گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: افزایش نرخ ارز، بالا رفتن هزینه تمام‌شده تولید و ضعف نظارت بر بازار بار دیگر زمینه تکرار سناریوی گرانی مواد پروتئینی را فراهم کرده و قیمت‌گوشت مرغ در تهران را به مرز شش هزار تومان رساند.

گوشت

به گزارش خبرنگار ما با تداوم روند صعودی قیمت مواد پروتئینی نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ از چهار هزار و 300 تومان در روزهای نخست هفته گذشته به شش هزار تومان افزایش یافته و حتی سامانه 124سازمان حمایت نیز روز گذشته قیمت این فراورده را پنج هزار و800تومان اعلام کرد. افزایش قیمت گوشت مرغ و انواع گوشت گوسفندی، گوساله و منجمد طی چند هفته اخیر در حالی صورت می‌گیرد که متولیان تولید افزایش قیمت نهاده‌ها، رشد هزینه تمام‌شده تولید و عمل نکردن دولت به تعهدات را عامل این گرانی‌ها قلمداد می‌کنند اما دست‌اندرکاران تنظیم بازار سهم افزایش قیمت نهاده‌ها و بالا رفتن هزینه تمام‌شده تولید در گرانی‌های اخیر را ناچیز قلمداد می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به افزایش حداقل 300 تومانی قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم گوشت مرغ زنده به خبرنگار ما گفت: قیمت مرغ زنده به‌دلیل گرانی نهاده‌ها ی تولید از سه هزار و 100به سه هزار و  400 تومان افزایش یافته و با این روند قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم گوشت مرغ باید پنج هزار و 300 تومان باشد.

حسین مقدم‌نیا با اشاره به اینکه تفاهمنامه‌های تأمین نهاده‌های تولید و قیمت سقف و کف مرغ رعایت نشده است، افزود: نیاز مرغداران به نهاده‌های تولید سالانه 600 هزار تن است که دولت تنها 60 تا 70هزار تن نهاده عرضه کرده که 9 درصد نیاز تولید را جوابگوست. با وجود این، شرکت پشتیبانی امور دام نرخ کنجاله سویا را از 900 به 950 تومان افزایش داده است.

افزایش 500تومانی متوسط قیمت مرغ

معاون کالاهای مصرفی و خدمات عمومی سازمان حمایت با پذیرش افزایش قیمت گوشت مرغ به خبرنگار ما گفت: طی چند روز گذشته متوسط قیمت گوشت مرغ در سراسر کشور از چهار هزار و 950 به پنج هزارو 450تومان افزایش یافته است که علت آن کاهش عرضه و مدت زمان 45روزه مورد نیاز برای تولید و عرضه مرغ به بازار است که موجب گرانی و چسبندگی افزایش قیمت گوشت مرغ شده است.

علیرضا رفیعی با اشاره به ذخایر 100هزار تنی مرغ هرگونه افزایش قیمت این محصول بیش از نرخ سقف پنج هزار و 300 تومانی مصوب را تخلف قلمداد کرد و افزود: تا روز دوشنبه (نهم بهمن) ستاد تنظیم بازار با استفاده از ذخیره‌سازی‌ نسبت به ایجاد تعادل در بازار اقدام خواهد کرد.

کد خبر 199113
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز