مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان از آغاز پروژه پرورش تمساح در باغ‌های این استان خبر داد.

خسرو افسری به خبرگزاری مهر گفت: در حال حاضر براساس سرشماری صد‌در‌صد و آمار عینی 284 گاندو در برکه‌ها و آبگیرهای سیستان و بلوچستان شناسایی شده اما مطمئناً تعداد این‌گونه در استان بسیار بیشتر از این میزان است و به 400تا هم می‌رسد. به گفته وی، مرکز تحقیقات اداره کل محیط‌زیست سیستان در سال‌جاری موفق به تکثیر در اسارت تمساح پوزه‌کوتاه شد و 16تمساح در این شرایط تولید شده است.

افسری با بیان اینکه گاندو یا همان تمساح پوزه‌کوتاه در فرهنگ مردم محلی نسبت به سایر گونه‌ها دارای جایگاه بالایی است، افزود: هر تمساح پوزه‌کوتاه در فصل جفت‌گیری 15تا 20عدد تخم می‌گذارد که درصورتی که شرایط مهیا باشد دست‌کم نصف این تعداد قادر به رشد و نمو است.

مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از هر 10جفت تمساح پوزه کوتاه در طول یک سال می‌توان حداقل 100عدد تمساح احیا کرد لذا اداره کل محیط‌زیست استان درنظر دارد این‌گونه را در اختیار باغدارانی که شرایط نگهداری تمساح را دارند و برای پرورش آن داوطلب هستند، قرار دهد.

وی افزود: در این پروژه که اعتبار آن به‌عهده خود باغداران است تعدادی از گاندوهایی که تولید می‌شوند باید به محیط‌زیست برگردانده شوند اما بیش از آن هر تعداد تمساحی را که تولید شود متعلق به باغداران است و می‌توانند آن را نگهداری کنند و یا بفروشند. براساس این گزارش تعداد گونه تمساح پوزه کوتاه ایرانی (گاندو) که در باور مردم بومی منطقه حیوانی مقدس است، طبق آخرین سرشماری‌ها در بهار سال‌جاری در منطقه سرباز به 286عدد رسیده و این در حالی است که به گفته مسئولان محلی تا دو سال گذشته این تعداد 400عدد بوده است.

کد خبر 199604
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز