سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: اگرچه در تاریخ فرهنگ هند و ایران باستان به ماست در 500 سال قبل از میلاد مسیح اشاره شده است و در سنت ایران مردم بر این باور بوده‌اند که ابراهیم پیامبر به علت مصرف منظم و روزانه ماست صاحب عمری طولانی همراه با سلامتی بوده است.

تاریخچه ماست

اما اولین ماست‌ها احتمالاً به طور تصادفی تهیه شدند؛ یعنی زمانی که شیر را برای حمل و نقل داخل کیف‌هایی که از پوست بز درست شده بود می‌ریختند، باکتری موجود در پوست بز، شیر را تخمیر نموده و ماست به دست می‌آمد.

تاریخچه ماست

قبلاً نیز تصور می‌‌شد که مردم بلغارستان اولین کسانی بودند که ماست تهیه کردند؛ اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می‌‌دهد مردم کشورهای دیگر از دو سده قبل از میلاد مسیح، ماست و دیگر انواع لبنیات را تهیه می‌‌کردند.

ماست تا دهه آغازین سده بیستم تنها میان مردم اروپای مرکزی و شرقی رایج بود تا این که در آن زمان، یک زیست‌شناس روسی کشف کرد که دلیل طول عمر مردم بلغارستان، استفاده زیاد از ماست می‌‌باشد.

یک زیست شناس روسی نیز عقیده داشت که لاکتوباسیلوس برای سلامتی مفید است، او سعی کرد که استفاده از ماست را در سرتاسر اروپا رواج دهد.

به دنبال آن در سال ۱۹۱۹ میلادی اولین کارخانه صنعتی تولید ماست در شهر بارسلونای اسپانیا احداث شد و مصرف ماست روز به روز افزایش یافت.

کد خبر 199413
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز