چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

شروین طاهری: امیدهای ایران چهارشبنه 29 فروردین،90 دقیقه فرصت دارند تا سفر به استرالیا را به یک سفر حماسی تبدیل کنند.

اگر زیر  23 ساله‌های ما امشب به هر دلیل در ورزشگاه امان به پیروزی نرسند، نه‌تنها سفر ابتدای خرداد ماه‌ خود به قاره اقیانوسیه برای برگزاری پنجمین دیدار گروه D مقدماتی المپیک پکن تشریفاتی خواهد بود، بلکه انتظار فوتبال ایران برای حضور در المپیک با 4 سال تمدید، 63 ساله خواهد شد.

اما تیم بگوویچ پیش از کسب نخستین سه امتیاز برای کاهش دادن فاصله چهار امتیازی‌اش با صدرنشین گروه –عربستان- باید ابتدا یک مأموریت مهم‌تر را به انجام برساند؛ ثبت نخستین گل. این که چطور مجموعه‌ای متشکل از گلزن‌ترین هافبک‌ها و مهاجمان زیر 23 سال لیگ برتر مثل عادل کلاه‌کج، مرتضی عزیزمحمدی، امید روانخواه، میلاد میداودی، مهرداد اولادی، به همراه موقعیت‌ساز بزرگی به نام حسین کعبی طی 270 دقیقه گذشته هنوز نتوانسته‌اند گلی به ثمر برسانند، معمایی است که حل کردنش به اندازه معمای برگزیده شدن وینگو بگوویچ به سرمربیگری تیم امید دشوار و پیچیده به نظر می‌رسد.

پیش از سفر کاروان امید به اردن، چالش وینگو با دبیر کمیته المپیک و یکی از کسانی که نقش اصلی را در انتخاب مربی کروات داشت، هرچند با تهدید و تکذیب دو طرف تا اطلاع ثانوی به فراموشی سپرده شد اما خیلی از حقایق را روشن کرد.

 وینگو در واکنش به کفاشیان که گفته بود بازی برگشت با اردن آخرین فرصت بگوویچ خواهد بود، ادعا کرد: «کفاشیان مافوق من نیست که بخواهد برکنارم کند.» البته او با همان روش‌ شناخته شده‌ای که سابقاً مورد استفاده برانکو قرار می‌گرفت، رفتار و گفتار خود در روز قبل را انکار کرد و حتی خبرگزاری طرف مصاحبه‌اش را تهدید به شکایت کرد.

 اما آیا حقیقت جز این بوده که چندگانگی مراجع تصمیم‌گیری در مورد تیم امید از دوران سیموئز تا امروز ضربات سنگینی به این تیم در بازی‌های آسیایی دوحه و سپس مقدماتی المپیک وارد کرده است؟

تیم امید امروز [چهارشنبه 29 فروردین] ساعت 30/ 19 به وقت تهران در مجموعه ورزشی «قصر الریاضیه» پایتخت اردن در حالی به میدان می‌رود که 48 ساعت پیش در سالن سرپوشیده همین مجموعه ورزشی، بانوان فوتسالیست ایرانی زنان اردن را  شکست دادند. در این صورت هر نتیجه‌ای به جز پیروزی می‌تواند مایه سرشکستگی مردان فوتبالیست ایران باشد.

کیومرث هاشمی سرپرست موقت فدراسیون پیش از سفر تیم امید به اردن در هتل المپیک حاضر شده و به هریک از بازیکنان پاداشی معادل 550 هزار تومان اهدا کرده بود.

 اگر این پاداش طبق گفته هاشمی مربوط به سه بازی گذشته تیم باشد که یک شکست و دو تساوی، حاصل آن‌ها بوده در این صورت باید اذعان کرد مقامات فدراسیون و کمیته المپیک کمی دیر به فکر شارژ روحی تیمی افتاده‌اند که بزرگان فوتبال ایران از جمله امیر حاج‌رضایی امید چندانی به صعودش ندارند: «ما به این تیم، امید نداریم که حالا انتظار عملکردی امیدوارانه از آن داشته باشیم.»

به هر روی اگر امیدها امروز نخستین پیروزی‌شان را رقم بزنند و با سه امتیاز کامل از اردن بازگردند به ازای هر امتیاز، هزار دلار پاداش در تهران انتظارشان را می‌کشد اما با کسب تنها یک امتیاز حتی ممکن است مورد مؤاخذه افکار عمومی هم قرار گیرند.

پس از این که جوسازی‌های میزبان در هنگام ورود ملی‌پوشان امید به فرودگاه امان با دخالت سفیر ایران در اردن و پیگیری‌ها و اصرار سرپرست تیم با خوبی و خوشی به پایان رسید، این تیم از عصر روز یکشنبه تمریناتش را در محیطی آرام در پایتخت اردن ادامه داده است.

 رضا افتخاری رئیس سازمان لیگ و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال درباره این جوسازی‌ها به خبرگزاری فارس می‌گوید: «اردنی‌ها طبق قانون کشورشان می‌خواستند از بازیکنان ما انگشت‌نگاری کنند اما ملی‌پوشان ما این را نپذیرفتند و با دخالت سفیر ایران در اردن، بدون مشکل مسئله به پایان رسید. آن‌ها به احترام جمهوری اسلامی ایران انگشت‌نگاری نکردند.» و سپس تأکید می‌کند: «عرب‌ها در این جنگ‌های روانی علیه ورزشکاران ایرانی همواره تبحر داشته‌اند اما این بار مسئله در اردن حل و فصل شد.»

با این که حتی فیفا بر انگشت‌نگاری اعضای تیم امید ایران در فرودگاه امان مهر تأیید زده بود اما آن‌ها بیش از یک ساعت در فرودگاه معطل نشدند. وینگو بگوویچ به تلافی جوسازی اردنی‌ها در روزهای گذشته اجازه حضور خبرنگاران در تمرینات ایران را نداده است.

 از روز دوشنبه زمین ورزشگاه «ملک‌علیا» برای تمرین در اختیار تیم ایران قرار گرفته و فاصله تنها 20 دقیقه‌ای این ورزشگاه با هتل محل اقامت تیم همه چیز را بر وفق مراد بگوویچ ساخته است. تنها مشکل تیم در آخرین جلسه تمرین رقم خورد. زمانی که مهرداد اولادی مهاجم و میلاد میرترابی دفاع چپ ترکیب اصلی مورد نظر بگوویچ دچار آسیب‌دیدگی شدند.

 البته با توجه به کیفیت وحشتناک بازی اولادی در سه بازی گذشته، شاید نرسیدن او به بازی اردن یک موهبت اجباری باشد. طوری که بگوویچ با اصلاح اشتباهات گذشته با استفاده از مهاجمانی مثل مرتضی عزیزمحمدی و احسان خرسندی و یا امرایی با توجه به ارسال‌های پیاپی تیم و نزدیک‌تر ساختن هافبک‌های شوت‌زنی چون عادل کلاه‌کج و میداودی به دروازه اردن، شانس رسیدن به گل را افزایش دهد.

ترکیب احتمالی ایران در قالب سیستم3-3-4 چنین خواهد بود. سوشا مکانی همچنان گزینه نخست حراست از دروازه است. ابراهیم کریمی مدافع راه‌آهن و علی نظیف‌کار از پگاه گیلان مدافعان میانی و محسن حمیدی (میلاد میرترابی) و علی حمودی مدافعان کناری چپ و راست هستند.

 مهرداد پولادی برخلاف پست هجومی‌اش در پیکان به روال سه بازی گذشته هافبک دفاعی است و عادل کلاه‌کج وظیفه بازیسازی در مرکز زمین را برعهده دارد. میلاد میداودی هم پشت سر سه مهاجم تیم بازی می‌کند. امید روانخواه در چپ، حسین کعبی در راست و امرایی  در نوک پیکان حمله (در صورت آماده نشدن اولادی).

کد خبر 19901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز