گروه بورس: با برگزاری نشست مشترک کارگزاران و سازمان بورس اوراق بهادار به کارگزاران بورس یک‌ماه فرصت داده شد تا خود را با دستورالعمل خرید اعتباری سهام تطبیق دهند.

بورس

به گزارش همشهری، روز چهارشنبه نشست مشترک کارگزاران بورس در قالب کانون کارگزاران و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد و در آن تازه‌ترین دستورالعمل سازمان بورس، یعنی دستورالعمل خرید اعتباری سهام مورد نقد و بررسی قرار گرفت. هرچند از سال‌ها پیش بسیاری از کارگزاران بورس برای مشتریان خود به‌صورت اعتباری سهام خرید و فروش می‌کردند اما از این پس برای شفاف شدن نحوه معاملات، خرید اعتباری سهام توسط کارگزاران باید مطابق با دستورالعمل جدید انجام شود.

در همین رابطه فردین آقابزرگی، کارگزار بورس و عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس در گفت‌وگو با همشهری گفت: روز چهارشنبه نشست مشترک کانون کارگزاران و سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد و براساس آن قرار شد به کارگزارانی که هنوز شرایط لازم را برای اجرای این دستورالعمل ندارند یک‌ماه فرصت داده شود تا شرایط خود را با دستورالعمل جدید تطبیق دهند.

وی افزود: از نظر سازمان بورس دستورالعمل جدید خرید اعتباری سهام از هم‌اکنون لازم‌الاجراست اما برخی کارگزاران درخواست داشتند که مهلت یکماهه‌‌ای برای اجرای این دستورالعمل درنظر گرفته شود که با موافقت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با این مهلت موافقت شد. وی افزود: رئیس سازمان بورس همچنین اعلام کرده که به کارگزاران برای تطبیق شرایطشان با دستورالعمل جدید کمک خواهد شد. آقا‌بزرگی در پاسخ به این پرسش که آیا کارگزاران انتقادی نسبت به این دستورالعمل داشتند یا خیر، گفت:

این دستورالعمل ایراد‌ها و اشکالاتی هم دارد که در مورد آنها هم بحث شد. به‌طور مثال نمی‌توان به راحتی قرارداد‌های گذشته، خرید اعتباری را با دستورالعمل جدید تطبیق داد و این دستورالعمل باید شامل موارد جدید خرید اعتباری بشود. همچنین مواردی نظیر باز و بسته‌کردن نماد‌ها باید با اصلاحاتی همراه شود. به گفته عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران دستورالعمل خرید اعتباری سهام در مجموع دستورالعمل مناسبی است و می‌تواند به شفاف‌سازی‌ بیشتر معاملات و تنظیم معاملات مربوط به خرید اعتباری سهام کمک کند.

کد خبر 198185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز