شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: سرپرست وزارت بهداشت گفته: «مشکل کمبود دارو به این شدتی که در برخی رسانه‌ها از آن یاد می‌شود، وجود ندارد»! شدت کمبود دارو آنطور که در رسانه‌ها مطرح شده را نمی‌توان تعیین کرد.

رسانه اساسا منبع خبر نیست؛ منتقل‌کننده خبر است. اشتباه برخی مسئولان این است که تصور می‌کنند رسانه، خبر خلق می‌کند و مثلا اگر می‌گوید کمبود دارو وجود دارد، یعنی این را خودش ساخته و پرداخته و منتشر کرده است.

یک مقام وزارت بهداشت نیز در روزهای اخیر اعلام کرده بود که می‌خواهند برای رسانه‌ها و خبرنگاران دوره آموزشی پرتوها بگذارند. ظاهرا این دوره بعد از مطرح‌شدن انتقاداتی از سوی رسانه‌ها درباره مضرات پرتوها برای مردم ترتیب داده شده است. خب حالا ما نیز سفارش و پیشنهاد می‌کنیم یک دوره آموزشی کارکرد رسانه‌ها برای مسئولان اجرایی بگذارند تا نسبت به چند و چون و مکانیسم تهیه اخبار و گزارش‌های رسانه‌ای اطلاع پیدا کنند.

واقعیت این است که رسانه‌ها نماینده و زبان گویای مردم هستند؛ مردمی که با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند. دیدگاه‌های انتقادی مردم در حوزه دارو و درمان و مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و کمبود دارو و گرانی تعرفه‌های پزشکی و سرگردانی در مراکز درمانی به‌صورت بسیار تلطیف‌شده و محترمانه در رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ در برخی از زمینه‌ها رسانه‌ها به دلایل مختلف حتی بسیاری از انتقادات مردم را به شکل تلطیف‌شده منعکس می‌کنند.

در رسانه ملی اساسا از طرح این مشکلات حتی به‌صورت تلطیف شده نیز خبری نیست؛ به همین دلیل اغلب مسئولان ترجیح می‌دهند با صدا و سیما گفت‌وگو کنند تا رسانه‌های مکتوب!حالا سرپرست وزارت بهداشت که تازه با اخبار حوزه سلامت در رسانه‌ها آشنا شده و کمی در معرض نقدهای عمومی رسانه‌ای قرار گرفته است برآشفته که کمبود دارو در ایران به آن شدتی که رسانه‌ها مطرح می‌کنند نیست! آقای دکتر طریقت ! شما بفرمایید با کدام شدت کمبود دارو وجود دارد؟ اصلا کمبودی در حوزه دارو در کشور وجود دارد؟ بهتر است بدانید سامانه‌ای که برای اطلاع از محل وجود داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج از سوی وزارت بهداشت اعلام شد، فقط تلفن برخی داروخانه‌های مشهور شهر را اعلام می‌کند و از وجود یا نبود داروهای مورد نیاز مردم در این داروخانه‌ها اعلام بی‌اطلاعی می‌کند؛ یعنی سامانه تخصصی وزارت بهداشت نقش 118را بازی می‌کند.

کمبود دارو نتیجه سیاست‌های نادرست ارزی طی شش‌‌ماه اخیر و اختصاص ارز دارویی به اقلام آرایشی و زین اسب و دسته بیل و مواردی شبیه به این بوده که صدای مسئولان وقت وزارت بهداشت را نیز در آورد و به همین دلیل از کار برکنار شدند. کمبود دارو که بیماران متعددی را با مشکل مواجه کرده ماحصل سیاست‌های نادرستی بوده که منجر به بلوکه‌کردن سهمیه ارز دارو شد و نتیجه آن فجایعی نظیر از دست رفتن جان بیمار هموفیلی در یکی از استان‌های غربی کشور بود.

ما امیدواریم همانطور که وعده داده‌اید مشکل اختصاص ارز دارویی واقعا حل شده باشد و تا شب عید به‌تدریج کمبود دارو در کشور برطرف شود، اما جناب سرپرست وزارت بهداشت! این را بدانید که رسانه‌ها از جانب خود سخن نمی‌گویند؛ رسانه‌ها آیینه جامعه و سخنگوی مردم هستند.

کد خبر 199094
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز