شهرستان‌های دلگان - زهکلوت و بنادر کنارک - جاسک به‌علت طغیان رودخانه مسدود شد. ایوب کرد، مدیرکل اداره راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان در این رابطه گفت: بر این اساس راه ترانزیتی بندرعباس - چابهار از محور بندر کنارک مسدود شد.

افزایش آلودگی در کلانشهرها

همانطور که گفته شد سامانه بارشی امروز به شمال‌شرق و شرق کشور می‌رسد و بر این اساس در استان‌های واقع در این منطقه کاهش دما، یخبندان و لغزندگی در سطح معابر و جاده‌ها پیش‌بینی می‌شود. این درصورتی است که طی روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه در کلانشهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور شرایط برای وارونگی دما مناسب است. از این‌رو پیش‌بینی می‌شود که در این مدت به‌علت بالا رفتن پتانسیل آلودگی هوا، چگالی آلاینده‌های جوی در شهرهایی مانند تهران، کرج، اراک و اصفهان افزایش یابد.

کد خبر 200047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز