مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شکارچی سیارات بیگانه ناسا پس از طی کردن یک دوره نقاهت 10 روزه بار دیگر جمع‌آوری داده‌های فضایی را از سر گرفت

تلسکوپ فضایی کپلر تعمیر شد

به گزارش ایسنا، تلسکوپ فضایی کپلر که در سال 2009 میلادی به فضا پرتاب شد، مجهز به چهار چرخ واکنش (reaction wheel) بود که سه چرخ برای کنترل حرکت در امتداد هر محور و یک چرخ به عنوان یدک در نظر گرفته شده بود.

ماه جولای 2012 (خرداد ماه) یکی از چرخ‌های واکنش از کار افتاد؛ در تاریخ هفتم ژانویه (18 دی) نشانه‌هایی از اصطکاک بالا در یکی دیگر از چرخ‌های واکنش مشاهده شد که به طور طبیعی برای کنترل جهت حرکت و چرخش تلسکوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خراب شدن و از کار افتادن این چرخ به معنای پایان مأموریت 600 میلیون دلاری تلسکوپ فضایی ناسا است.

محققان ناسا با هدف پیشگیری از این خطر، تلسکوپ کپلر را از 17 ژانویه (28 دی) به مدت 10 روز در حالت ایمن (safe mode) قرار دادند.

ناسا روز سه شنبه 29 ژانویه ( دهم بهمن) در اطلاعیه‌ای رسمی از حل مشکل پیش آمده و آغاز مجدد فعالیت تلسکوپ فضایی ناسا خبر داد که بر این اساس، کپلر روز یکشنبه 27 ژانویه (هشت بهمن) ساعت 19:30 دقیقه به وقت گرینویچ از حالت ایمن خارج شده و جمع‌آوری داده‌های فضایی را از سر گرفته است.

راجر هانتر، مدیر مأموریت کپلر تأکید کرد: عملکرد تمام بخش‌های تلسکوپ فضایی کپلر بدون مشکل گزارش شده است و انتظار می‌رود که این مأموریت بدون مشکل خاصی تا سال 2016 میلادی ادامه پیدا کند.

کد خبر 199738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز