چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: موسسه موزیلا، تولید کننده مرورگر فایرفاکس یک نسخه آزمایشی گوشی تلفن همراه منتشر کرده که مجهز به سیستم عامل منبع باز Firefox OS‌ است.

Firefox OS

به گزارش تلگراف، این گوشی توسط شرکت Geeksphone‌ و با پشتیبانی شرکت مخابراتی Telefonica‌ تولید شده‌است.

سیستم عامل موبایل فایرفاکس مانند اکثر سیستم عامل‌های منبع باز همچون اندروید بر اساس لینوکس ساخته شده‌است. اپلییکیشن‌های این سیستم عامل به زبان HTML5 طراحی می‌شوند و در حقیقت اپلیکیشن‌هایی هستند که برروی هر پلتفرم دیگری نیز قابل اجرا هستند. از این سو سیستم عامل فایرفاکس قابلیت میزبانی اپلیکیشن‌های Native‌ را ندارد.

موزیلا که در سال 2011 تنها 121 میلیون دلار درآمد داشته قصد دارد با انتشار این گوشی با شرکت‌هایی نظیر اپل و گوگل رقابت کند که در همین سال بیش از 200 میلیارد دلار از بازار تلفن‌های همراه درآمد داشته‌اند.

البته این سیستم عامل موبایل از پشتیبانی شرکت‌های مخابراتی نظیر دویچه تلکام، اتصالات، اسپرینت و تلفونیکا برخوردار است.

این موسسه در بیانیه‌ای می‌گوید: "برنامه نویسان بخش حیاتی وب و ماموریت موزیلا برای عرضه وب به همه مردم هستند. اکنون قصد داریم با استفاده از Firefox OS و استانداردهای منبع باز، قدرت وب را به موبایل منتقل کنیم."

Firefox OS

بعضی تحلیل‌گران معتقدند یکی از دلایل ساخت این سیستم عامل موبایل توسط موزیلا، کاهش سهم مرورگر فایرفاکس از مرورگرهای کامپیوترهای شخصی است. در حال حاضر مرورگر گوگل کروم اولین مرورگر جهان از نظر تعداد کاربر است.

گفتنی‌است به تازگی قراردادی بین موزیلا و گوگل بسته شده که گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر موزیلا قرار می‌دهد.

کد خبر 198828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز