گروه ادب و هنر - احمد افشار: جشنواره‌ کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور امسال دوازدهمین دوره خود را 14اسفند‌ماه برگزار خواهد کرد؛ جشنواره‌ای متفاوت با رویکردی مردمی که برگزارکنندگان آن می‌گویند هدفشان تثبیت جریان ادبیات مسجدی و تبدیل آن به یک گفتمان ادبی در کشور است.

جایزه ادبی شهید غنی پور

امیرحسین فردی از مؤسسان جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، صبح دیروز در نشست خبری در مسجد جوادالائمه(ع) با اشاره به اینکه این جشنواره خاکریزی برای مقاومت در برابر جنگ ذهن‌ها و باورهاست، گفت: اگر نگاهی به جایزه نوبل ادبی کنیم می‌بینیم که همواره به نهضت‌های دینی موضع‌گیری نشان داده‌اند و حتی یکی از این افراد به امام خمینی(ره) توهین کرد. از سویی بسیاری از جریان‌های داخلی هم در راستای جریان‌های خارجی قرار گرفتند و ما با جشنواره شهید غنی‌پور می‌خواهیم در برابر آنها ایستادگی کنیم. گرایش‌های برندگان نوبل ادبیات علیه نهضت‌های دینی جهان است، آنها از انقلاب اسلامی و نهضت‌های اسلامی کینه‌ زیادی دارند.

وی همچنین اظهار کرد: حضور در مسجد و فضای مقدس و معنوی آن نعمت بزرگی است و به‌خودی خود احساس آرامش به انسان می‌دهد و انگار انسان به خانه خود آمده و شاید از خانه خود هم صمیمی‌تر باشد و درونش نوری می‌درخشد که موجب بصیرت در بهتر دیدن مسیر زندگی می‌شود.

فردی در پاسخ به خبرنگار همشهری، درخصوص تأثیر‌گذاری این جشنواره بر جریانات ادبی کشور گفت: به‌نظرم این سؤال شما را می‌توان از وجوه مختلفی بررسی کرد. واقعیت این است که این پدیده را نمی‌شود با متر و معیار خاصی احصا کرد اما در فضای ادبی کشور که آکنده از سکولاریسم و روشنفکرزدگی است، اینکه یک جریانی از یک مسجد جشنواره‌ای را دوازده دوره برگزار می‌کند، موضوع قابل تاملی است؛ چرا که این جشنواره واقعا مردمی است و ما ادعایمان این است که این جریان برخاسته از مسجد است. با این حال شما اگر یک نگاه کلی به دوره‌های گذشته داشته باشید مشاهده می‌کنید در بین این همه جشنواره‌های پرزرق و برق، ما می‌توانیم ادعا بکنیم که حداقل به بخشی از اهداف خودمان رسیده‌ایم؛ هرچند اگر این اتفاقات هم نمی‌افتاد، باز هم ما جریانی به اسم جریان ادبیات مسجدی را در این کشور تثبیت و آن‌را تبدیل به یک گفتمان ادبی می‌کردیم.
او اضافه کرد: بخش دیگر این پدیده به رسانه‌ها برمی‌گردد که این جشنواره چه جایگاهی در بین سایر جشنواره‌ها دارد. آیا موفق بوده و چه تأثیری بر اذهان نویسندگان گذاشته است ولی درهرحال ما داریم مسیرمان را طی می‌کنیم.

این نویسنده دربار‌ه‌ جشنواره شهید غنی‌پور متذکر شد: تفاوت‌های اساسی بین جشنواره‌ شهید حبیب غنی‌پور و دیگر جشنواره‌های ادبی وجود دارد. واقعیت این است که بعد از پایان جنگ و قطعنامه و بعد از اینکه جبهه‌ها از رزمندگان خالی شد، تعداد زیادی از دوستان ما دیگر برنگشتند و جای‌شان در مسجد خالی ماند. فردی افزود: ما که کار ادبیات انجام می‌دادیم، از منظر ما مبارزه تمام نشده بود. درست است که آتش‌بس اتفاق افتاده بود و هیچ گلوله‌ای میان ما و ارتش بعث پرتاب نمی‌شد، اما جنگ تمام نشده بود؛ بلکه شکل جنگ عوض شد. وقتی دشمن از صحنه‌ نظامی ناامید می‌شود، تاکتیکش را عوض می‌کند و به قلب‌ها و ذهن‌های ما حمله می‌کند و این اتفاقی است که امروز شاهد آن هستیم. در ادامه این نشست محمد ناصری، دبیر علمی جشنواره‌ نیز گفت: مراسم پایانی جشنواره‌ شهید غنی‌پور 14اسفندماه برگزار می‌شود و در این مدت یک‌ماهه اطلاع‌رسانی‌ها از طریق سایت جشنواره صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: این جشنواره یک خاستگاه مسجدی دارد و همین باعث شده است که با جشنواره‌های دیگر متفاوت باشد و همین وجه مسجدی و حمایت‌های مردمی از این جشنواره مهم‌ترین تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره‌هاست.

ناصری همچنین تفاوت دیگر این جشنواره با جشنواره‌های ادبی دیگر را در نحوه‌ خرید کتاب دانست و تصریح کرد: جشنواره‌های دیگر یا فراخوان می‌دهند یا براساس آمار خانه‌ کتاب، کتاب‌هایی را تهیه می‌کنند اما ما در این جشنواره کتاب‌ها را می‌خریم و تصمیم گرفتیم خرید کتاب‌ها توسط محمدعلی قربانی - از اعضای شورای نویسندگان جشنواره - انجام شود. همچنین ما به‌طور مداوم با خانه‌ کتاب در ارتباط هستیم و از اطلاعات آنها استفاده می‌کنیم. دبیر علمی جشنواره‌ افزود: کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور امسال برای داوری در هفت بخش خود 1233عنوان کتاب خریداری کرد که به‌ترتیب شامل 77عنوان کتاب در بخش خاطره، 270عنوان در بخش رمان با موضوع آزاد، 141عنوان کتاب در بخش داستان کوتاه با موضوع آزاد، 211عنوان در بخش کودک، 55عنوان در بخش زندگینامه داستانی، 73عنوان در بخش نوجوان و 25عنوان در بخش رمان دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی بود. ناصری با اشاره به استقلال جشنواره شهید غنی‌پور تأکید کرد: جشنواره‌ شهید غنی‌پور کاملا استقلال دارد و دارای شفافیتی کامل است و در بین هیأت داوران هم تضارب آرا بسیار اهمیت دارد و نظر داوران در جمع‌بندی برای ما بسیار محترم است. به هر حال اصل مهم داوری‌های جشنواره همان انتساب جشنواره به شهدا و شهادت است. وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره‌ نسبت جشنواره شهید غنی‌پور با حوزه هنری تصریح کرد: حوزه هنری می‌تواند بچه مسجد جواد الائمه(ع) باشد، اما مسجد بچه‌ حوزه نیست و نسبت حوزه و مسجد همین‌گونه بوده است. او افزود: در طول دوره‌های گذشته کمک‌هایی از حوزه‌ هنری و وزارت ارشاد به جشنواره صورت گرفته‌ که البته آنها موظف بوده‌اند این کمک‌ها را داشته باشند، چرا که از وظایف وزارت ارشاد، کمک به جشنواره‌های ادبی است. ناصری ادامه داد: البته اگر هیچ کمکی هم صورت نگیرد، ما قول می‌دهیم به اندازه‌ داشته‌هایمان جشنواره را با همان نمادهایی که داریم، برگزار کنیم.

نامزدهای جایزه‌ شهید غنی‌پور

در بخش رمان با موضوع آزاد: پریباد نوشته محمدعلی علومی، دشت‌های سوزان نوشته صادق کرمیار.
مجموعه داستان کوتاه با موضوع آزاد: زیرخاکی نوشته مجید قیصری، برخورد نزدیک نوشته محمدرضا بایرامی.
رمان با موضوع دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی: قسمت دوم نوشته سیدهاشم حسینی، رنج نوشته محمد محمودی نورآبادی.
داستان کودک با موضوع آزاد: روزی که مانیا پادشاه شد نوشته عذرا جوزدانی، پادشاه کوتوله و ازدواج دماغ کوچک‌ها نوشته مهدی میرکیانی.
رمان نوجوان با موضوع آزاد: « فصل پنجم: سکوت» نوشته محمدرضا بایرامی، گردان قاطرچی‌ها نوشته داوود امیریان.
بخش زندگینامه داستانی با موضوع دفاع‌مقدس و انقلاب: خواب خون نوشته محمد عزیزی، زمین گواهی می‌دهد نوشته کامران پارسی‌نژاد.
موضوع دفاع‌مقدس و انقلاب: پایی که جا ماند نوشته سیدناصر حسینی پور، دختر شینا نوشته بهنام ضرابی‌زاده، نورالدین پسر ایران نوشته معصومه سپهری.

کد خبر 200044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز