گروه اقتصادی - محمد رضایی: نمایندگان دولت و مجلس در آخرین جلسه مشترک خود میزان مبلغ پرداختی به‌عنوان کمک معیشت شب عید را تعیین کردند.

ایرج ندیمی

به گزارش همشهری پس از حدود سه هفته بحث و گفت‌وگو بین دولت و مجلس، سرانجام تصمیم بر این شد که 5200میلیارد تومان به‌عنوان کمک معیشتی بین مردم توزیع شود تا طبق آنچه رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت گفته بودند بخشی از فشارهای اقتصادی جبران شود. گرچه تا‌کنون مقامات رسمی رقمی را به‌عنوان سرانه پرداختی اعلام نکرده‌اند اما برآوردهای اولیه حاکی از تعیین مبلغ 70تا 100هزار تومان به ازای هر نفر است.

این رقم اول اسفندماه به‌حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکری مبنی بر اینکه کمک به مردم در این شرایط باید قانونی و از طریق مجلس اجرایی شود، گفت: این توصیه رهبری بود که به مردم در شرایطی که تحت‌فشار هستند کمک شود و اشکالی از نظر قانونی ندارد. با ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون جزئیات جدید این طرح گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • پرداخت‌های مصوب برای چه قشری بوده و کی پرداخت می‌شود؟

مقرر شد که رقم مذکور بین عموم مردم توزیع شود، اما شیوه پرداخت بین دهک‌های مختلف درآمدی فرق می‌کند. به‌طور کلی قرار است 5200میلیارد تومان بین مردم کشور توزیع شود و این اقدام قطعا تا پیش از عید صورت می‌گیرد.

  • ملاک و معیار تفاوت بین یارانه‌های پرداختی چیست؟

فشار اقتصادی بین دهک‌های مختلف با هم تفاوت دارد. بدیهی است که تورم فعلی برای دهک‌های پایین بسیار متفاوت از آن چیزی است که دهک‌های بالای درآمدی احساس می‌کنند. بنابراین در جلسات مشترک دولت و مجلس تصمیم بر این شد که اقشار ضعیف رقمی بالاتر از اقشار غنی دریافت کنند تا از این طریق قدرت خرید به‌طور یکسان در جامعه افزایش یابد. سازوکار تعیین این اقشار هم در حال حاضر مشخص بوده و دولت براساس روال موجود و اطلاعاتی که در این خصوص وجود دارد عمل خواهد کرد.

  • ارقام اعلامی از 70 تا 100 هزار تومان تا چه حد رسمیت دارد؟

الان نمی‌توان رقمی را به‌عنوان مبلغ مشخص قابل پرداخت به هر دهک عنوان کرد اما سقف پرداخت‌ها از 100هزار تومان بیشتر نخواهد بود.

  • چه منبعی به‌عنوان تأمین‌کننده این اعتبار تعیین شده است؟

5200میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت و بین مردم توزیع می‌شود.

  • آیا برداشت از صندوق توسعه ملی غیر قانونی نیست؟

خیر، اقدام مذکور براساس سیاست‌های کلی نظام در دستور کار قرار گرفته و از این جهت مشکلی متوجه آن نیست. به‌عبارت دیگر برداشت از صندوق توسعه ملی در شرایط کنونی در راستای یک هدف عالی و به‌منظور برخورداری تمام آحاد جامعه انجام خواهد شد.

  • آیا برای این برداشت، دولت موظف به ارائه لایحه به مجلس است؟

مصوبه این جلسه به منزله تصمیم نهایی است؛ یعنی نیازی به ارائه لایحه یا طرح به‌منظور تصویب ندارد.

  • آیا در شرایطی که دولت با کسری بودجه شدید مواجه است، اقدام مذکور قوه مجریه را در یک تنگنای مضاعف بودجه‌ای قرار نمی‌دهد؟

به‌هرحال در شرایط کنونی سیاست‌های اقتصادی و سیاسی به‌گونه‌ای پیش رفته که منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است. از این حیث پرداخت مبلغ مذکور به‌عنوان یک سیاست کلی در نظام مطرح شده و می‌توان از آن به‌عنوان عیدی رهبری به مردم یاد کرد.

کد خبر 200028
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز