سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: مقام‌های قطر به‌صورت علنی خیلی وقت است که در تلاش برای سقوط رژیم بشار اسد به هر شکل ممکن هستند اما حالا هر روز ردپای جدیدی از این کشور در تحولات کشورهای مختلف از خاورمیانه گرفته تا آفریقا به چشم می‌خورد.

qatar

همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی مشخص شده است که مقام‌های قطر چندین میلیون دلار برای پیروزی بنیامین نتانیاهو سرمایه‌گذاری کرده‌‌اند و امیدوار هستند که نخست‌وزیر افراط‌گرای این رژیم بتواند بار دیگر مسئول تشکیل کابینه این رژیم شود.

درحالی‌که شهرک‌سازی‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی و محاصره نواره غزه از سوی این رژیم ادامه دارد گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های قطری حداقل ۵/۵ میلیون دلار به ائتلاف حامی نتانیاهو کمک مالی کرده‌اند. تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی و رئیس حزب جنبش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اعلام حمایت قطر از کمپین انتخابات نتانیاهو اعلام کرده که مقام‌های دوحه سه میلیون دلار به حزب« لیکود» به رهبری نتانیاهو و 2.5 میلیون دلار به حزب «اسرائیل خانه ما»، به رهبری آویگدور لیبرمن، هم پیمان لیکود در این انتخابات کمک مالی اهدا کرده‌اند. لیونی در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی با اعلام اینکه قطر دوست اسرائیل است و او شخصاً رابطه بسیار صمیمی با موزه بنت مسند، همسر امیر قطر دارد تأکید کرده که چنین اقدام‌هایی دولت اسرائیل و دمکراسی این رژیم را در جهان با بی‌اعتباری مواجه می‌کند.

گفته می‌شود امیر قطر انتظار دارد با این کمک مالی، نتانیاهو درصورت پیروزی در انتخابات برای گفت‌وگو با مقام‌های حماس که به‌تازگی دفتر خود را از دمشق به دوحه منتقل کرده‌اند، تلاش کند. علاوه بر خرج دلارهای نفتی در سرزمین‌های اشغالی برای حمایت از نخست‌وزیر افراط‌گرای این رژیم گزارش‌های مختلفی هم درباره حمایت مالی مقام‌های دوحه از شبه نظامیان افراط‌گرا در شمال مالی منتشر شده است. مقام‌های فرانسه که اکنون در میان بحران یک جنگ تمام‌عیار در مالی قرار دارند به صراحت اعلام کرده‌اند که دولت قطر از شورشیان مالی که در شمال این کشور مستقر هستند حمایت می‌کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه و میشل دیمیسین، سناتور حزب کمونیست به‌صورت صریح مقام‌های قطری را به حمایت از شبه‌نظامیان افراط‌گرا در مالی متهم کرده‌اند. مقام‌های اطلاعاتی فرانسه پیش از این با پیشروی شبه نظامیان مالی تأکید کرده بودند که قطر از گروه‌های افراط‌گرا در این کشور آفریقایی برای رسیدن به اهداف خود حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند. شهردار سابق شهر گائو هم که به‌دست شبه‌نظامیان افتاده است در گفت‌وگو با رادیو آر‌تی‌ال اعلام کرد: دولت فرانسه به خوبی می‌داند چه‌کسی از افراط‌گراها حمایت می‌کند.

به‌عنوان نمونه قطر هر روز کمک‌ها و محموله‌های خود را به فرودگاه گائو می‌فرستد. نشریه اکسپرس هم در گزارشی تأکید کرده است که مقام‌های قطری حمایت از سلفی‌ها را در اولویت خود در گوشه و کنار جهان قرار داده‌اند. علاوه بر این مالی منابع عظیم زیر زمینی ازجمله نفت دارد که برای سرمایه‌گذاری قطر قابل توجه است. مقام‌های فرانسه در حالی از قطر به‌خاطر حمایت از شبه‌نظامیان مالی به‌شدت انتقاد کرده‌اند که پیش از این حمایت مالی و تسلیحاتی این کشور از شورشیان سوریه با استقبال مقام‌های غربی روبه‌رو شده بود.

مقام‌های قطری بارها به صراحت در کنار ترکیه خواستار سقوط رژیم بشار اسد و حمایت مالی و تسلیحاتی از مخالفان مسلح سوریه شده‌اند. احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه هم روز دوشنبه برای مذاکره با مقام‌های این کشور به دوحه رفت و گفته می‌شود این کشور وعده ۲۰ میلیون دلار کمک دیگر به مخالفان را داده است. با دخالت آشکار قطر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته گفت:‌ قطر و ترکیه از ما می‌خواهند که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را برای برکناری از قدرت قانع کنیم اما باید بگویم این کار ما نیست. قطری‌ها در سوریه به بن‌بست رسیده‌اند و باید دید که با تکیه بر دلارهای نفتی چه مسیری را ادامه می‌دهند.

کد خبر 198740
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز