مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان دانشگاه میشیگان با استفاده از تلسکوپ فضایی هرشل، ستاره کهنسالی را شناسایی کرده‌اند که همچنان قادر به تولید سیارات جدید است

ستاره‌ پیر قادر به زایش

به گزارش ایسنا، ستاره TW Hydrae با عمر 10 میلیون سال در فاصله 176 سال نوری واقع شده است؛ دیسک مواد اطراف این ستاره به قدری بزرگ است که می‌تواند سیاراتی بیشتر از منظومه شمسی تولید کند.

ادوین برگین، از محققان دانشگاه میشیگان تأکید می‌کند: انتظار کشف این حجم گاز را در اطراف یک ستاره پیر نداشتیم؛ به طور معمول ستارگان در این سن فاقد مواد در اطراف خود هستند، اما جرم این ستاره برای ساخت دست کم 50 سیاره در ابعاد مشتری کافی است.

تیم تحقیقاتی روش جدید و بسیار دقیقی برای سنجش وزن دیسک‌های تولید کننده سیاره ابداع کرده‌اند که می‌تواند به طور مستقیم میزان گاز اطراف یک ستاره را محاسبه کند.

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هرشل، قادر به تجزیه و تحلیل نور ساطع شده از ستاره پیر TW Hydrae‌ و جداسازی نشانه‌های طیفی گاز هیدروژن دوترید (hydrogen deuteride) شدند که در این حالت امکان اندازه گیری سطح هیدروژن دوترید و تعیین وزن دقیق دیسک اطراف ستاره فراهم شد.

پاول گلداسمیت، از محققان پروژه تلسکوپ فضایی هرشل در آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا تأکید می‌کند: پیش از ابداع این روش مجبور به تخمین مقدار گاز اطراف ستارگان بودیم، اما اکنون با استفاده از قدرت تطیبق پذیری و حساسیت تلسکوپ هرشل، به نتایج مهمی در خصوص شکل گیری ستارگان و سیارات دست پیدا می‌کنیم.

این نتایج گام مهم دیگری برای درک تنوع سیستم‌های کهکشانی محسوب می‌شود که رصد سیستم‌های ابر زمین، سیاراتی در ابعاد مشتری یا نپتون مانند را امکان پذیر می‌کند؛ همچنین اندازه گیری سیستم‌ها در بدو تولد و شکل گیری، به اخترشناسان برای بررسی نحوه شکل گیری و تکامل منظومه شمسی کمک خواهد کرد.

کد خبر 199740
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز