جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

مهدی ربوشه: همه چیز در آدلاید تمام شد. دیگر حتی این جمله دبیرکل کمیته ملی المپیک هم نمی‌تواند از موج انتقادات بکاهد؛ «ما اشتباه کردیم».

امید ایران شکست خورد تا راهیابی به المپیک درست مثل 36 سال گذشته، در حکم یک رؤیا باقی بماند.

علی کفاشیان در واکنش به موضوع عدم راهیابی تیم امید ایران به المپیک پکن ضمن اشاره به اهداف کمیته ملی المپیک می‌گوید: «از دو سال قبل ما اعتقاد داشتیم که با حضور یک مربی خوب و کارآمد می‌توانیم به المپیک پکن راه پیدا کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «اما این کافی نبود. تدارک و برنامه‌ریزی هم مهم بود که البته هیچ‌گاه این اتفاق رخ نداد.»

کفاشیان ضمن مرور تصمیمات فدراسیون گذشته در خصوص تیم امید، عملکرد آن‌ها را به هیچ وجه مثبت ارزیابی نمی‌کند.

او که در گفت‌وگو با همشهری ورزشی گفته‌هایی را نیز برای درج نشدن مطرح می‌کند، درباره عملکرد فدراسیون گذشته تصریح کرد: «متأسفانه فدراسیون گذشته به اصرارهای کمیته ملی المپیک مبنی بر تشکیل یک تیم امید مقتدر هرگز پاسخ مثبتی ندادند و در واقع به بهانه حضور تیم ملی بزرگسالان فوتبال کشورمان در جام ملت‌ها و سپس جام جهانی به برنامه‌ریزی و تدارک مناسب برای تیم امید تن ندادند. آن‌ها بودند که وقت را تلف کردند.»

پروژه مشترک فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک که عصر روز چهارشنبه هفته گذشته در آدلاید به بن‌بست رسید در حالی موجی از انتقادات را به دنبال داشت، که دو اشتباه از سوی فدراسیون و کمیته ملی المپیک به هیچ وجه قابل کتمان نیست.

چه این فدراسیون فوتبال بود که با رنه رودریگز سیموئز، سرمربی سابق امید قراردادی یک‌ساله امضا کرد. قراردادی که در پایان سرمربی برزیلی را مجاب به ترک امید کرد.

عقد قرارداد یکساله با او توسط فدراسیون در حالی اولین اشتباه محسوب می‌شد که کمیته ملی المپیک هم با اشتباهی دیگر، زودتر از حد تصور شرایط ناامیدکننده‌ای را برای تیم امید رقم زد.

مسئولان کمیته ملی المپیک که تیم سیموئز را در آستانه حضور در رقابت‌های آسیایی دوحه قطر می‌دیدند «طلا» را شرط اصلی ابقای این مربی برزیلی دانستند.

پس از طلایی نشدن امید در دوحه این سیموئز بود که شرط کمیته ملی المپیک را باخته بود و در پایان مهلت قرارداد با اظهارات ضدونقیض دبیرکل وقت فدراسیون بدرقه شد.

و اما وینگو در حالی که همه چیز را تمام شده می‌بیند، چاره‌ای جز تن دادن به اظهاراتی کاملاً کلیشه‌ای ندارد. او پس از حذف گفت: «از بازیکنانم راضی نیستم. آن‌ها در حد انتظار ظاهر نشدند.»

اگرچه این مربی کروات 48 ساعت پس از رسیدن به خط پایان در آدلاید اظهارات دوستانه علی کفاشیان را آغاز دوباره‌ای برای فعالیتش در تیم امید می‌داند اما حمایت دبیرکل کمیته ملی المپیک از سرمربی شکست‌خورده تحت شرایطی فضا را برای ادامه کار محدود ساخته که مدعیان حضور در کادر فنی تیم امید دامنه انتقادات را علیه وی گسترده‌تر کرده‌اند.

با این حال رویکرد کمیته ملی المپیک در خصوص ابقا وینگو انگار با هیچ تغییری همراه نخواهد بود. مسئولان این کمیته معتقدند وینگو بگوویچ باید برای 4 سال در رأس کادر فنی تیم امید قرار بگیرد.

فرصتی که به مجید جلالی تا قبل از انتخاب این کروات داده نشد. هرچند که در همان جلسه ویژه هم که جلالی برنامه 4ساله‌اش را روی میز رضا قراخانلو گذاشته بود، مسئولان این کمیته روزهای خوشی را برای وینگو و امید ایران پیش‌بینی نکرده و حتی به طور تلویحی به اشتباه خود مبنی بر استفاده از وینگو در رأس کادر فنی امید اشاره کرده بودند.

کفاشیان می‌گوید: «حتی اگر به المپیک پکن هم می‌رفتیم یک دلیل بیشتر نداشت؛ شانس.»


عکس‌: getty images

وی در حالی با صراحت تمام از شکست خوردن این پروژه سخن می‌گوید که معتقد است فدراسیون فوتبال در موضوع برنامه‌ریزی غلط خود در رابطه با تداخل اردوهای تیم امید و مسابقات لیگ برتر باید پاسخگو باشد.

وی تصریح می‌کند: «وظیفه ما فقط نظارت و تدارکات بود. این فدراسیون بود که کارهای اجرایی را انجام می‌داد و با توجه به این موضوع تشکیل اردو برعهده فدراسیون بود. اردویی که متأسفانه به دلیل برگزاری مسابقات لیگ برتر هرگز در شرایط خوبی تشکیل نشد و این گناه وینگو نیست.»

فوتبال ما باز هم در راهیابی به المپیک ناکام ماند و روز گذشته بسیاری از کارشناسان از نتیجه‌گرایی و تصمیمات مقطعی مسئولان ورزش انتقاد کردند.این‌ها مهم‌ترین خبرهای امروز است و البته وعده‌ای برای شروع یک رویای سخت.

دبیرکل کمیته المپیک اما در کنار تمام انتقاداتی که از ناحیه خود و جامعه فوتبال به تیم امید می‌شود، از ادامه کار بگوویچ تا پایان قراردادش خبر می‌دهد و حتی می‌گوید: «من مخالف برکناری بگوویچ هستم، حتی به نظر من باید تیم المپیک 2012 لندن را نیز به او بسپاریم؛ با این شرط که وی 4 سال به طور مداوم برای صعود به المپیک آینده برنامه‌ریزی کند…»

طبق مقررات این دوره امیدها در صورت پیروزی خانگی در روز شانزدهم خرداد بر عربستان و شکست استرالیا در اردن این بخت را دارند که به عنوان تیم دوم صعود کنند.

چنان که ایسنا به نقل از AFC تفاضل گل را مبنای رده‌بندی تیم‌ها در گروه‌های شش‌گانه مقدماتی المپیک در آسیا عنوان کرده و نه بازی‌های مستقیم را.

پس ایران هنوز فرصت دارد فاصله سه امتیازی خود با استرالیا در جایگاه دوم جدول گروه چهارم را جبران کند.

کد خبر 22328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز