گروه شهری: توسعه کمی و کیفی حمل‌ونقل زیرزمینی پایتخت در سال‌های اخیر پیشرفت جالب توجهی داشته است.

متروی تهران

متروی تهران از 16اسفند سال 1377با افتتاح و بهره‌برداری از قطار سریع السیر تهران - کرج کار خود را آغاز کرد و اکنون پس از گذشت 14سال با پنج خط فعال، رکورد جابه جایی‌ بیش از سه‌میلیون سفر در روز را به ثبت رسانده است. در ابتدای شکل‌گیری مترو در سال 77تنها 60واگن به‌کار گرفته شد و این رقم در سال 79به 277واگن رسید. تعداد واگن‌های مترو اما پس از این تغییر، چهار سال ثابت باقی ماند.

در سال 83با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد تعداد واگن‌ها 10دستگاه رشد کرد و تا رفتن وی از شهرداری تهران، تعداد واگن‌ها کمتر از 100دستگاه واگن افزایش یافت اما با روی کار آمدن محمدباقر قالیباف، روند سرعت‌دهی در تعداد واگن‌های مترو سیری تصاعدی به‌دست آورد به‌طوری که ظرف یک سال تعداد واگن‌های مترو از 376به 525عدد رسید و رکورد زمان مدیریت احمدی‌نژاد، در سال نخست حضور قالیباف شکسته شد. روند توسعه واگن‌های مترو اما به این نقطه ختم نشد. در سال 86، تعداد 98واگن دیگر به مترو افزوده شد و در سال بعد این رقم به 655 واگن رسید.

در سال 88، 663واگن در متروی تهران، کار جابه‌جایی مسافران را برعهده گرفتند و تا سال 89این عدد به 747واگن افزایش یافت. در سال 90نیز 189واگن دیگر به ناوگان قطار شهری تهران افزوده شد. در سال‌جاری تعداد واگن‌های مورد بهره‌برداری قرار گرفته، از مرز هزار واگن عبور کرد و به رقم خیره‌کننده 1031رسید.

اما اعداد نشان می‌دهد از سال 84تا امسال 744واگن به ناوگان متروی تهران افزوده شده و روند توسعه واگن‌های مترو در طول مدیریت فعلی پایتخت، 2.7برابر شده است. همچنین هر سال به‌طور متوسط حدود 150قطار به متروی تهران افزوده شده است که این توسعه همزمان با افزایش تحریم‌های خارجی و تحریم‌های دولتی رخ داده است. دولت از ابتدای سال‌جاری ریالی از سهم
دو میلیارد دلاری بودجه عمرانی متروی تهران را نپرداخته است و در تصمیمی شگفت، حمل‌ونقل عمومی را در ذیل کالاهای لوکس قرار داده است تا هرگونه تخصیص ارز مرجع به آن را محدود کند.

دولت درخصوص پرداخت یارانه بلیت مترو نیز، به‌رغم گذشت 10‌ماه از سال، هنوز سهم 127میلیارد تومانی شهروندان را پرداخت نکرده است. کل سهم یارانه متروی اهالی تهران 140میلیارد تومان است که دولت دو ‌ماه پیش 10درصد آن را به‌حساب شهرداری واریز کرد و از پرداخت 90درصد شانه خالی کرده است.

کد خبر 198750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز