چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جوزف لیبرمن،سناتور یهودی جنگ طلب امریکا که از حامیان اصلی جرج بوش در حمله به عراق بود در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات برای انتخابات ماه نوامبر کنگره در ایالت کانکیتکات از یک نامزد ضد جنگ شکست خورد.

به گزارش منابع خبری جوزف لیبرمن که از 18 سال پیش برای سه دوره کرسی سنای آمریکا را در اختیار داشت ودر انتخابات ریاست جمهوری 6 سال پیش به عنوان معاون الگور معرفی شده بود در دور نخست انتخابات مقدماتی کنگره‌ این کشور در ایالت کانکتیکات از رقیبش "ند لامونت" شکست خورد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نتایج شمارش 99 درصد آراء انتخابات ایالت کانکتیکات نشان می‌دهد که ند لامونت با کسب 52 درصد مجموع 146 هزار و 106 رای بر جوزف لیبرمن که توانسته 48 درصد آراء را تصاحب کند، غلبه کرده است. 

لیبرمن اکنون اعلام کرده به عنوان یک نامزد مستقل وارد انتخابات کنگره که در ماه نوامبر برگزار می شود خواهد شد.

میزان مشارکت مردم نیز دو برابر سایر انتخابات مقدماتی کنگره در دوره‌های پیشین تخمین زده شد.

در همین حال لامونت درجمع حامیان پر شور خود اظهار داشت: امشب ما به یک تغییر و تحول بزرگ رای دادیم. از سوی دیگر لیبرمن دموکرات که تسلیم ناپذیر نشان می‌داد، وعده داد به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات میان دوره‌ایی کنگره که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند.

وی افزود: البته از نتایج دلسرد و ناامید شده‌ام اما امید خود را از دست نداده‌ام به خاطر ایالتم (کانکتیکات) و به خاطر کشور و حزبم (حزب دموکرات) نمی‌توانم و اجازه نخواهم داد که این نتایج پا برجا باقی بماند.

با این شکست لیبرمن چهارمین سناتور دموکراتی شد که از سال 1980 به این سو شکست را در انتخابات مقدماتی کنگره پذیرا می‌شود.

دو نماینده‌ کنگره‌ آمریکا نیز روز سه‌شنبه کرسی‌های خود را از دست دادند. در ایالت جورجیا، سینتیا مک کینی، عضو دموکرات کنگره‌ آمریکا که به خاطر طرح تئوری‌های بحث برانگیزش در رابطه با حملات 11 سپتامبر اشتهار یافته بود، در دور دوم انتخابات برای معرفی نامزد حزب دموکرات مغلوب شد.

در میشیگان نیز جو شوارز، نماینده‌ میانه‌روی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات مقدماتی حزبش به یک نماینده‌ی محافظه‌کار باخت. اکنون رقابت نمایندگان در ایالت کانکتیکات به کانون توجهات تبدیل شده و نتایج آن بی‌تردید تا پاییز امسال فضای سیاسی آمریکا را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.

منتقدان از سناتور لیبرمن به خاطر حمایت سرسختانه‌اش از جنگ عراق و سایر مواضع جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده‌اند.

منتقدان لیبرمن هم‌چنین در راستای مبارزات خود بارها و بارها تصاویر و نوار ویدئویی بوسه‌ بوش بر گونه‌ لیبرمن را در سال 2005 چاپ و منتشر ساخته‌اند.

 سناتور ایالت کانکتیکات در هفته‌های پایانی مبارزات انتخاباتی‌اش با بیل کلینتون، رییس‌جمهور سابق آمریکا، سناتور باربارا باکسر، از ایالت کالیفرنیا و سایر سران حزب دموکرات دیدار کرد.
 
 این انتخابات محک محکمی بود برای افکار عمومی مردم نسبت به جنگی که 2500 سرباز کشورشان را در عراق به کام مرگ کشانده است. لیبرمن از طرفداران حمله به عراق بود.

 

کد خبر 1995

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز