سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

گروه بورس: بی‌سابقه‌ترین نزول شاخص در مبادلات سه شنبه 3 بهمن رقم خورد و شاخص بورس 690واحد معادل 1.85درصد نزول کرد.

بورس

این موضوع واکنش بسیاری از فعالان بازار سرمایه را برانگیخت.به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران که در پاییز امسال روند رو به رشدی را سپری کرده بود از ابتدای هفته جاری با نزول‌های سنگینی مواجه شد و در نهایت این نزول در دادوستدهای سه شنبه 3 بهمن به اوج خود رسید و بازار سهام باسقوط کم‌سابقه‌ای در تاریخ 46ساله خود مواجه شد.این موضوع باعث اعتراض فعالان بازار شد. برخی فعالان بازار معتقدند که سقوط بورس تهران ناشی از اعمال برخی سیاست‌های نادرست در بازار سهام است.

همزمان با نزول شاخص‌های بورس و کاهش ارزش معاملات در چند روز گذشته دیروز صف‌های فروش سهام نیز در بورس برپا شد و بسیاری از سهامداران متقاضی فروش سهام خود در بورس تهران بودند، ضمن اینکه همزمان با نزول شاخص، قیمت طلا و ارز در بازار تهران به‌شدت رشد کرد و نشانه‌های افزایش قیمت مسکن هم آغاز شد.درحالی‌که قیمت هر برگه 500هزار تومانی اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس درست همزمان با نزول شاخص‌های بورس سه روز متوالی با پنج‌درصد افزایش روبه‌رو شد و حجم تقاضا برای وام‌های مسکن افزایش یافت.

وزیر و رئیس سازمان بورس را به مجلس دعوت می‌کنم

محمد حسن‌نژاد نماینده مجلس و عضو فراکسیون بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس گفت: به‌عنوان نماینده مجلس و کسی که سابقه فعالیت زیادی در بازار سرمایه‌ دارم، حفاظت از منافع سهامداران را قطعا پیگیری می‌کنم.او ادامه داد: حتی به‌عنوان ناظر بازار سرمایه درصورت لزوم وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس را به کمیسیون اقتصادی و صحن مجلس دعوت می‌کنم و از آنها در مورد روند بازار سرمایه توضیح خواهم خواست.
‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
مشکلات بورس در مجلس بررسی می‌شود

محمد رضاپور ابراهیمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این گفته که رفتار نهاد ناظر بازار سرمایه سلیقه‌ای است و حتی با اهرم توقف نماد‌ها بازار سهام را کنترل می‌کند، گفت: فراکسیون بازار سرمایه به‌طور جدی پیگیر مشکل‌ها و ابهام‌های بازار سرمایه است، به همین دلیل جلسات مستمری با کارگزاران برگزار می‌کند. موضوع توقف طولانی مدت نمادها را به‌طور جدی پیگیری خواهیم کرد زیرا در هر صورت به اصل و کلیات مسئله، یعنی توقف طولانی‌مدت نمادها، ایراد وارد است.

او در پاسخ به این مدعا که برخی تصمیم‌های نهاد ناظر عامل سقوط اخیر بازار سرمایه است، گفت: نمی‌توان مدعی شد که همه عملکرد‌ها و تصمیم‌های نهاد ناظر قابل‌قبول است یا اینکه همه تصمیم‌های آن اشتباه و غیرقابل‌قبول است. حتی اگر یک سرمایه‌گذار مدعی شود توقف یا بازگشایی نمادها توسط مسئولان بورس سلیقه‌ای است یا اینکه شاخص کنترل می‌شود، نمی‌توان به راحتی و به سرعت قضاوت کرد بلکه ماجرا به بررسی‌های بسیار دقیق نیاز دارد. او افزود: اگر این ادعا واقعیت داشته باشد ما به‌عنوان فراکسیون بازار سرمایه در مجلس به‌طور قطع این مشکل را پیگیری خواهیم کرد.

شفافیت نرخ ارز به بازار سرمایه اطمینان می‌دهد

مدیرعامل بورس تهران هم در اظهارنظر مستقلی گفت: هرچه شفافیت در بازار ارز بیشتر باشد، بازار سرمایه با اطمینان بیشتری حرکت می‌کند و به‌عبارت دیگر شاهد تأثیر نوسان قیمت ارز در قیمت سهام نخواهیم بود.به گزارش سنا، حسن قالیباف اصل گفت: بالا و پایین آمدن قیمت ارز همواره بر بازار و اقتصاد تأثیرگذار است و اختلالاتی را در اقتصاد ایجاد می‌کند. به گفته او نرخ تعادلی ارز می‌تواند در جهت تعادل بازار و اقتصاد حرکت کند.
‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
ریزش شاخص بورس ناشی از حباب نیست

شاهین شایان آرانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره سقوط بورس تهران گفت: با توجه به متغیرهای حاکم بر بازار سرمایه، این ریزش‌ها به‌دلیل حبابی بودن بازار سهام نیست و نمی‌توان این روند را به حبابی‌بودن چند وقت گذشته ربط داد بلکه دو عامل بیرونی در آن نقش دارد.او گفت: واقعیت این است که مدیریت بازار سرمایه با توجه به همه فراز و نشیب‌هایی که از سال84 تاکنون طی کرده، به درجه مطلوبی از دانش و تجربه رسیده و براساس قوانین موجود می‌تواند از ابزارهایی برای محدودکردن رشد شتابان قیمت‌ها استفاده کند.

شایان آرانی اعلام کرد: در همه بورس‌های دنیا حتی بورس لندن هنگامی که قیمت سهام شرکت‌ها بی‌دلیل رشد می‌کند، مسئولان می‌توانند با توقف نماد خواهان ارائه اطلاعات جدید و انعکاس آن به بازار باشند اما نمی‌توانند مانع خرید و فروش کارگزاران و سرمایه‌گذاران شوند.

این رویه غلطی است که نباید تکرار شود. او افزود: با این همه سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر باید از روش‌هایی استفاده کند که با تکیه بر قوانین موجود، قادر به کنترل‌کردن انگیزه‌ها باشد، نه اینکه به سمتی حرکت کند که سهامداران ادعاهای بی‌منطقی مطرح کنند.

دلایل افت شاخص از نظر سازمان بورس

اما رئیس اداره بورس‌‌های سازمان بورس درباره دلایل افت شاخص بورس گفت: اعلام گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها و اطلاعات واقعی آنها از دلایل افت شاخص بورس است اما سرمایه‌گذاران این بازار نگران نباشند.محمودرضا خواجه ‌نصیری در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به رشد سه تا چهار هزار واحدی شاخص در ماه‌های گذشته، گفت: برخی از سرمایه‌گذاران معتقدند؛ روندهای رشد شاخص در ماه‌های گذشته با سرعت پیش‌رفته و بازار سرمایه باید به تعادل برسد. ‌این موضوع سبب شده تا روندهای اصلاحی و برگشتی در بورس آغاز شود اما وضع عمومی بازار مطلوب است.

به گفته او هر مولفه روانی نیز بر نزول شاخص بورس تأثیر‌گذار است اما معتقدیم وضع بازار مناسب است. خواجه نصیری با بیان اینکه، ‌روندهای کاهش شاخص طبیعی است، گفت: نقدینگی مناسبی به بازار سرمایه تزریق شده و شاخص دوباره می‌تواند به روند افزایشی خود ادامه دهد.
‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
بازگشایی نماد معاملاتی دو شرکت؛ از امروز

مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس گفت: نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی کرمانشاه و شیراز و پالایش نفت تبریز امروز (چهارشنبه)، در بورس تهران بازگشایی می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، امیر حمزه مالمیر افزود: با توجه به دریافت اطلاعات، بررسی‌ها و برگزاری جلسات متعدد با مدیران شرکت‌های پتروشیمی کرمانشاه و شیراز و پالایش نفت تبریز، این شرکت‌ها امروز به تابلوی معاملات بازمی‌گردند.او اعلام کرد: اطلاعات مالی جدید این شرکت‌ها به بازار منعکس شده است به‌طوری که نماد معاملاتی آنها امروز در بورس تهران بازگشایی می‌شود. سایر نمادهای متوقف نیز بعد از تکمیل اطلاعات و انعکاس آنها به بازار، ظرف چند روز آینده در بورس تهران گشوده خواهند شد.

کد خبر 198732
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز