همشهری آنلاین: گروهی از پژوهشگران دستگاهی ساخته‌اند که تمامی باکتری‌ها، مواد آلرژی‌زا، ویروس‌ها و ذرات مضر برای سلامتی را از هوا پاکسازی می‌کند.

ساخت دستگاه نابودکننده ویروس و عوامل بیماری‌زا از هوا

به گزارش خبرگزاری مهر این دستگاه که SXC ESP نام دارد، در واقع نوعی دستگاه ته‌نشین‌ ساز الکترواستاتیکی است که با اشعه ایکس کار می‌کند و می‌تواند به یاری افراد مبتلا به مشکلات سیستم ایمنی و آلرژی‌های شدید بیاد که فقط باید از هوای بسیار پاک تنفس کنند.

در حال حاضر دستگاه‌های ته‌نشین ساز الکترواستاتیکی وجود دارند و برای گیر انداختن ذرات نامطلوب هوایی از شارژ الکتریکی استفاده می‌کنند به طوری که ذرات هوای آلوده بر روی صفحه جمع‌آوری فلزی دارای شارژ مثبت، جذب می‌شوند.

با این حال این دستگاه‌ها در جذب ذرات ریزتر به ویژه برای ذرات دارای اندازه نانومتر و کمتر از میکرومتر کارایی ندارند.

از سوی دیگر انواع دیگری از فیلترها نیز وجود دارند اما آنها نیز نیازمند به پاکسازی مداوم هستند و اگر دائما تمیز نشوند مصرف انرژی بالایی دارند.

برای ساختSXC ESP دانشمندان از یک ساطع‌کننده ملایم اشعه ایکس به این دستگاه‌های ته‌نشین ساز استفاده کردند.

نتیجه، افزایش دو تا 9 برابری توان جذب ذرات بسیار ریز بود. این دستگاه همچنین با تابش و فوتو-یونیزه سازی توانست باکتری‌ها و ویروس‌ها را خنثی کند.

در بررسی‌های آزمایشگاهی، این دستگاه  از موش‌های دچار نقص ایمنی در برابر گستره وسیعی از مواد بیماری‌زای هوایی محافظت کرد.

اکنون این امید وجود دارد که SXC ESP تجاری شده بتواند در ساختمان‌های عمومی و منازل مورد استفاده قرار گیرد. قیمت این دستگاه نیز در سطح سایر دستگاه‌های تهویه و ضدعفونی‌کننده هواست با این تفاوت که می‌تواند بسیار موثرتر واقع شده و استفاده آسانی داشته باشد.

به گفته پژوهشگران دانشگاه واشنگتن از این دستگاه می‌توان در محیط‌های بسته و برای افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی یا آلرژیک کودکان استفاده کرد. همچنین این دستگاه قابلیت خنثی‌سازی مواد زیستی به کار رفته در حملات تروریستی زیستی را دارد. از دیگر کاربردهای این دستگاه می‌توان به استفاده آن در اتاق عمل، گرفتن و از بین بردن ذرات آلاینده هوا و اگزوز خودرو اشاره کرد.

این پروژه با همکاری پژوهشگران دانشگاه سینسیناتی و دانشگاه سنت لوئیس انجام شده است.

نتایج این تحقیقات درنشریه Applied and Environmental Microbiology منتشر شده است.

کد خبر 199952
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز